Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2836 ggr
webbnissa
0

Valp eller vuxen

Hej

Jag funderar på att skaffa en till hund. Har en cocker tik på 3 år. Men vet inte om jag ska skaffa en valp eller en lite äldre hund.

Det ska bli en cocker tik till efter som jag älskar den rasen.

Min syster har 3 hundar i olika raser och ålder. Min hund Saga gör verkligen skilland på hundarna.

När Saga träffas syrrans golden (7År) är Saga valp och fjäskar och pussar. Det gillar inte golden utan sätter henne på plats men saga är lika glad och fortsätter.

Cavaljeraren tik. (3år) Det är Sagas älskningvän och trivs kanon bra ihop och leker och har kul. Hon blir en mycket gladare hund när mini är här.

Border Collie (snart 1År) Saga tycker inte alls om henne och blir stressad av henne när jag hade henne hemma hos mig.

Hon träffa även en mallanstor blandrasvalp och den gillade hon inte heller.

Men ser att hon saknar sällskap efter som hon blir en annan hund när cavaljeraren är här och en gladare hund.

Hur ska man göra??

//Anna

Noa-Nisse
0

det ända tipset jag kan ge är: köp inte hund åt din hund, utan köp hund för att du vill ha en hund till att jobba med!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Forest]
0

1, Brat tip håller med dig.

Viktigt är dok att hundarna går bra ihop, en valp kräver mycket tid. Våran vuxna hund älskade inte valpen först men inte avskydde den heller. Bara tyckte att det vart lite jobbigt när valpen kröp in för att sova hos henne första dagarna sen vart det annan 5a. Nu är de bästisar sover mer än gärna ihop o delar på allt.

SaraC
0

Ja, det är ju väldigt olika hur hundar är. En del bara älskar alla andra hundar och går ihop med alla, andra är lite kräsnare. Jag tror att du gör rätt i att tänka till lite innan du väljer, du ska såklart inte som #1 skriver välja hund bara efter vad som passar din hund, men du kan ju för den delen försöka välja efter vad som passar din hund och dig!

Tror du att hon skulle anpassa sig med en valp eller är det bättre med en vuxen hund som redan "är färdig" personlighetsmässigt?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar