Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8802 ggr
Sirocco
0

SALUKI!?

Heej… tänkte bara kolla med er Saluki ägare hur denna hundras är normalt under vardagen för er och hur ni bor osv.

Funderar nämligen på att eventuellt skaffa en i storstan med tillgång till äng och springrunda en bit bort samt lite gröna parker runtomkring.

Kramar / Julia (=

InteAlls
1

Jag har iofs bara haft saluki sedan sommaren och hon är vuxen, men vår tik är stencool med alla ljud. Vi bor mitt i en medelstor stad i en tvåa som skulle kunna vara mer isolerad… Den är ganska stor, men egentligen har det ingen betydelse för hon blir väldigt liten inomhus. Vi har turen att det finns en del rastgårdar i närheten som vi besöker varannan/var tredje dag ungefär.

Om vi inte låter henne springa fritt på ett tag så märker man det på hennes lek som blir ganska våldsam mot de stackars leksakerna :) Däremot skulle jag aldrig våga släppa henne på en äng som ens ligger i närheten av en väg eller bebott område, med tanke på att hon hinner en bra bit innan man hunnit reagera. Annars kräver hon inte mycket, lite mentala aktiviteter uppskattas och vi funderar på spår eller agilitykurser till våren men det är mest för vår skull.

I vardagen är hon helt underbar, vill vara i samma rum som oss men ligger gärna och sover. Inomhus så är hon en klassisk vinthund och är lugn och tystlåten (utom hennes kvällslek) och peppar peppar fungerar det bra med ensamhetsträningen.

Jag ångrar mig inte för en sekund, en mer perfekt hund kunde jag inte ha hittat! Om du undrar något mer så är det bara att fråga :)

Sirocco
0

Tack så mycket för svaret, jag har några fler frågor jag skulle bli glad för svar på och det är ifall den kan funka med katter?

Hur stor jaktinstinkt har den?

Bör man ha den kopplad?

Går det bra att jogga/cykla med den springandes brevid?

För och Nackdelar med hunden?

Kramar / Julia (=

InteAlls
1

Min hunds uppfödare har katter, men de är riktigt vana vid hundar så de stannar om de blir jagade tex. Det händer tyvärr olyckor men samtidigt så har jag hört om vinthundar som passar kaniner. Det handlar nog mycket om att hunden ska anse att katten tillhör flocken. Vågar inte riktigt svara på den frågan, för det kan gå riktigt illa om det smäller.

Vår lilla prinsessa har inte så fruktansvärt mycket jaktinstinkt som andra salukis vi träffat. Men får hon syn på något under promenaderna så spänner hon sig och är beredd att jaga. Salukin har enormt mycket instinkter och det är bara att räkna med att ser de något så sticker de efter bytet rent krasst.

Koppel är en nödvändighet tyvärr, av vinthundar generellt sett så har jag bara hört om ett fåtal som går att få tillräckligt "lydiga" för att slippa koppel. Men i stan så är ju ändå koppel ett tvång så där är det ju som det är. Flexikoppel är fantastiskt att varva med tycker jag, då får hunden lite mer frihet och kan få småspringa lite. Vår tik gillar att longeras som en häst med det ^^

I somras joggade jag en del och det gick hur bra som helst, lite långsamt tempo tyckte vovven dock :) Hon är svår att få trött så man kan egentligen springa hur långt man vill. Cykel har bara testats ett par gånger, det var en hit för både hund och sambo! Gäller väl bara att ha koll så inget vilt hoppar framför cykeln.

Fördelar med saluki i mina ögon är:

De är otroligt lugna inomhus, men alltid pigga på nya äventyr. Inte skälliga som många andra hundraser är. Smarta som tusan. Även långhåriga saluki är otroligt lätta i pälsvård, jag duschar av henne när hon luktar illa ungefär. De har fantastiska personligheter, ofta känns de lite mänskliga i sättet. Lätta att ha och göra med när man vunnit deras förtroende. Lite reserverade mot främlingar, enligt mig skönt. Oerhört känsliga, lojala och accepterar ingen skit.

Nackdelar:

De accepterar ingen skit :) Jaktlusten, att man inte kan ha dem lösa hur som helst. Man måste ha tillgång till inhägnade stora ytor som de kan få springa på. Det är viktigt att inte vara för hård mot dem, då kan man förlora deras förtroende, jag säger nej i samtalston ungefär och det räcker. De hittar gärna på bus om de är uttråkade har jag märkt. Mattjuvar (även om vår tik tack och lov lärt sig att låta bli maten för det mesta). De kommer åt överallt.

Jag råder dig att ta kontakt med salukiringen, vinthundsvärlden är otroligt trevlig och hjälpsam.

