Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 505 ggr
Ellinor_ludde
0

Jobbig i koppel,duktig lös !

Hejsan svejsan.
Jo, ni som kanse vet att jag har en hund som är lite busig.
Hans namn är Ludde och är en 1 ½ årig Gårdshund.
AJa, nu ska jag komma till saken för en gångs skull.
Det är så att jag har börjat träna med ludde Lös på ängar,
stora marker med bilvägar bortom synhåll. Och i skog m.m.
När vi går en stund så märker man så väl att Ludde kan
gå så fint UTAN KOPPEL. För när vi går med koppel på gatorna
stigar m.m så drar han i kopplet(såklart tränar vi med han) men
om man släpper han lös och är väldigt konsekvent på att
när han går åt ett håll som jag ej sagt åt han att gå till så
stannar jag tvärt och ropar "hit". Då kommer han genast
och går fint brevid min sida, sååå duktig är han. Men sedan
när kopplet kommer på så är det samma visa igen. Han drar
och jag säger till, och detta funkar givetvist också men han
går värkligen Mycket finare utan koppel, vad kan detta bero på?
Någon som har en hund som beteer sig lika dant?
Visserligen vet jag att vissa hundar älskar att springa lösa men.

Alex
0

Här har du en till! Mexx är underbar lös, lyssnar klockrent (för det mesta i alla fall..) ;) Och funkar hur bra som helst. I koppel däremot tycker han väl att jag har tillräckligt med koll just för att han sitter fast i nåt..;) För att ta ett exempel, är han lös så går han fot utan problem. I koppel däremot går kanske ett eller två steg ibland, sen går han fram igen. Tror nog att det bara är träning, träning och träning som gäller, tyvärr.. Du har inte testat med klicker? Kan ju underlätta. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Malin-A
0

här e en till, Lusse går jätte fint fot när han e lös, men inte med koppel, eller jo motvilligt, är han lös så tycker han det är roligare att gå fot.. vet inte varför, men dom kanske blir mer skärpta när dom vet att inte kopplet sitter där, oftast så är ju ett koppel en sorts trygghet eller va man ska säg, bakom kopplet finns ju alltid husse  eller matte o när kopplet inte sitter där får dom ju hålla mer koll och kanske blir mer skärpta.. hmm vet inte vad jag svamlar om… =)

Lotta
0

Låter bra Malin..inge svamligt alls =)

Vintisen
0

Min lillkillle var likadan, det är som sagt bara träning som gäller. Se till att du går före vovvsingen när han är kopplad, att han inte kommer längre fram än till sidan av dig. Aldrig framför. Jag tränade om honom, och idag går han fint både med och utan koppel.

lena1
0

Kopplet brukar jag kalla navelsträngen, och jag har med alla mina hunder alltid tränat fot utan koppel från början, även i men inte i lika stor utsträckning(men så dom inte drar), men det har alltid blivit så att jag måste träna fot I koppel mycket mera, för att dom inte ska gå det där steget framför mig :-).

Jag tycker ju det är sååå mycket lättare att träna in det utan koppel och då blir det som det blir :-))).

Vattnadal
0

Testa att gå med honom i koppel, men låtas inte om att du har kopplet. Gör exakt som du gör när han är lös. Vi fick koppel av garn på en kurs jag gick, och då fick man jobba med röst och kropp för att inte kopplet skulle gå av.

Kopplet gör nog mer oss lata och lite slappare, än hunden vildare.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vintisen
0

Vattnadal, Alldeles riktigt! Jag använder röst och kroppsspråk på mina tre killar, har alltid slakt koppel, även vid hundmöten. Då folk brukar strama åt det. Vilket ju är en signal till hunden om fara, tvärtemot vad man vill åstadkomma. Mina stannar kvar hos mig när kopplet är slakt, även fast en hund går förbi, om jag inte vill att de ska hälsa.  Det händer att folk kollar litet extra för jag har två Borzoi´s på en sida om mig och lilla Sheltisen på den andra och alla koppel är slaka, har sett i fönster jag går förbi att det faktiskt ser väldigt avslalappnat ut. I jämförelse med vissa ekipage jag sett. Ojoj.