En tanke....
Jag satt inne lite på blocket för skojs skull och så ser jag en Chihuahua som kostar 18.000 och när jag går inpå annonsen har den kostat 21.000 innan, sen vad jag har hört så säljer man valparna för det dom har kostat för att "föda upp" med andra ord pengar för maten, vaccinationer m.m
Och om man jämför med en stor hund som igentligen bör kosta mer, kostar mindre, inte fan kan en Chihuahua kosta 18.000 att föda upp när tex en samojed kostar 10.000?
Bara en tanke jag haft >.<
Eller är det för att uppfödaren vill att en rik snubbe ska köpa valpen och tror den får det bättre då?
Misstolka inte, jag menar inget illa, bara en tanke….
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Sånt där handlar mycket om efterfrågan.
Tror det var 5 sidor och snitt priset låg på ca 13.000 (räknade inte eller så utan bara uppskattade)
Men det är endå fel tycker jag >.<
Tycker 5 sidor är ganska mycket för att vara en mycket efterfrågad ras, men jag vet inet :P
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Småhundar är ju dyrare, en liten blandras kan ju gå på nästan 8.000 kr liksom. Antar att småhundar blir allt mer populära, och det måste jag säga märks. 7 av 10 hundar jag och Diezel träffar på promenaderna är små.
#3 har också märkt det, här finns nästan bara kinesiskt nakenhund, shitzu, typ cairnterriers, papillon, dvärgschnauzer och jack russel mm. (stavning på raser?) möter knappt några stora hundar.
det kan ju också vara så att en Chihuahua får inte så många valpar.
så om man räknar med att en Chihuahua får 3 valpar á **18.000:-
**och en Golden (t.e.x.) får 8 valpar á 10.000:-
chihuahua-ägaren får då om man räknar rakt av **54.000
**och golden-ägaren får 80.000
bara en tanke :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Själv tror jag att de är så dyra för att det är inne att ha en sån hund o.o
Välstammade dvärpudlar kostar, min går på 15.000 !..
Dock finns dom ju inte på blocket direkt, utan hos uppfödare :D
#4 Finns bara en liten hund här, annars är den minsta här är en engelsk springer spaniel.. Eller andra grannens isländska fårhund… Största är lejonbergern och en berner sennen.. Beror nog på vart man bor
Jag äger den minsta hunden här.. Hon går på 4 kilo.
Jag tror också att det har med efterfrågan att göra. Är det många som vill ha hundarna så kan man höja priset och få dom sålda ändå.
Sen tror jag att just efterfrågan på den sortens hund är stor på Blocket. Folk som bara letar efter sällskapshund och inte är så insatta i hundvärlden kanske kollar där först osv. Folk som är mer insatta och vet vad dom vill ha tar nog ofta kontakt med uppfödare själva och därmed behöver dom inte annonsera på samma sätt. Därav dom där 5 sidorna dvärghundar ;)
Bara en teori, och jag har inget emot Blocket, har själv köpt min Corgi på annons där :)

Jag tror att mycket har att göra med (som #3 är inne på) att små hundar får ofta färre valpar och det i samband med stor efterfrågan gör att de kan sätta högre pris.
En seriös uppf. lär då antagligen ta högre pris pga. få valpar i en kull för att gå runt.
Därav är miniatyr hundar oftast dyrare (ex mini-bullterriern motför vanlig bulle).
Men just Chihuahuor verkar vara väldigt "inne" att ha men också finnas många av vilket ger dyrare priser..
Ja, raser som får mindre valpar i kullarna kostar ofta mer. Lägg sedan till att en del raser också kan ha svårt att föda på egen väg och/eller vara i större risk för komplikationer vid förlossningen, tycka vad man vill om att det avlas på hundar som inte kan föda på naturlig väg..
Det som folk kanske inte tänker på är att uppfödaren ofta betalar för att få använda en hanhund. Det brukar handla om samma kostnad som en valp kostar att köpa, att hanhundsägare får en valp eller att man gör upp om ett pris per född valp. Har du då en ras som får få valpar och kanske bara får 1-3 stycken i kullen så blir genast den avgiften du betalat till hanhundsägaren mycket större än vad den skulle blivit om du fått 5-10 stycken.
När det gäller just Chihuahua så står det på rasklubbens hemsida att deras rekommenderade valppris är cirka 15 000 kr. Säljer man valpar så pass mycket dyrare som i ditt exempel, 21 000 kr, så borde den hunden ha något "extra". Alltså att den till exempel har mycket välmeriterade föräldrar. Finns det inget sådant "extra" med i bilden skulle jag nog funderat på om uppfödaren verkligen är seriös eller bara ute efter att tjäna pengar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar