Pomeranian??
Vi ska köpa valp fram mot sommaren, och jag är inte helt säker på ras än. Jag bor på en stor hästgård och har en berner sennen hane på tre år, han går löst ute hela dagarna och älskar de. Han rymmer aldrig och fungerar perfekt med hästarna och katterna på gården.
Vi är 5 stycken i familjen, 2 vuxna och tre barn(12,16 och 19år)
Vet ni någon ras som skulle passa att ha hos mig?
Jag söker en mindre ras som passar perfekt som gårds hund, lek med familjen och skogspromenader.
raser som jag tycker om mycket, men inte vet om dom passar just mej är promeranian, mops, cocker spaniel. Har ni någon åsikt eller vet ni någon hund som skulle passa skriv det gärna!
Såsom jag har förstått det så ska man vara försiktig med att ha småraser som Pomeranian ihop med stora hundar. De kan vara väldigt sköra. Läste en artikel om en Pomeranian som bröt benet, och ägaren var väldigt tydlig med att understryka hur försiktig man måste vara - men jag kan inte hitta artikeln igen, tyvärr.
Tyvärr är det ju så med små hundar tillsammans med stora, att bara en lekfull tass på ryggen från den stora kan innebära en bruten rygg för den lilla.
okej, tack för informationen, du har inget tipps på någon ras?
Jag ska bara säga att vår hund är absolut den trelvligaste och försiktigast stora hunden jag har träffat, han ligger och tvättar katterna, och de brukar ligga brevid honom och få av hans värme, och då ligger han helt blixt stilla tills de reser på sej och går därifrån. När vi hade kattungar för 1,5 år sedan var han som en extramamma. Ha är ett bra exempel på reklamen; Ska man vara stor måste man vara snäll:D
1, har så rätt jag hade passat mig med stor o liten ras iaf när det gäller lek. Många raser leker så olika med och just krock med annan hund vid bus kan de skada sig rigält.
okej tack för svar, en kleinsplitz eller en mittelsplitz är de lika ''ömtåliga'' ? för de är ju några cenimeter större
Tack för svar jag är mycet glad för all hjälp att få:)
Jag skulle gissat på en Jack Russel. :D
Kramar / Julia (=
shetland sheepdog? :)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Vad jag hart hört från jack russel är vell de en ras som skulle rymma och inet hålla sig kvar på gården ?
Och en shetland sheepdog är mycke söt, och de är helt klart en ras som skulle fungera.
är de ingen som vet något om Promeranian? kleinsplitz eller mittelsplit?
det enda jag vet är att när jag valde hund så valde jag mellan just tysk spets(mittelsp.) och sheltie, jag valde sheltien eftersom de verkar mer energiska och sammarbetsvilliga. men jag har ingen erfarenhet av tysk spets så egentligen kan jag inte ge några råd.
Jag har dock aldrig ångrat att jag skaffade en shetland sheepdog. underbara hundar! (jag bor också på en gård på landet med hästar, kor osv. har även en golden retreiver och en liten blandrashund här.
Okej, det var ju roligt att höra :D jag ska läsa på om shetlans sheepdog och fundera över saken
Men en Terrier Brasileiro är väl också helt okej!
En sådan har jag sett springa runt på gårdar så den ska nog funka!
Kramar / Julia (=
Jag skulle inte säga en Jack Russell, men en Sheltie (Shetlan Sheepdog) tror jag skulle passa fint! :) Även som #5 Skrev så tror jag att någon av Corgi varianterna skulle passa :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
okej tack så mycket, :)
ingen som vet något om mittelsplit? promarian ? kleinsplitz?
#13 Har en pomeranian som daghund, min kompis lilla kille. Vad är det du vill veta om den rasen?
Men om de övriga tyska spetsarna vet jag inte mer än det som man kan läsa sig till. Har du läst på rasklubbens hemsida och på uppfödares sidor?
