Hundar iFokus

Hundar

Etikettänglahundar
Läst 3435 ggr
Eveline
0

Stackars hund, stackars ägare.

Skulle köra till grannbyn idag och vad jag trodde var en överkörd räv visade sig vara en överkörd hund som låg mitt på vägen. Jag stannade självklart direkt och ringde polisen så fort jag kunde. Hunden var tyvärr död, det var en liten fin Drever tik med jakthalsband. Hon låg mitt på körbanan. När jag vände på henne så stack en benpipa ut från bakbenet och det rann blod hur munnen, näsan och öronen. Det fanns bromspår på vägen, olja och en bit av kofångarn av en bil på vägen. Jag stannade en lång stund men var tvungen att ge mig iväg.

Längre bort på vägen står en minibuss och blinkar med varningsblinkisar för bilen deras var sönder, jag körde sakta förbi och gissa om deras bil var hel i fronten? icke, det var med största sannolikhet de som kört över den lilla hunden. JÄVLA IDIOTER! Visst, det kan hända den bästa att man råkar köra på en hund, men man stannar och kollar ifall hunden är död eller inte och ringer polisen DIREKT. Vilket dessa jävla puckon inte gjort.

Polisen ringde mig efteråt för de var och letade efter hunden men hittade den inte. Kanske den stackars, stackars ägaren hittat henne.

Jag var tvungen att vädra detta för er, för att för ca 7 år sedan blev jag också av med en hund på samma sätt och föraren smet.

Så snälla, när ni är ute och kör, tänk efter en gång extra att det är jaktsäsong. OCH ni som är jägare, släpp inte era hundar nära vägar… ha GPSpejl på era hundar…

SaraC
0

Ja, nog stannar man om man kör över ett djur, oavsett vilket det är, tycker jag. Även om det är ett vilt djur kan de ju behöva avlivas.

Men pratade du något med dem i minibussen? Tänkte utifall de hade varit fram till hunden och ringt. Fast då borde de väl försökt få in hunden på sidan så den slapp ligga och bli överkörd fler gånger.

Förra året var vi nära att köra på en hund. Både jag och sambon var helt säkra på att vi gjort det, men på något vis hade den klarat sig undan och var på andra sidan vägen när vi kom ur bilen. Ganska snart kom ägaren och det visade sig att de jagade hare på åkrarna alldeles intill vägen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Hilo]
0

Stackars..
Inte bara jakthundar som råkar illa ut.
För ett tag sedan förolyckades en rottweiler jag jobbat med på en väg.

Ingen hade ringt polisen eller något, utan det var en busschaufför som ringde till ägaren.
(Han känner henne, och misstänkte att det var hennes hund)

Det är förjävligt med smitningsolyckor sådär.
Undrar om de skulle göra samma sak med en människa..?

Katti
0

Tog du regnumret på bilen? Om inte annat kan det vara bra att ha om ägaren vill ha ut pengar från hundens försäkring. Och så kan man (eller ägaren) faktiskt ringa och prata med dem. Skulle det inte vara de som har kört på hunden så kan de ju ha sett hur det gick till.

SaraC
0

#2 Det händer ju att folk smiter från olyckor där det är människor inblandade också. Så egentligen ska man väl inte bli förvånad över att det finns de som struntar i "något så obetydligt som ett djur".

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Eveline
0

Jag hann inte se regnr, men det var en företagsbil och jag känner till företaget. Mötte den senare då den hängde på en bergningsbil(stavas?). Jag kunde inte stanna, för det första hade jag lagom brottom iväg till ett möte och hade jag stannat hade jag nog blivit rosenrasande, minst!

Jag håller på att forska fram vilken ägaren är och ska ta kontakt med denna för att berätta vad jag vet. Jag vet ju vad företaget heter, hur männen såg ut som stod vid bilen och vilket håll de bergade bilen. Hoppas att man kan hjälpa till att sätta dit de asen. När jag ringde polisen så hade ingen ringt till dem och anmält ännu, så jag var först. När polisen ringde mig igen verkade inte som någon mer hade anmält för de undrade om jag hade sett vilken det var och när det hade hänt. De kunde ju ha stannat och kollat om hunden levde eller inte… alltså det maler i mitt huvud. Vet hur arg och illsken man blir på sånna, ursäkata mig, rövhål som smiter från olyckor. hund, människa, katt, hare… det gör de samma. Man stannar.

