Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3725 ggr
Charlie2006
0

Vilken ras passar?

Jag hade tänkt skaffa hund till sommaren eller om några år och har beslutångest vilken ras.

Jag har aldrig ägit en hund, men passat olika sorters hundar i några år (inte heltid, utan ibland). Hunden kommer få motion och stimulans i den mån den behöver, och själv tycker jag om att vara ute i skogen. Vill gärna kunna hålla på med agility, spår och sök och lydnad, så gärna en ras som allmänt brukar tycka om att göra detta.

Har bl. a funderat på finsk lapphund, shetland sheepdog och schäfer, tror ni någon av dom skulle passa?.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[chouwa]
0

Både lapphund och schäfer är ju väldigt aktiva och krävande raser.
Shetland sheepdog är aktiva och härliga att jobba med men passar nog bättre om man inte haft hund sedan tidigare och vill kunna ligga i soffan en hel dag när det regnar ute, om du förstår vad jag menar? :-) Det känns ofta okej för folk att skaffa bruksraser och dyl när man är ny med hundandet och man kanske är jätte motiverad i början. Men att aktivera och motionera en bruksras varje dag i 10-15 år kanske inte alltid känns lika aktuellt. Men självklart finns det folk som har bruksraser som första hund och klarar det bra också. Men jag ser i mitt jobb många exempel på att folk tar på sig för svåra/aktiva raser som gör att hundägarskapet tillslut blir mer stress än njutning. Och det vill man ju inte.

Din beskrivning av vad du vill ha är inte så detaljerad. Några speciella egenskaper du vill att hunden skall ha? Vilken storlek föredrar du? Okej med en hund som pratar mycket? Hur ser du på en hund som kräver mycket pälsskötsel? OSv :-)

Charlie2006
0

#1 Jag föredrar mellanstora och stora raser :), enkellärd och gärna en ras som tycker om att arbeta och årkar att hålla igång, men som kan slappa i soffan med mig :).

Jag ser inga problem i att ha en hund kräver mycket pälsskötsel, men kanske inte varje dag. Tycker inte så mycket om hundar som pratar för mycket, men lite gör inget :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[chouwa]
0

Jadu.. Vad tror du om retriverraserna?
Det finns ju olika raser där att välja på med olika stort behov av aktivitet och motion. De är lättlärda, vänliga och brukar vanligtvis inte ha några svårigheter att koppla av.
Pudel upplever jag som lättlärd men tyvärr är aveln lite halvdan på dem och man får akta sig så att man inte får en stressad hund.

Glamgirl
0

Någon av retriverraserna var min första tanke också! Vi har själva haft en flatte som var helt fantastisk. Dock kanske något mer aktiv än vad du söker. Min bästa väninna har en labbe som hon tävlar i lydad och agility med och dom har gjort godkänt anlagsprov i viltspår. Han är fantastiskt lättlärd och jobbar gärna tillsammans med sin matte samtidigt som han inte har några problem alls att slappna av och ligga på rygg och snarka i soffan ;)

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Charlie2006
0

Tollare är något jag funderat på.

Hur är dom överlag?

Hur är dom om man skulle hålla på med agility? har inte sätt någon tollare inom den grenen, så vet inte riktigt hur dom funkar där.

Min hemsida

//Frida

[chouwa]
0

Tollare är en Väldigt aktiv ras som ofta har väldigt hög stressnivå.
Den har stort behov av både mental och fysisk stimulans. Jag tycker själv inte att en Tollare är någon bra första hund, även om de kan vara fantastiska hundar.

Mimmsis
0

Har själv haft tollare under 13 år och skulle nog inte rekommendera den som första hund. Inte heller om man vill kunna ha riktiga slappa dagar/veckor utan dåligt samvete. Finns självklart individer (som hos alla raser) som kan ta det lugnt men min erfarenhet är att man inte skall ha en Tollare om man inte skall arbeta väldigt aktivt och regelbundet.

Glamgirl
0

Från tollarens rasklubb information:

"Tollaren är, som sagt, en mycket självständig, intelligent och ofta envis hund som kräver mycket av sin förare. Den som inte känner till tollarens karaktär och temperament kan bli förbryllad och till och med avskräckt i sina försök att träna en av dessa hundar.
Tollaren är alltså ingen "latmanshund". Den som inte är beredd att ägna mycket tid åt sin hund, inte bara genom promenader, utan även i form av mental stimulans, bör se sig om efter en annan ras."