Vet inte om det är några inne på Spetsar & urhundar som har tysk spets, men du kan ju fråga därinne med 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
tack, de jag vill veta är om den skulle fungera på min stora hästgård utan staket, och med andra hundar, antagligen skulle de behöv Bli en mittelsplit isf, drf att jag har en berner sennen hane och jag är rädd att han skulle råka ''putta''' elr vem vet, kanske sätta sej på valpen så att han bryter ryggen o.s.v. för de är ju en extrem storlkesskillnad
#15 Det är omöjligt att svara på om hunden kommer kunna vara lös eller inte, det handlar ju främst om träning men visst kan en del hundar vara svårare att träna att vara lösa.
okej, men vad tror du? kan du släppa din hund utan att den sticker? självklart ska jag ju träna den till att hålla sig hemma. Men jag söker efter en gårdshund
#17 Ska hunden bo ute eller vad är en gårdshund för dig?
Det är ju inga av de tyska spetsarna som är jaktraser och de har i grunden hållts som "vakthundar", fungerat som larmhundar, så generellt vill de nog hellre hålla koll på sitt område än att lämna det och borde inte vara svåra att träna att vara lösa. Min daghund var inte särskilt svår att träna inkallning på och han går att ha lös utan att han sticker, däremot har han varit i perioder då han struntat i att lyssna när man kallat in honom.
En gårdshund hemma hos mig, är med mig i stallarna och utomhus hela dagarna, men sover och bor självklart innomhus med mig. Hunden ska kunna gå lös och jag ska ej behöva ha ögon i nacken och passa på den utan jag ska kunna lita på hunden. Altså ha ett gårdslliv med mycket fritt och kärlek
#19 Okej, då är jag med. Det skulle säkert kunna passa med någon av de tyska spetsarna, du har ju förutom mittelspitz även keeshond som är i samma storlek. Sedan tänker jag också på isländsk fårhund, har du kikat något på den rasen?
isländska fårhundar är väldigt självständiga och behöver JOBBA, både mentalt och fysiskt. De vallar genom att skälla och det kanske kan bli lite jobbigt på en gård i längden.
som sagt tycker jag att tysk spets eller sheltie passar bäst in på det du har beskrivit :) (sorry att jag tjatar…hihi)
#21 Alla hundar behöver jobba mentalt och fysiskt. Det förutsätter jag att TS redan är medveten om.
#22 Det har du absolut rätt i, men vissa raser kräver faktiskt mer än andra, (och är anpassade och avlade till att utföra vissa uppgifter) det går inte att komma ifrån.
#23 Fast isländsk fårhund är ingen vallras i den bemärkelse som till exempel border collie utan den är snarare i jämförelse med våra andra nordiska vallspetsar som finsk lapphund, lapsk vallhund och svensk lapphund. En del hundar har vallanlag men det är ingen ras som har vallbehov, utan den nöjer sig med andra aktiviteter om den inte får valla. Rasen har ursprungligen använts som vallhund, men också gårdshund/vakthund.
Ja, det håller jag med om. Jag har själv en shetland sheepdog, men jag vallar inte och de är ju på senare tid inte ens avlade för att valla.
Jag fick bara för mig att isländsk vallhund är lite mer krävande på det planet, men jag har kanske fel. Har trots allt ingen personlig erfarenhet att rasen.
fårhund*
#25 Jo, men precis, sheltie är ju också en vallras i grunden liksom många andra raser som inte används till det nu eller inte måste användas till det. Nej, jag tror ju knappast att de skulle nöja sig med att bara gå runt på en gård utan någon som helst annan aktivering.
oj vilken disskution, jag tackar för tippset och läser nu om isländks fårhund.
Dansk/svensk gårdshund hade passat :)
okej tack då läser jag om den också :)
#31 Är du aldrig rädd för att den lilla hunden ska råka bli trampad på eller skadas under lek? det är som jag oroar mig för. därför att jag har hört talas om att en promerian bröt ryggen av de.
