Får kastrerade hundar tävla?
Jag sitter och läser reglerna i rallylydnad och det står så här:
Kastrerad hanhund/tik
Operativt samt kemiskt kastrerad hund, tik som hanhund, medges generell dispens för
deltagande.
Vad betyder det?
Finns det tävlingar där kastrater inte får deltaga?
Jag undrar bara för att vi funderar på att kastrera vår nuvarande tik eller nästa hund (som kommer vara en hane) men vi vill ju fortfarande kunna tävla i vad vi vill… =/
Och hur är det på utställningar? Får en SKK-reggad kastrat deltaga?

Ja..de får tävla och ställas ut.
Att tänka på vid utställning är dock att en intyg krävs från veterinären som kastrerat (hanhunden) att kulorna låg normalt benägna i pungen. Tror att det krävs en speciell blankett från SKK dessutom (men det får någon som har mer koll än jag har svara på).
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#2 Har hört samma som dig, så jag tror det är åt det hållet. Fast vet inte om de kan vinna BIS och sånt dock

#3 De ska ju bedömas som ett avelsresultat, och domaren aSKA inte döma ner kastrerade hanar. Fast tydligen är det sällan de placeras ändå…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
jag tycker det är konstigt… hund som hund! med eller utan kulor!
Medarbetare på Hundar.ifokus

# Jo..visserligen. Men själv förstår jag inte varför man ställer ut en kastrerad hund. Utställning anser jag är till för aveln och en kastrerad har ju inte så mycket i avel att göra. Ok…kanske för att få en bedömning på avkommorna efter bra föräldradjur, men det gör man ju i så fall innan avkommorna kastreras.
#5 Fast jag kan se nyttan med intyget. I reglerna står det
"**13. Testikelstatus
**Hanhund som inte har normalt utvecklade och normalt belägna testiklar, får inte delta i officiell klass. Det åligger domaren att kontrollera hanhundstestikelstatus."
Uppfödare Pelle Jönsson har en hanhund som är jättesnygg, men har en roterad testikel. Han kasterar hunden = inga testiklar att kontrollera, och helt plötsligt har Pelle en champion.
Vidare står det (angående kastrering, under samma punkt):
"Hanhund som kastrerats genom operativt ingrepp äger rätt att delta med styrkande av intyg (någon av blanketterna F145 SverigesVeterinärFörbund, Dolittle veterinärintyg, Trofast veterinärintyg eller Vetvision veterinärintyg) om att hunden efter 6 månaders ålder, men före operation, haft normalt utvecklade och belägna testiklar."
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#6 ja nu när du säger så… så kanske jag förstår mer.
men bara ett exempel: Hunden har blivit tvungen att ampotera bort ena benet. Hunden ifråga var en jättefin utställningshund. kan den fortfarande ställas ut? jag menar det är ju inget som förs vidare i generna. eller det är kanske helt enkelt för svårt att bedömma hunden?
Medarbetare på Hundar.ifokus
När det gäller utställning så är intyget för att man ska veta att det är på grund av en kastering som hunden inte har båda testiklarna och inte på grund av kryptorkism.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Varför man ställer ut sin kastrerade hund är kanske för att få ett omdöme inte bara tänka avelsmessigt och sen ger det lite plus i kanten för uppfödaren. Hanar kräver ett intyg att båda kulorna trillat ner. Tikar inget intyg.
#10 Eller så kanske man bara vill prova på utställning. Jag tänker ställa min, eller åtminstone min ena, huskatt (huskatter måste vara kastrerade för att få ställas ut) och det är bara för att jag tycker att det är roligt att vara på utställningar och för att jag vill känna på lite.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
11, Helt klart kan det vara roligt o provapå :) Hoppas det går bra med kissen :) själv ställt ut huskatt som älskade att vara med överallt så utställning fixa hon bra. Lycka till!

Jag tycker att utställning är roligt, likaså tävlingar av olika slag. Dessutom är det en bra social träning för min hund och ett bra sätt att träffa andra likasinnade. Så jag varken ställer ut eller tävlar för avelns skull.
Så länge min nuvarande hund lever kan jag inte ha en hund av tikkön eller en fertil hane då jag inte kan vara säker på att individen jag får inte kommer att stressa henne. Men jag vet att hon skulle må kanon av en kompis som hon passar ihop med, men det är få hundar hon gör det med tyvärr. Annars skulle jag inte kastrerat för kastrerade hanhundar är nästan ett säkert kort för henne. Dom brukar hon alltid gilla. Efter hon har gått bort kommer jag inte kastrera mina framtida hundar om inte liknande konflikter uppstår.