Sirocco
0

Tack så mycket, ska bli spännande om jag kan på min mamma och hennes sambo att gå med på en saluki.

Dem tycker såklart inte alls den är vacker utan bara mager.

Kan man släppa dem i en sån där allmän hundhage eller vad man ska kalla det utan att den lyckas hoppa över stacketet!?

Och en fråga som min mamma undrar… Fäller dem mycket?

Kramar / Julia (=

Binajis
0

De kommer lära sig att gilla "magerheten". Sköts den på rätt sätt så kommer de dessutom inse att det är muskler det handlar om ;-)

En saluki hoppar med lätthet över ett staket på 180 cm. Men det beror ju på vad som motiverar den till det. Vanligtvis är ju stängslet runt rasthagarna inte speciellt högt och känner hunden för att ta en egen sväng så gör den det.

Har/har haft en hel del salukis genom åren och ställer gärna upp med tips och råd jag också. InteAlls har fått med det mesta tycker jag, även om jag vill poängtera lite deras extrema jägar (och killer!)instinkt samt hur viktigt det är att de får motion (dvs få springa). Lure Coursing är något jag starkt rekommenderar.

Dessutom kan hanarna vara ganska vaktiga och låter ofta mycket i möten med andra hundar samt vakta bilen osv.

Du skulle behöva träffa några vuxna salukis in real hos någon kennel eller liknande, för att få dig en uppfattning om dom. Deras mer kattliknande beteende bör inte komma som en överraskning Tungan ute Var i landet bor du?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Binajis
0

Våra salukis fäller otroligt lite/ingenting alls, men det är ganska individuellt.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Sirocco
0

#5 Jag bor mitt i centrala Göteborg ovanför Götaplatsen. :D

Jag vet dock inte om jag kommer ge den ett så bra hem hos mig, har inte haft hund förut osv.

Allt kommer ju bli så nytt!

Min mamma joggar ganska mycket så där kommer den nog få lite motion. Men annars kan ni väl ge mig tips på andra hundraser som passar eller liknande.

Jag gillar verkligen Salukins långa päls och graciösa utseende.

Kramar / Julia (=

[rightPAW]
0

#7 Om inte salukin får ett bra hem hos dig, hur kan då någon annan ras få det? Alla raser behöver samma sak, disciplin, motion och kärlek. Sen att mängden kan variera är självklart. Om du så köper en papillon eller en saluki så kommer allt vara nytt för dig, det gäller att nappa åt sig kunskap från alla möjliga håll :) Jag tror nog en vinthund skulle passa finfint för dig iallafall.

Sirocco
0

#8 Det sim är skillnaden är ju mängden motion osv… En Chihuahua har ju inte samma uthållighet som en Saluki lixom.

Men vad glad jag blir över att du tror att en vinthund kan passa för mig. :D

Kramar / Julia (=

TacoBelle
1

Jag älskar vinthundar och kommer absolut att skaffa en i framtiden. Man får ju givetvis räkna med att vilken ras man än väljer kräver tid i form av motion, träning, kurser, pälsvård osv. Och som sagt att alla hundar kanske inte passar i stan oavsett ras.

Men personligen ser jag inga hinder med att ha en vinthund i stan. Vinthundar (de raser jag har erfarenhet av är Greyhound, whippet, saluki, italiensk vinthund) är enligt mig ganska flexibla. De är coola raser överlag, reserverade, funkar med barn, relativt tystlåtna, drar ytterst sällan kopplade, smarta och lättuppfostrade. De älskar sin ägare något enormt, vill ha mycket kroppskontakt och närhet, helst ligga tätt intill en i sängen eller soffan men ännu hellre ha kompisar av samma ras att leka och sova med. Raserna är allt som oftast lugna inomhus, tar liten plats och älskar att sova och mysa. Och rent tidsmässigt så kräver de faktiskt inte så överdrivet mycket motion. De blir inte tokiga om man t.ex. är sjuk och det bara blir kisseturer några dagar.  

MEN… (det viktigaste) Det är jaktraser. Vinthundarna har trots att de inte används till jakt en enorm jaktinstinkt. Och de MÅSTE få rusa av sig okopplade minst ett par gånger i veckan. Och detta bör ske i en säker inhägnad. Vinthunden jagar med synen. Kommer det en katt eller hare då pyser hunden efter och stannar inte förrän "bytet" är fångat eller utom synhåll. Hur mycket man än tränat inkallning.

Jag tycker att om man har en vinthund bör man kunna erbjuda den det den är född att göra. Lure coursing, löpträning eller annan möjlighet att få springa.

Sirocco
0

Men det är just det att jag inte vet hur man ska kunna träna hunden att gå lös och som en annan sa till mig här är att om en Saluki får syn på något som sätter igång jaktinstinkten kan den lätt hoppa över 1,80 m.

Finns det kurser nära Göteborg som man kan ta i Lure Coursing eller löpträning så att man kan lära sig själv och hunden om hur man gör.

Kramar / Julia (=

TacoBelle
0

Ang. vinthund och katter. Oftast är det inga problem när katten är inne. Utomhus kan dock katten bli ett "byte". Många jag känner med vinthund har munkorg på sin hund om den springer lös där det finns någon risk att det dyker upp en katt.

TacoBelle
0

#11 Jo men det är ju det som är grejen med vinthundarna. Du kan träna hur mycket inkallning som helst men om något väcker hundens jaktinstinkt så finns du inte längre i hundens ögon. Därför är det så viktigt att ha ställen där man vet att hunden kan springa säkert. Det finns säkert lure coursing i Göteborgstrakten. Googla.

Sirocco
0

#12 o 13

Då kanske man kan låta hunden träffa min katt lite då och då. :D

Och hur ska man veta att hunden kan springa säkert, tänk om den springer iväg… hur ska man lära hunden att gå löst?

Kramar / Julia (=

TacoBelle
0

#14 Springa säkert gör ju hunden i en säker inhängnad. Antingen i någon bana som är till för vinthundar, någon hage utan farlig taggtråd eller möjligheter att smita eller t.ex. på brukshundsklubben.

Jag tycker inte att man ska låta sin vinthund (eller någon hund alls) gå löst om det finns möjlighet att den sticker eller kan råka skada sig själv eller någon annan.

Binajis
0

Vad jag menar är att en saluki måste få göra vad den är född till att göra - springa. Motion behöver alla hundar, och att få springa lös då och då tycker jag hör till hundens rättigheter. Men så hoppar ju inte alla hundar 1,80 heller…

Jag läste i en annan tråd att du vill ha en hund med mycket lek och bus i sig… och det har inte salukin Tungan ute Kanske med andra salukis/vinthundar - men sällan med dig som människa.

En sak till som kan vara både positivt och negativt med vinthundar, speciellt salukis, är att de ofta är "rasister". De ratar andra hundraser totalt och kan agera väldigt fegt och osäkert bland dessa. Därför måste man se till att miljöträna rikligt när hunden är valp och möta flera olika sorters hundar.

I övrigt så är vinthundar i överlag, som redan nämnts, väldigt lugna inomhus och kan lätt försvinna - dvs göra sig väldigt små och osynliga, vilket kan vara behändigt om man bor i lägenhet. I koppel är de i regel också lugna, det är under ens värdighet att dra Flört, men man kan säga att det är lugnet före stormen, för ofta släpper helvetet lös när kopplet är av. På ett positivt sätt, hunden rör verkligen på sig. Men ja, dyker det upp något potentiellt byte så… tjenamors! Man ska dock inte dra alla vinthundar över en kam, det går att få stopp på en del hundar, men då ska man ha en otroligt bra kontakt med sin hund och den ska anse att du är "värdig", typ.

En sak som man aldrig bör lära/visa sin vinthund är att de med enkelhet kan springa ifrån dig. Med det menar jag att om t ex din valp har tagit något som den inte får ha, och den börjar springa ifrån dig (i lek eller allvar, det spelar ingen roll), så får du aldrig ge upp förrän du kommit ikapp. Du behöver inte springa hela tiden, det är ju inte meningen att du ska skrämma valpen, men med bestämda steg gå efter tills att hunden stannar och i princip undrar vad du håller på med. Vet den att den springer ifrån dig så är det väldigt svårt att få stopp på den i jakt.

Det första vi gör när vi får hem en valp är att ta reda på vilket godis den gillar allra bäst. Köttbullar, torkad blodpudding, dess vanliga foder, kattgodis, vanligt hundgodis? and so on. Sen är det inkallning som tränas, nöta nöta nöta. Beröm beröm beröm och godis godis godis :-)

Sirocco
0

Hmmm… Frågan är om denna Saluki passar för mig… alla jag visar den för säger noooo way!

Men jag säger One way! :D

Vi får se… men vilka lekfulla, arbetsvilliga, kärleksfulla bjässar finns ute i hundvärlden?!

Kramar / Julia (=

[rightPAW]
0

#17 Berner sennen, leonberger, schäfer, golden, labrador, tollare, collie, husky. -listan kan göras lång!

SaraC
0

#17 Vad är det du vill arbeta med tillsammans med hunden?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar