Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2923 ggr
Zynell
0

Rädd för alla, förutom mig.

Jag har en liten 9 årig yorki här hemma. Runt mig känner hon sig väldigt glad och lugn. När jag säger att vi ska gå ut blir hon jätte glad och sprallig. Springer mot dörren.

Men när hon ska ut med min sambo eller son, eller vem som helst som inte är jag … ja då läggs svansen mellan benen och hon flyr all världens fart .. gömmer sig oftast bakom mig. Jag ignorerar detta beteende för att visa att det inte är ok, men hon ändrar inte sin inställning till det.

Varför gör hon så?

Binajis
0

Om du ignorerar när hon ställer sig bakom dig skulle jag säga att det är att uppmuntra i hennes fall. Du hindrar henne inte, eller hur? :)

Man kan definitivt fundera på vad som gör att hon är rädd för dessa. Hur beter hon sig när hon väl har kopplet på och de börjar gå? Drar hon och stretar emot? Släpper det, eller är hon rädd och avvaktande under hela promenaden? Vad gör din sambo och din son då?

Det man kan/bör göra är ju att få dom att bli riktigt skojiga. Mitt förslag är att du och t ex din son tar en promenad med henne och tillsammans hittar på något roligt med henne. Kastar bollar, lite sökövningar och vanlig "fysisk" lek (lite beroende på hur våldsam hon blir osv), var med själv men se till att din son tar för sig och på sätt och vis leder leken, så att hunden inte bara fokuserar på dig. Gör om samma sak flera gånger, och självklart även med din sambo.

Efter några gånger får de själva testa gå ut med henne. Hon må vara rädd innan de har kommit ut, men gör de också roliga saker under promenaderna lär hon så småningom gladeligen gå ut med dom också.

Antagligen skulle det vara kanon om du, när hon kommer springandes till dig för att ställa sig bakom, kunde visa henne på något sätt att varken din son eller sambo är farliga när det gäller att gå ut. Men då måste man först komma på vari problemet ligger. Vad är det som gör henne rädd och osäker och får henne att känna att hon måste ta stöd hos dig?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Zynell
0

Vi brukar gå på promenad alla tre tillsammans några gånger i veckan, men de flesta promenader tar jag hand om.

Det är inga problem alls när hon väl kommer ut när min sambo eller son ska ut med henne. Då tassar hon på som ingenting.

Hur tar man reda på vad problemet är?

Binajis
0

#2 Genom att utesluta, fundera och tolka :)

Det verkar som att hon är rädd för själva uppkopplandet/stunden precis innan de går ut. När hon springer till dig, hur beter sig de som ska koppla upp henne (läser att det kan vara annat folk än just din son och sambo)? Kanske är de våldsamma/oförsiktiga? Nu menar jag inte att de rycker i henne eller är våldsamma så att de gör illa, men kanske hon, som är väldigt liten, upplever dom som hotfulla?

Det kan ju fortfarande vara så att hon helt enkelt inte vill gå ut om inte du är med för att hon känner en trygghet hos dig och att du naturligt är väldigt rolig för henne. Alltså kan det fortfarande lösa sig om hon bara tycker att de andra är väldigt roliga - alltså att det händer något kul.

När du tänker efter, verkar hon rädd, skrämd, eller mer "nej, jag vill inte ut utan matte"?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin