Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 6563 ggr
Noa-Nisse
1

alltid plocka upp bajs (överallt?)

Jag är en sån människa som plockar upp bajs från hunden var den än väljer att bajsa. om det så är mitt ute på en äng, vid en trafikerad väg, nästan under buskar eller mitt ute i skogen! MEN idag för fösta gången (vad jag kan minnas) så tog jag inte upp bajset…

Och det var för att hon gick ut mitt i en damm och ställde sig och bajsa! det såg såååå himmla roligt ut! hon hade nästan vatten ända upp till armbågarna, och hon är ju en grand danois så det var ju ganska djupt!

har ni varit med om liknande, och är ni också den personen som alltid plockar upp efter hunden/hundarna eller finns det undantag enligt er?

Medarbetare på Hundar.ifokus

PetraKarin
0

Haha det hade varit kul att se!

Jag tycker det är en självklarhet att alltid plocka upp. Och då gör ändå min hund mindre korvar än en katt.
Kanske i en damm kan vara ett av dom få undantagen Tungan ute

Men jag blir så förvånad över folks lathet, en bajhög kan ge obehag på så många sätt.
Det är ju inte bara det att en stackars människa kan ofrivilligt dra med det hem under skon, även om det är lite mer avskilt går ju andra hundägare där. Och vissa stackars hundägare måste hela tiden hålla utkik så att hunden inte hittar bajset först…
Eller föräldrar till nyfikna barn, det räcker ju med all annan skit dom försöker peta i sig.
Sen kan det vara direkt förorenande för naturen med för mycket hundbajs, speciellt om hunden i fråga är medicinerad eller avmaskad nyligen t.ex.

Karmatarerskanise
0

Är det inne i skogen, och inte på en stig kan jag ibland låta det vara. Men plockar alltid upp då det är på gångvägar och i stan. Eller ja, knögar han in sig i en buske så kryper ju inte jag efter :)

Har också hänt att han bajsat bland löv och jag inte hitta bajset. Då kan jag inte göra så mycket.

tsset
0

Plockar bara där det är i vägen, där någon kan tänkas gå. Inte längst in i något buskage alltså, där kommer jag inte in även om jag skulle vilja och det är där mina oftast gömmer sig.
Går mycket i skogen när de rastas så det är sällan jag plockar i vardagen faktiskt. De stigar och ostigar jag går på rör det sig bara rent skogsfolk som är i skogen av en anledning, det är dessutom inte de gåvänligaste skogarna så stigarna är oftast orörda från folk så att säga, och det är lika stor chans/risk att de trampar i älgbajs som i mina hundars bajs. Näe, förresten. Älgbajs eller annat viltbajs är risken Betydligt större för!

Brukar tänka - kan jag förvänta mig att trampa i bajs här? Ser man sig inte för i skogen så kan man trampa i älgbajs, helt naturligt. Men går man mitt på centralen så Ska man inte behöva akta fötterna för bajs(vilket jag råkat ut för en gång, uscha…).

Maja2
0

Jag plockar upp där det enligt vår kommuns stadgar ska plockas upp efter hund. Inom tättbebyggt område, gångvägar, parker etc. I skogen och utanför samhället plockar jag inte upp sommartid, utan låter det regna ner i backen. Såhär på vintern plockar jag upp vid vägen även utanför samhället, men inte i skogen.

Naiz
0

Jag plockar alltid upp där det går folk. Om huden inte sätter sej inne i en buske eller nånstans där jag inte kommer åt.

På landet/ute i skogen plockar jag bara på och runt vägar/stigar.

Tycker det är vidrigt när det ligger bajs överallt. Hundfolket är urusla på att plocka upp! Finns inget värre än på våren. Och nu i våras när det låg hundbajs ÖVERALLT! Bläää.

[rightPAW]
0

jag plockar upp på gångvägar, i centrum/stan, parken och liknande platser. bajsar han i skogen tycker jag inte det gör så mycket, är ju ändå massa djur aom bajsar där och det bryts ju ner.

[Hilo]
0

Jag plockar upp där det går folk.. Tilläggas kanske ska att min hund bajsar mindre än en katt..
Inne i en gran eller dylikt tänker jag inte krypa..

Jag plockade heller inte upp när en hund jag hade förr satte sig på kanten till en damm så det kom i vattnet (ingen badplats)

Chippers
0

Plockar i princip aldrig upp, men det är för att min hund i 99,9% av fallen bajsar i skogen, och inte på stigar eller något, utan jag släpper honom lös och han går långt in och skiter där typ ingen går, bland buskar och allt möjligt. Där jag ens inte skulle hitta det i och med allt som brukar ligga i vägen.

Men det händer nån gång, sällan, att han på väg till skogen hinner sätta sig vid sidan om trottoaren på gräsplätt vid sidan om, och där kan ju nån råka kliva och då plockar jag upp. Så klart..

Karmatarerskanise
0

Sen finns det ju dom dom faktiskt plockar upp bajset, i en plastpåse, och sedan slänge PÅSEN på trottoaren istället. TAck för det televerket!

JossanH
0

När min bror hade hund som jag ofta gick ut och gick med plockade jag alltid upp bajs där det kunde störa folk. Jag plockade inte upp om det var inne skogen dit jag inte kom åt, men satte han sig så det inte var några problem att plocka så tog jag alltid upp det!
Där emot ska jag säga att jag i stort sett aldrig plockar upp efter mina illrar när vi är ute ;)
Finns det möjlighet att täcka över lägger jag över ett löv eller liknande så någon slipper kliva i det men oftast är det så små högar (och en helt annan konsistens än hund och kattbajs) att de är borta med första regnet plus att dom oftast backar in emot en vägg när de gör ifrån sig.
Dom gånger jag försökt ta upp har jag mer bara smetat ut det då det som sagt inte har så fast konsitens :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Forest]
0

Jag är som du #0 plockar alltid upp hundbajs ända stället jag inte för det är om hon lägger i skogen men det har väl hänt 3 gånger bara eftersom hon bruka sätta sig på stigen (då tar jag upp) Är väldigt trött på dom som itne alls plockar upp sin hundskit. har väl lyckas tagit en o annan på bargärning o sett till att de tar upp skiten. Erbjuder även påse om de säger att de inte har nån Flört

Noa-Nisse
0

#11 Smart det där du :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

ingann
0

Jag plockar upp på alla klippta/fria ytor där folk kan tänkas gå. Under buskar o sånt där min hund oftast bajsar så plockar jag inte upp. Men påsar finns i alla jackor och väskor;)

Förut gick det alltid en farbror med en golden förbi vårat hus och hunden bajsade alltid mitt på cykelvägen och till slut tröttnade jag på att han aldrig plockade upp så jag ropade (stod ca 20 m bort) och frågade om han glömt påse och gav honom en ur min ficka. Sen dess har han inte gått den här vägen Cool

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Shaiya]
0

Jag plockar upp om hunden utgor sina behov pa ''allmanna'' platser eller platser dar folk ar helt enkelt. Ser tyvarr inte anledningen till att plocka bajs djupt inne i en skog eller under en stor buske. Flört

Jag ar valdigt duktig pa att plocka bajs nar hunden nu bajsar oppet men anda aven om hunden bara kissar borjar grannarna skrika om att de ska polisanmala for att jag inte stadar upp efter min hund! Men de sjalva plockar aldrig upp efter sina hundar.