Jag har själv ingen större erfarenhet av rasen men gick en kurs med min border collie där en tollare var med. Herregud, jag som tycker min border är intensiv skulle aldrig orka en sådan hund.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Charlie2006
0

Läste att dalmatiner är en allsidig hund, men vet inte hur det ser ut om den är en bra nybörjar hund eller inte?.

Min hemsida

//Frida

[chouwa]
0

#9: Jag älskar personligen dalmatiner och var väldigt nära att skaffe en för ett tag sedan innan jag bestämde mig för Italienare då jag skaffar en mindre hund för Salsas skull (tiken jag har nu) hon har diskbråck och stora hundar kan bli lite för "drummliga" för henne.
Dalmatinern är ingen lättränad hund på det sättet som t.ex. bruksraser är. Man måste vara fantastifull och motiverande för att "få dem dit man vill" ;-) Men har man bara tålamod och vilja så är det inga större problem. Skall du titta på dalmatiner kan jag rekommendera några väldigt bra kennlar som fokuserar på lättlärda och arbetsmotiverade hundar och som har fina meriter på sina avelsdjur.

Du kan läsa rasinformationen här - http://www.dalmatiner.nu/

numnumnum
0

Jag tycker Boxer passar för dig, de är riktigt lättlärda, kan slappa i soffan och mysa, de brukar kunna leka med sig själva så släpper du ut h#n på gräsmattan så kommer de springa sv sig, men de behöver också gå långa promenader varje dag.

Ps många boxrar som jag känner är knähundar som hela tiden vill sitta i knät.

Men man måste nog ha lite djurvana iallafall då boxrar har mycket egen vilja inom sig

Emaljoh4
0

Jag skulle rekommenderar en Shetland Sheepdog! Glad

Har själv en sådan, och urmysig vovve tycker jag!! Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

SamanthaJones
0

#11. Fast en boxer kräver att man ska motionera huvudet på den oxå så att bara släppa ut den på gräsmattan funkar inte, inte bara iaf :)

Annars så stämmer din beskrivning rätt bra.

Jag har en boxer pojk på 15 veckor och han är högt o lågt och har en otrolig motor och ett väldigt stort arbetsdriv, men sen har jag letat efter lite mer extrema arbetslinjer på honom :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[chouwa]
0

Min erfarenhet är att boxer kräver ungefär lika mycket som bruksraser som schäfer, rottis osv.

numnumnum
0

Men om man tävlar freestyle, agility med mera så går det väll bra.

Ps:har själv en boxer som jag tränar till freestyle, skrev lite konstigt i förra inlägget

[rightPAW]
0

Engstaff är ju en härlig filur, sen det är med inte bra första hundar, allt beror ju på hur stor vana av olika raser du har, vad du gjort med hundarna du passat och sånt. Min amstaff/rottis är min första, inga problem här inte :)

SamanthaJones
0

#14. det är ju en bruksras så det gör de absolut =)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[chouwa]
0

I min mening skaffar man inte bruksraser om de inte skall få användas till det dom är skapta för - Mycket aktivt arbete. På samma sätt som jag inte tycker att man skaffar jakthundar om man inte skall jaga eller polarhundar om man inte skall dra.

Charlie2006
0

Nu har jag blivit fast för Basenji Kyss, läst om dom och fastnar mer och mera för denna ras. Skulle en Basenji passa? dom som har/haft denna ras hur är dom att äga?

Min hemsida

//Frida

SaraC
0

#19 Tipsar om vår artikel om Basenji på Spetsar & Urhundar! KitoBonito som skrivit den svarar säkert också på frågor om rasen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

InteAlls
0

En ras som jag själv är riktigt sugen på, som nästa hund ifall inte det blir en saluki till, är kromfohrländer. En ny ras som i mitt tycke verkar vara en perfekt hund. De ska vara aktiva men samtidigt inte för krävande. Tydligen ska de inte ens ha någon jaktlust! (En dröm för mig som vinthundsägare).