[Hilo]
0

#4 Ja, men nu menade jag just dessa människor..

Eveline
0

Jag kan ju berätta att jag snackad med min pappa som är jägare och jobbar med en som är med i samma jaktlag som har jakten där olyckan hände, så jag närmar mig ägaren och ska nog kunna närma mig fjantarna som körde på lillhunden.

Förlåt om jag är upprörd och vädrar mina tankar, men sånna här saker gör en inte precis lycklig. Spec när man kommer som första person och ser hunden ligga där. Det blir lite extra gott och kel med mina byrackor idag kan jag säga…!

[Vargnatt-]
1

Stackars hund och stackars ägare som mister sin hund på det hemska sättet Rynkar på näsan. Förstår inte heller hur man inte kan stanna om man nu råkar köra på en hund, olyckor händer ju men man kan ju i alla fall stanna och ta det ansvaret.

För något år sedan var det en hund som stod mitt i vägen när jag och sambon kom körande, en jämthund, vi såg den som tur var i bra tid och kunde sakta in. Sedan var hunden så duktig att den faktiskt gick efter vår bil när vi körde in på en mindre skogsväg och stannade där. Hittade telefonnummer på halsbandet så medan sambon ringde satt jag och höll hunden sällskap på marken. Otroligt glad att vi såg den i så bra tid så det inte behövde sluta olyckligt den gången.

Eveline
0

#8 jag har varit med om en liknade grej, det var en hund som drev runt här hemomkring i veckor och ingen lyckades få tag på den, ingen verkade så smart så att de kunde ringa polisen heller. När jag såg hunden hoppade jag ut ur bilen och kallade på honom, han kom fram och jag kliade honom och gullade med honom. Sedan tänkte jag att jag skulle ta honom, men hade inget koppel så jag tog min halsduk, när han såg den blev han rädd och sprang rätt ut på vägen så en bil fick tvätbromsa. Gissa om man höll på att svimma då? Efter ett tag fick jag tag på honom ändå.

Gissa om ägaren blev glad! haha. Man kan ju tänka sig! Han ville ge mig massa pengar och grejer :)

Ketang
0

När jag och min man var på väg hem från semestern gick det ett rådjur på fel sida viltstängslet med brutet framben. Jag ringde givetvis polisen och dom visste ingen ting. Det var en hårt trafikerad väg och MÅNGA bilar som körde förbi borde ha sett och reagerat.

Jag har även sett en katt bli påkörd där bilen bromsade in och sen gasade iväg igen. Hade jag inte brytt mig så mycket om katten hade jag kört efter och skällt ut idioten. Men i stället stannade jag och konstaterade att katten var död och ringde numret på halsbandet samt flyttade undan katten från vägen. Man bli sällan förvånad…

Nikkis
0

Vore jag du så skulle jag ha stannat och tagit reg nr till minibussen samt frågat om de var dom som kört på hunden.

Men det var bra att du ringde Polisen iaf, men så himla synd om hunden, fy vilken död. =(

Idag när jag körde så sprang en katt precis över vägen framför mig.
Såklart hann jag bromsa och undvika den men det var obehagligt och jag förstår inte hur folk tänker när de släpper ut sina katter vind för våg?

För detta var på en helt vanlig gata vid centrum….

[Agilityvovven]
0

Usch, sånt är hemskt! I måndags när vi åkte till stallet körde bilen framför oss på ett vildsvin. Han som körde bilen hoppade ut, kollade om bilen gått sönder och sedan körde han iväg igen i samma höga fart. Mamma ringde polisen. En katt jag hade dog förra sommaren när den blev påkörd av en bil. Hemskt. :( Det enda man kan göra är att hoppas att det har gått fort, att de inte hunnit känna någon smärta när det händer.. :(

Eveline
0

#11 Jo… jag vet att jag skulle ha tagit regnr, men just då mådde jag lite dåligt och tänkte inte så långt hel enkelt, tyvärr. Dock vet jag vilket företag det är och det kan ju inte vara svårare än att man kan luska ut lite om vilken som haft körning just där och då.

Nu vet jag vilken hunden tillhörde, jag ska ringa dem imorgon och prata med dem. Se vad de vill göra åt saken.