Hjälp vad kan det vara ?
Hejsan!
Det är så att min mamma har en tysk jakt terrier tik på fem år.
För ca 4 månader sedan började hon tappa pälsen på ryggen, det såg ut som ett V mitt på ryggen, hon kliade sig enormt !
Vi gick till veterinären som trodde det var en hud infektion och vi fick pencilin i 3 veckor, det hjälpte lite men kom tillbaka direkt, då provade vi lite själva med olika schampoon men det hjälpte inte.
Vi gick då till veterinären igen, hon trodde det var seborre och vi fick schampoo, det hjälper inte, det dämpar bara klådan pytte lite.
Nu ska vi dit IGEN och kräva blod prov och skrap prov och nu är det lite akut då hon egentligen ska paras vid nästa löp och vi vet inte om det 'r ärftligt eller kanske skadligt för henne att bli dräcktig.
Hon lutar lite illa, har tappat mycket päls på ryggen och är helt kal vissa fläckar, hon har tunnare päls på benen och mot ansiktet och har ett röd brunt mjäll till och från, hon kliar sig något enormt, hon hinner inte sluta innan hon börjar igen.
Dessutom är hon blek om tandköttet.
Vet någon vad det här kan vara så vi kanske kan veta lite vad vi kan fråga veterinären om ?!
Tack på förhand!
Be dom kolla upp Demodex, och som sagt.. KRÄV ett hudskrap!
Och para henne INTE vid nästa löp om problemen kvarstår!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
det sitter lustigt för demodex, hon har inte fått i ansiktet förrän nu sista veckan.
Neej, vi skulle aldrig para henne som hon är nu !
Hade en JRT som hade Demodex, fick aldrig i ansiktet förens i sista stadiet.. Då han redan tappat all päls på övriga kroppen. Så det behöver inte alltid sätta sig i ansiktet först "/
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Okej, jag trodde det.
Fick han brunt mjäll och luktade lustigt oxå ? Typ blöt hund fast lite åt det söt sura hållet :S
hitta denna ang demodex kanske kan vara lite läsvärt?
http://www.veterinaren.nu/artiklar/hund/hudsjukdomar/demodex-hund/217
Hoppas du får en lösning på vad det är med henne. Och som sakt para henne när hon är helt frisk från detta.
Jag har ingen aning om vad det kan vara, men kanske mat allergi?
#5 Det låter någorlunda likt men inte riktigt ändå, det lustiga är att hennes kala fläckar är symetriska på ryggen och det känns som demodex inte kommer på det sättet.
#6 Vi har funderat lite på det men det känns lustigt att hon helt plötsligt får det vid 5 års ålder :/