löpning?
När brukar en tik löpa för fösta gången? är det individuellt och är det skillnad på små, mellan och stora hundar? eller t.o.m. beroende på ras?
hur länge varar ett löp och hur många gånger löper den om året?
tacksam för svar! :)
Medarbetare på Hundar.ifokus

När de börjar löpa är individuellt ofta är det då de är mellan 9-12 månader gamla men en del kan löpa så tidigt som 6 månader eller så sent som efter 18 månader.
Har för mig att en del små raser är benägna att löpa lite tidigare.
Ett löp varar i ca 3 veckor och de löper normalt ca 2 gånger per år.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 tack för det bra svaren! jag har stor hund och hon ska fylla ett år den 22 november. några speciella teckan man kan se när hon sk börja löpa förutom själva vätskan. och måste man ha tikskydd eller ska man först se om hon själv klarar upp det?

#2 Några tecken kan vara tex, svullen vulva, ändrat humör, lyssnar lite sämre på kommandon som man vet att hon kan, lite slöare än vanligt (dock ej feberslö), kissar oftare och säkert en massa annat som jag glömt.
Om du behöver ha tikskydd på henne eller ej är helt en smaksak, jag har inte tikskydd på min då hon löper här hemma, plockar hellre bort alla mattor och lägger lakan som skydd på soffan. Ska jag däremot bort och tar med henne så blir det tikskydd eftersom det känns onödigt att hon blodar på golvet hos vänner.
_**/Mvh Anne
#3 okej tack så jättemycket för svaret!
kanske hon ska börja snart då. för jag tycker hon verkar lite orolig i kroppen och har t.o.m. kissat inne en gång idag vilket hon aldrig gjort förr. aja, bara vänta och se helt enkelt! men igen Anne :)
Min ena kissar inne före och även under löp, men inte annars.
Dessutom fäller mina som tokar innan löp.
#5 okej bra att veta! hm… klenod har precis haft sin fällningsperiod, slutade för ca en vecka sen. men usch va olägligt det kommer komma!

Efter regn kommer solsken likaväl som efter fällning kommer löp. Tycker det stämmer in på de allra allra flest hundar.
De starkaste tecknen som jag tycker man ser på tikar som ska börja löpa är just att de börjar småkissa under promenaderna och har ett större luktintresse än vanligt.
#7 ja den beskrivningen satt ju perfekt!
jag ska på utställning nu den 21 november. kan man ändå ställa ut även fast hon löper?
jag har aldrig ställt ut innan så jag vet liksom inte, vet bara att när jag tävlade agility så fick inte löptikar ens vara på planen. och då hade jag en hane så hade inte de tankarna då.

#8 Ofta brukar löptikar tillåtas ställasut men att de då bara får vistas på utställningsområdet under tiden de ska vara i utställningsringen, men för säkerhets skull så prata med arrangören innan så får du klara besked om vad som gäller.
_**/Mvh Anne