Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4565 ggr
[Hilo]
0

Ylande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla hundar jag haft har ylat vid div. olika tillfällen.
Två av dem alltid när kyrkklockorna satt igång..
Men jag har hört alla yla..

Min lilla tik jag har nu verkar inte kunna yla.
Hon sätter igång, men det kommer inget ljud…
Det är svagt väsande, men oftast helt tyst..

Man ser ju på henne att hon "ylar" men det kommer som inget ljud Tungan ute

Kan alla hundar yla, eller är det något de måste lära sig?

Rafflan
0

Kan inte vara så att hon har ett "mesigt" ylande? asså jag har hört hundar skälla så man hoppar högt medans endel små hundar bjäbbar så man inte ens vet om det kan klassas som att skälla haha XD

[Hilo]
0

#1 Haha!

Skälla (läs låta) kan hon. Hon kan föra ett himla liv.
Ylandet… inte ett ljud. Hon ser så dum ut när hon sitter där och ylar, men i stumfortmat..

Magdalenaa
0

Jag har fått för mig att när man ylar, återkallar man flocken :)

Vet ej varför hon som stum ylar, men må säga att de måste se ganska roligt ut!

[Hilo]
0

#3 Kanske.. ingen större koll faktiskt.
Mina hundar har ylat för som sagt kyrkklockor, ibland lastbildshorn och i enstaka fall mobilsignaler.. De där riktigt gamla, hehe.

Jo, det ser hemskt kul ut, men ganska sött när hon liksom rynkar på nosen och ser ut som att hon faktiskt tar i.. Glad

tsset
0

Kan kan nog de flesta. Är inte helt hundar på hur anatomin ser ut för alla hundar och hundtyper men i grunden är det ju ett av beteendena som finns hos vargar och alltså mycket troligt att själva "funktionen" hänger kvar, men att det kanske blivit fel anatomiskt för vissa hundar? Vilket gör att de ylar, men det kommer inget ljud ;)Och därtill de hundar som tappat beteendet eller delar av det, eller använder det vid annat tillfälle. Vilket snurrigt svar det blev…

Labbarna har aldrig ylat, om det sedan varit för att de inte Kan eller för att de inte Behövt vet jag inte, men gissar på det andra. Behövt som i att De inte känt att de behövt alltså, eller att de har ett annat beteende som varit högre prioriterat i de situationerna.

Tollaren däremot. Han Kan, och han gör det. Med ljud. Och det bara när någon går ifrån "flocken", kan alltså vara att en av oss går ut genom dörren, eller en främmande person går ut ur ett rum med 20 andra personer kvar, tänk buss, pendel, tunnelbana… Har du varit med oss en stund så får du inte gå, typ. Så lite känner jag att det är för att tala om var han är, kommunicera med flocken eller liknande. Sen kan det ju vara annat hos andra hundar, beteendet är det samma men orsaken kan vara en annan.

Måste faktiskt säga att jag saknar hans ylande lite. Har blivit mycket bättre nu och jag funderar starkt på att lära honom yla på kommando bara för att. Det är starkt och maffigt men samtidigt mesigt! :)

Gluskap
0

Min kan nog inte yla, börjar bli osäker på om hon ens kan skälla…

[Hilo]
0

#5 Min hane (labbe/golden/flat) kan yla. Ett riktigt dovt, mörkt ylande.Kyss
Han kan yla om han hör ett dovt ljud, och ibland när tågen använder bromsen lite friskt.. Ylar ibland när man går ut, men det är sällan. Var oftare förr, när han var ny i hemmet så att säga.