Tack för tippset om schippererke, nu ska jag läsa om de. :D
Jack russelln är en stor hund i liten förpackning, är väldigt lätt lärd på tre månader har vi lärt våran jack russell att sitta, ligga, sitta fint, dansa, vacker tass och att stänga skåp luckor och lådor i köket som sticker ut. Visst det är en hund med mycket jakt instinkt och en hundras som kräver en matte med en väldigt fast hand. Men den är trogen och älskar stall liv och att vara ute. Skogspromenader är guldvärt och den kräver mycket aktivitet och hänger gärna med matte precis överallt. Som med alla hundar kräver jack russelln mycket träning för att inte springa iväg. Men springer den iväg kommer den snabbt tillbaka igen, iallafall våran hon gör sin lov för att löpa av sig men vänder på en fem öring och löper tillbaka igen. Det är något man får träna dem på. Många tycker att jack russelln är en jobbig ras. Men hunden blir jobbig om den inte får aktivitet och att röra på sig mycket och aktivitet för huvudet. Då är den mycket påhittig och hittar på mycket bus av sig själv, som att gräva i soffan eller dra ur stoppning ur kuddar(har inte hänt här), men då har man också inte aktiverat hunden tillräckligt. Men har du nu stall och går mycket så ska det nog lösa sig. De som tycker att jack russelln är hetsig och gör som den vill, har stött på en hund som inte har en matte med fast hand. Såg senaste igår en jack russell med en slapp matte som tydligen tycker att hunden är för gullig för att skällas på, den hunden skulle efter våran jack russell och skällde och levde rövare, men matte stod där och sade men inte ska du skälla lilla vän. En jack russell tål att skällas på även om den är gullig. Våran jack russell madicken skäller inte och går fint i koppel och tittar nyfiket på andra hundar men bryr sig direkt inte. Inne är hon lugn och går och lägger sig eller busar runt med en knut eller aktiverings leksaker som vi köpt till henne. Hon har en bästa kompis som är en labrador och de har ganska vilda lekar där madicken tjongas in i väggen med full fart men hon ställer sig att upp och ruskar lite på sig och fortsätter leka. Jack russelln är som en liten tålig pansar vagn. Jag är glad över att ha en liten hund som tål lite smällar utan för den skulle behöva åka till veterinären. Men jack russelln har väl i allmänhet dåligt rykte. Men tycker inte att man ska lyssna på rykten utan bilda sig en egen uppfattning. Men nyckeln till en glad och trevlig jack russell är en väldigt fast hand redan i valp åldern och börja tidigt med inkallnings träning då hunden blir ganska snabb och springer 30km/h som vuxen. Den är lättlärd som tusan och det krävs inte mycket för att få den att fatta vad det ska göra, duktig problem lösare och pigg och vaken och inte harig och rädd för saker. En perfekt hund att ha i stall och som gårdshund.
Pomeranian är ingen hund som jag skulle rekommendera för en person som jobbar i stall. Min mamma och pappa har en och den får man bära upp för trappen och man får absolut inte låta den hoppa upp i soffan och sedan hoppa ner igen då har den brytit ett ben.
Köp en jack russell och du kommer att bli helt såld på hundrasen och du kommer aldrig någonsin att vilja ha en annan hundras någonsin.
ps. Blå ikea påsar är bästa hundsängen… erm …. tydligen.
#34 Jag vet många jackrussel ägare som aldrig kommer skaffa rasen igen pga hur jobbiga dom är som valpar och unghundar 
Då har de inte träffat våran hund. Det finns hundägare och sen finns det hundägare. Är jack russelln jobbig är det inte hundens fel snarare ägaren.
Hejsan
Jag rekommenderar verkligen Jack Russell.
Det är, som föregående skrivit, en stor hund i liten förpackning.
Men ack vad roliga dom är. Och jag har fått uppfattningen att dom gillar att lära sig och att arbeta.
Mina föräldrar bor också på en hästgård.
Dom har 3 Jack Russels och även en lite "större" hund (samojed).
Jack Russel är en jättetrevlig liten hund som passar bra på landet. Vet många hästmänniskor som har Jack Russel.
Vi har inte problem med våra Jack Russels vad det gäller rymmande. Dom vet vart gränsen går, bara man lär dom.
Många har nog fått fel uppfattning om Jack Russell. Några tycker dom är stöddiga, hårda, egensinniga osv.
Men våra 3 är helt underbara.
Det beror ju helt på hur man uppfostrar dom.
Lycka till!

jag tycker att du ska ta en pomeranian har en själv och är busig och söt :)
# 34 och 37. Tack för tippset. Jag ska verkligen kolla upp de där med jack russel. Det vore kul om det skulle va det rätta för mig!:D
#36 Att en valp är valp är ju knappast hundägarens fel haha.
Håller med om att jack russell är en härlig och rolig ras. En ras med mycket humor brukar jag säga!
Det gäller bara att man är vänlig men bestämd när man uppfostrar en jack russell. Som flera andra har sagt så är det oftast ägaren som är problemet.
Lagom fysisk träning och mycket hjärngympa och kluriga övningar då får man en härlig jack russell.
Tror absolut det skulle passa er. Bara ni är villa att lägga ned ganska mycket arbete att träna hunden.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Min farmor och faster har haft New Foundland och Bernen Sennen ihop med min fasters alla Norwichterrier då faster är uppfödare av de små. Detta har fungerat alldeles utmärkt i alla år, men så är Norwich en tålig och robust liten hund också. Min farmor hade en Schäfer/Goldenmix också ihop med Norwich och de lekte utan hjärtans lust och många gånger var det minsann den lilla som gav den stora ett tjuvnyp.
Så visst fungerar det att ha liten och stor hund ihop = )
Men naturligtvis gäller det som ägare att vara uppmärksam och uppfostra så inga olyckor händer. Och så kan det ju vara en fördel om den lilla hunden är av lite mer robust ras än en ömtålig.
Jag tycker att om du är ute efter en lättuppfostrad ras så är nog pomeranian och de tyska spetsarna ingenting att rekomendera. Det vet jag själv, jag har läst mycket om dem och min hund, Kims uppfödare har berättat om de raserna. Kim är en volpino italiano. Och tro mig, både de tyska spetsarna, pomeranianen och volpinon är kaxigare hundar än Bernen sennen-hunden. Men om man bara har tålamod så kan dessa raser bli perfekta sälskaps hundar. Problemet är att folk inte stimulerar så små spetsar tillräckligt bra.
Man kan säga att min hund Kim är "Street smart".
Men jag tror säkert att en volpino skulle kunna få tillräckligt med stimulering på din hästgård. Du kan ju alltid läsa lite om volpinon. Den är iallafall mer intresserad av att göra trick än de tyska spetsarna. Men den är tyvärr inte lika tålig som en Jack russel.
Här är en bild på min hund Kim. Han har tyvärr inte så mycket päls på den bilden. Han har mer päls nu. Han kommer från uppfödningen Honey Queens som ligger nära Tierp.
#33 Min store kille är rätt bra på att anpassa sig till de andra och styr sina aktiviteter/rörelser efter den andre. BT:n kan han putta till med tassen men aldrig yorkin eller pommen. Eftersom han är uppvuxen med småttingar så har han lärt sig att ta hänsyn. När det gäller Nalle (ca 1 kg och 12 år) så är det han som bestämmer och det blir inte mycket lek men de ligger i bia-bädden tillsammans och då kan det ju finnas en risk.
Jag har jobbat rätt mycket med Texas för han är, eller mera har varit, otroligt på och burdus oavsett om det är andra hundar, katter eller människor. T ex när små barn vill hälsa måste han alltid ligga ner och jag lägger godis på hans tassar för då vet han att han måste ligga stilla och vänta på varsågod.
Risken för ryggskador finns alltid. Två av Texas bröder har fått somna in till följd av ryggskador efter lek med andra hundar. Oavsett om det är små eller stora hundar tror jag att vi måste vara med och sätta gränser för vad som är tillåtet även vid lek och bus.
#44 okej, min Berner är ju väldigt försiktig när han är med mina katter, han är som deras extra mamma/pappa, och de kan ligga nära honom och han ligger blixt stilla. Något som var väldigt roligt var när jag hade kattungar, så fort de lekte och sprang iväg med en boll eller något sånt, då sprang han efter och såg vart alla gjorde, och han låg också alltid så han hade uppsikt på alla.
#44 okej, min Berner är ju väldigt försiktig när han är med mina katter, han är som deras extra mamma/pappa, och de kan ligga nära honom och han ligger blixt stilla. Något som var väldigt roligt var när jag hade kattungar, så fort de lekte och sprang iväg med en boll eller något sånt, då sprang han efter och såg vart alla gjorde, och han låg också alltid så han hade uppsikt på alla.
#44 Jag tycker att det du skriver är klokt och håller med.
Vi har haft en st. bernhard (som dessutom var för stor) tillsammans med en liten griffon! Små och stora passar utmärkt ihop för den stora lär ju sig att va försiktig…
Ok! det låter bra, jag vet ju redan att han är försiktig med smådjur, de har jag ju sett sen mina katter och kattungar har vart med honom.
Hehe, jadu de ser ut att ha roligt :D jätte fin bild!