Hjälp NU!
Jag bor i Bangkok, Thailand med min familj.
Vi hyr lägenhet och på nedrebotten finns ett parkeringsdäck. Vid buskagen till parkeringen har två tikar fött två kullar med valpar. Fråga mig inte vad det är för ras för det vet nog ingen. I vilket fall som helst så är dessa hundar gathundar som säkerhetsvakterna på boendet tar in och ger en skål ris mot utbyte av att hundarna vaktar…
De finns inga som äger hundar i området eller som har hundar i koppel. Man har ett oerhört dåligt synsätt mot hundar. Det finns ett antal thailändare som jag ser ger ris till gathundarna dagligen. (det är samma personer).
I viket fall som helst så består en kull av 7 valpar den andra kullen av 6 valpar. Tiken med 7 valpar har en valp som är 50% mindre än de övriga. den får ingen mjölk och tiken sitter regelbundet på den lilla valpen. (För att skada den mer)? De övriga i kullen ligger på den lilla uttorkade skakande valpen.
Vi har köpt mjölkersättning och flaska och tagit hem valpen. Den skakar, gnyr, är liten, helt uttorkad.
Jag har tidigare ägt två schäfrar och såg direkt att här är jag tvungen att göra något. Man ser tydligt att denna lilla valp kommer att dö…
Senast idag sa en av säkerhetsvakterna till mig att tiken sitter hela tiden på denna valp. Som den vill att den ska dö för att den är så svag. Jag har sett när kullen diar. Den andra valparna är enorma och den här lilla krabaten har INTE EN CHANS…
Någon som har några tips?
Jag har ringt till en veterinär som har antecknat min adress och hoppas att någon ska komma och ta hand om valpen.
I området springer det även runt en trebent hund utan vänster framben. Jag ser även dagligen folk som sparkar och sjasar iväg hundar utan anledning. De flesta av hundarna här är skräckslagna och allmänt rädda.
Alla tips vore värdefulla
Usch ja det är alltid lika hemskt när djur far illa
Vad bra att du vill och försöker göra något för hundarna!
Jag vet ingenting om hur man tar hand om sådana här små valpar och har inga förslag på vad man kan göra för hundarnas situation i allmänhet, men hoppas att andra kommer med bra idéer och råd.
Kunde man få denna lilla valp som verkar så illa däran veterinärundersökt? För att se om det är något fel på den som gör att den skulle må bäst av att somna in eller om det är något man kan göra för den? Kan man i så fall få tag på en amma till valpen eller kan någon människa tänka sig att föda upp den?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tyvärr tror jag att det bästa du kan göra för valpen är att låta den somna in.En så liten valp far illa både psykiskt och fysiskt när den växer upp utan fostran av tiken.Skadorna rent fysiskt på en sån liten valp blir fort omfattande.Jag känner ju inte till hur du har det med vänner och ect me n jag misstänker att även om valpen överlever är nog chansen till att hitta ett bra hem svårt :(
Alternativt är ju nåt djurhem eller liknande och det är nog tyvärr inget bra alternativ.En mkt svår situation för dig
* tiras
Jag var precis nere till tiken och lämnade valpen. Vi har gett henne mjölk på flaska 3 ggr. Sista gången så verkade hon lite piggare?! Jag vet att valpen är väldigt illa däran. Jag får se om han överlever natten och är ok i morgon?
Tack för era snabba svar
Härligt av dig att du visar sån omtanke.Det ger lite tröst i allt elände :)
* tiras

Kan du uppskatta hur gammal denna kull är?
Hur verkar valpen vara i övrigt?
Defekta (eller de svagare) valpar brukar oftast stötas bort av mor/syskon, endast de starkaste överlever.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Kullen är ca 3 veckor. Har varit och hämtat valpen. Den låg själv medans de övriga i kullen diade. Den är illa däran. Den har nu 2 jack i nacken. (Det hade den inte igår). Som efter ett bett av tiken?! Jag gav den mjölk som den drack med god aptit. Nu igger den på vår balkong och sover….
Valpen är skakig, gnyr, desorienterad. De övriga i kullen är stora och friska samt diar med mycket god aptit.
Ja, att de stöter bort de svaga hör till naturens gång.
#6 Det du gör med den lilla valpen är jätte fint. Men ibland får man inse att naturen får ha sin gång. När en tik får en kull på över 7 valpar är det ofta någon som inte hänger med riktigt. Och så är det nog i det här fallet.
Överlever valpen så är det endast genom din hjälp. Jag har haft några små valpar och de som inte orkat dia själv har dött. Även om jag hjälpt till med stödmatning genom flaska. Man bara förlänger deras liv några dagar tyvärr. Men man ger dom alltid en chans. Fast visst är det tungt när man tvingas se på. Vi lyckades få en valp att överleva till 4 veckors ålder, då vi fick kontakta veterinären och avliva den. Den hade en hjärnskada och blev även blind. Och med facit i handen så ångrar jag nu att vi försökte rädda den.
I bland blir det fel på valpen som det blir även bland andra djur och människor.
Du gör ändå ett jätte fin insats och jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för dej och valpen. Gör det inte det så finns du ju tillhands för de andra.
Lycka till
Jag kan också tycka att det bästa vore att få låta den somna in än att försöka rädda den, och till vilket liv sedan?
I vilket fall är det en fin insats.
≧◔◡◔≦

Jag ska åka o rädda alla stackars hundar! Dom som sparkar och misshandlar hundar o andra djur borde inte få kallas människor. Helt sjukt
6 ibland får man inse att naturen har sin lilal gång det är inte för inte denna är mindre och ynkligare. Den kan ha infetion i kroppen hjärtfel allt möjligt jag tror knappas att de är avmskade och då får valpar en svullen mage i många fall kan de dö. Jag hade någ gått med den till vetrinär o sett vad de säger mask har den säkert med men vågar man maska av så svag valp? Lycka till mycket fint att du tar hand om den lill* :)
Vad hände med övriga kullen? Jag hade nån försökt göra dom bra tama maskat av dom vacc o sett om nån vill ha valp, de har itne samma djursyn som oss, men många är snälla o vill djuren väl.