Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1893 ggr
[Empisen]
0

Regga i SKK

Hugo, min jack russell hane, är reggad i JRTC (en rasklubb som jobbar för att behålla den ursprungliga jack russelln, med andra ord inte den som visas i SKK´s rasstandard.)
Man får inte bli medlem i SKK för den klubben, då får man inte vara medlem i JRTC längre..
Nu är det så att jag är medlem i SKK så jag kommer väl sluta vara medlem i JRTC antar jag.

Min fråga är om man kan regga sin hund i SKK nu i efterhand? Han har stamtavla och sådär men räknas ju som blandras tack vare att han inte är reggad i SKK, blir han renras om han reggas i SKK? Eller hur fungerar det där..

Hoppas ni förstår lite av det jag skrivit, blev rätt så rörigt Tungan ute

starcastle
0

Det råder föreningsfrihet i Sverige så du får vara med i vilka klubbar du vill.

Däremot kan en klubb säga att om du har uppdrag typ styrelse och annat i en annan klubb så kan du inte ha den typen av uppdrag i deras klubb.

Mischa
0

Varför skulle du inte få lov att vara medlem i båda?

att vara medlem i ex. SBK som tillhör SKK krävs ju för att få träna/tävla inom deras grenar, vilket skulle innebära att ingen inom JRTC skulle kunna få delta i kurser eller tävla.

Låter knasigt.

Och nej, du kan inte mönstra in din JRTC-reggade hund i SKK.

≧◔◡◔≦

[Empisen]
0

Jag såg nu att jag läst fel, det står: En inmönstring av Jack Russell Terrier till SKK medför att hunden inte längre kan vara registrerad hos oss. Alltså så handlar det om att hunden inte får ställas ut på SKK´s utställningar o.s.v.. Då får man skicka in stamtavlan till dom och hunden blir avregistrerad..
#2 Tack då vet jag Glad

Mischa
0

Ja, precis…dom vill väl inte uppmuntra att man dubbelreggar sina hundar.

Trodde dom stängt stamböckerna till inmönstring men det kanske fortfarande gå?

≧◔◡◔≦