Shar Pei eller Miniatyr Bulle?
Hej!
Jag har nu i planering att skaffa en andra hund till våren och har alltid haft Miniatyr Bullterrier och Shar Pei i bakhuvudet.
Efter mycket research både inom rasernas mentalitet, personlighet och sjukdomar har jag dock inte lyckats komma under fund med vilken ras jag bör skaffa.
Har vana av bullterriers sedan tidigare då en bekant haft 3 stycken i familjen och jag är verkligen fascinerad av rasen. Vill dock ha en miniatyr men har läst att de har störra sjukdomsrisk.
Skulle nu uppskatta lite personliga tips från folk som har eller har haft någon av dessa raser så att valet kanske blir enklare :)
Mvh
Linn

Jag har ingen större personlig erfarenhet av Shari pei mer än att jag vet att de tyvärr har mycket rasbundna hälsoproblem. Amyloidos (ger njursvikt), hudproblem, kvalsterinfektioner, exem, ögonproblem, andningsproblem, tarmproblem osv osv. Den får dessutom inte ha för mycket motion då lederna tar stryk. I mina ögon en mycket osund och avelsmässigt förstörd ras. Jag kan dock inte uttala mig om dess temperament.
Bullterriern har också en del hälsoproblem. Främst hudproblem, exem, kvalster, allergier osv. Men jag skulle ändå påstå att bullen är en sundare ras jämfört med shar pei. Bullterriern är en mycket speciell ras, en liten clown med en egen vilja av stål, otroligt envisa. Men vill man ha en hund som kanske inte alltid gör som man vill så är det ett bra val. Jag tror dock att man får vara noga när man väljer uppfödare. Jag skulle själv gärna vilja ha en minibulle i framtiden.