En bra första ras
Har hört mig för en hel del på zoonen, men tänkte att jag kunde höra här oxå.
Jag tänkte skaffa hund till sommaren. Jag har inte haft egen hund, inte heller vuxit upp med hund, men har varit omkring dem och försökt ta reda på så mycket som möjligt. Nu är jag mer inne på frågan över vilken ras jag skall ha. Finns det några speciella raser som är bra som första hund? Vill först och främst ha hunden till sällskap, inte för jakt eller dyl. Skulle vara intressant att ställa ut någon enstaka gång, men det är inget jag planerar. Hunden skall passa bra i lägenhet och inte ha problem med andra djur. Har inte tillgång till att vara ute hela dagarna med honom/henne, inte heller så stor möjlighet till att gå ut i skogen. Personligen gillar jag hundar som är lite lurviga eller långhåriga. Inte för små, men inte för stora heller. Hellre en liten ras än en grand danios. Vill dock inte ha hunden som en "prydnad"! Just nu inne på Sheltie, men jag är inte säker.
Vilken var er första hund?
MIn första hund var en samojed spets, men det är en enveten ras….faktum att jag tror att en långhårig collie skulle sitta bra hos dig,mot det du beskriver alltså, det är en ras du kan ha till det mesta….och som är med på i stort sett allt…
Det spelar ingen roll att du inte har haft hund tidigare.
Det viktigaste är hur mycket tid o arbete du vill lägga ner på hunden.
Gå in på www.skk.se, där har du mycket bra att läsa om olika raser.
lLycka till och låt oss få veta vad det blir!
Ja berätta vad du bestämmer dig för…
Lycka till….
Kolla in "min" ras, Japansk spets ;)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kanske Cavalier King Charles Spaniel vore något för dig ? Dom är behändiga i storleken , vacker päls, finns i olika färger, ej så motionskrävande, men är ändå sportiga. Jag har själv haft två stycken. Jättetrevliga, lättlärda hundar. Det förekommer tyvärr en del hjärtfel i rasen, men uppfödaren till mina har fött upp rasen i över trettio år och har friska sunda linjer. Men.. det finns ju många andra trevliga raser att välja på.
#2 Jag håler med dig Kerstin det beror helt på om och hur mycket man vill lägga ner på träning och långpromenader. Att läsa på om olika raser kan vara en bra start innan du bestämmer dig. Min första egna hund var en schäferhane…herregud så mycket skoj vi hade ihop, och jag kan en idag känna saknad efter honom (27 år sedan).
Jag har ju svarat dig på zoonen också, men måste ju säga att jag håller med Kristina. En cavalier kan nog passa väldigt bra. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Men är de långhåriga? Jag föredrar också hundar av de luddigare slaget, så skönt att slippa alla j*kla små stickiga hundhår som letar sig in ÖVERALLT ;)
Vad är det du vill göra med hunden? Både en Sheltie och en Japansk spets klarar sig med riktiga promenader, bus o lek och mental stimulans. Men är de mindre saker på schemat så skulle jag leta efter en annan ras än t.ex. Sheltie
Papillon är faktiskt en jättemysig ras att hålla på med. Lättlärda orkar hänga med på långpromenader, och älskar att träna. Och pälsen är inte alls jobbig att hålla på med. =)

Åh. Nu har jag lite mer kött på benen. En cavalier är inte riktigt det jag är ute efter, har kollat lite på Engelsk springer spaniel, men såg att dom behövde mycket träning, och dessutom kunde bli desstruktiva :/
Skulle du kunna förklara lite mer exakt vad du är ute efter, om inte cavalieren var rätt? Större? Andra egenskaper? Blir lättare att hjälpa till ju mer man vet. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
En pekingse kanske? :) Långhåriga och inte särskilt krävande. Ganska små dock..
Men håller med Alex, skriv mer om vad du är ute efter exakt, så blir de lättare att försöka komma med förslag!