2 ensamma och jobb?
Är det okey att man lämnar hundarna ensam 4 timmar, kommer hem på lunch och rastar dem och sen lämnar dem 4 timmar igen om man har 2 hundar ihop?
Beror väl hur ofta. Varje dag låter alldeles för mycket, men en gång i veckan kan jag tänka att det går an.
Håller med #1 sen beror det också på hur långa promenader och om hundarna är riktigt ensamhetstränade.
#1 & #2 bara nyficken; hur gör ni med hundarna när ni jobbar då? :)
#3 Är det var dag tycker jag inte det är ok, synd om hundarna ju.
Andra som jobbar har dagmatte, tar med sig hudarna till jobbet, har dem på hunddagis eller har någon som kommer hem till dom och håller hundarna sällskap.
Jag jobbar halvtid
#4 varför är det synd om hundarna? dem får ju social kontackt av en annan hund vilket är 100 gånger bättre än social kontackt från en människa (min åsikt) och blir aktiverade, rastade och tränade av ägaren när ägaren kommer hem…
Det är för många timmar helt enkelt. Aktivering behövs mer än bara på kvällen.
Och jobbar man varje dag så förstår jag inte 1. att man skaffat hund eller 2 . att man inte ordnar för hunden under dagarna.
För min del är det inte okej. Tycker det blir alldeles för länge!
Om jag skulle börja jobba heltid skulle jag definitivt skaffa dagmatte till våra hundar. Skulle aldrig lämna dom ensamma mer än 3-4 timmar om dagen. Själv skulle jag inte ha samvete att bara komma hem på lunchen för en snabb kissrunda.
Men det är min åsikt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#8 nu tar jag ett ex: man skaffar hund när man pluggar, för då har man tid och allt, sen när man skaffar jobb krävs det oftast ett heltids jobb för att kunna leva själv ihop med hunden. Och heltid betyder 8 timmar/dag 5 dagar/vecka.
När man skaffade hunden kanske man hade plan, tex jobba i stall, sen råkar man ut för en olycka och kan inte jobba i stall, eller i stallet man jobbar får man inte ha med sig hund, då sitter man där man sitter. Och som arbetsmarknaden är idag för sökande så får endel ta vad som finns, dem har liksom inte "råd" att neka.
Och enligt din tanke är man beroende av sin partner (att jobb schemat passar så hunden sällan är ensam) och vad gör man då om man flyttar isär? eller att man är deltid/heltid sjukskriven, eller ha med hunden på jobbet, vilket gör atty många inte kan ha hund. Och många har hund, så då borde ju deras hundar vara ensama när dem är på jobbet (utom lunchen) och då borde ju väldigt många hundar man möter må dåligt? Dock är det sällan jag träffar hundar som verkar må dåligt…
#10 Och du hoppar medvetet över andra delen?
Man kan inte skylla på att livet inte blev som planerat. Har du fått jobb, grattis :) Men då får du ju ordna för hunden på annat vis. Skrev en massa olika sätt man kan hjälpa sin hund genom.
Och hur du får det till att man enligt "min tanke" blir beroende av sin partner?
Däremot blir dina hundar beroende av DIG, då du gör valet att skaffa hund. Därefter får man ta sitt ansvar.
Och jag kallar det inte att ta sitt ansvar om man 5 dagar i veckan lämnar sina hundar ensamma 8 timmar/dag. Hundsällskap eller inte, det är VI som ger hundarna den mentala träning som de faktiskt behöver, och vi får inte glömma motionen.
#3 Jag går i skolan, måndag-tisdag följer han med då vi har verkstadstid hela dagarna, ons-fre är antingen mor eller far hemma. Han är ensam 3-4 timmar 1-2 dagar i veckan.
Menade det att det är ju väldigt många som lämnar sina hundar ensamma 8 timmar med avbrott för lunch (vilket är fel, hundarna får ju ej vara ensam så länge) men det känns ändå mindre fel om dem är två.

Då skaffar man en dagmatte/husse, lämnar hunden på dagis eller rent av gör sig av med hunden… Som ändå inte bett om att få komma till dig och än mindre bli lämnad ensam större delen av det vakna dygnet!
Hundägarskap är enbart en egoistisk handling (precis som allt annat) så då är det vårat ansvar att se till att hunden får det bästa.
Jag anser inte att det är OK att göra som du skrivit, och inte heller får hundar ut så mkt av den sociala stimulans av varann som de får av dess ägare.
Jag har 3 hundar + katt hemma, som ger blanka f*n i varandras sällskap inomhus.
Mitt och/eller sambons sällskap är Betydligt mkt mer värdefullt för dem och jag skulle Aldrig någonsin kunna neka dom det och ha det på mitt samvete.
Har man tagit på sig ett ansvar som djurägare så får man då anpassa livet utefter det och prioritera!
/ Nikkis - som endast jobbar deltid av den anledningen!
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Det finns oftast släktingar eller vänner som kan hålla hunden sällskap om du ska bort.. men det är inte en permanent lösning att låta massa olika folk sitt hundvakt medans en själv jobbar, jag tycker att en dag matte eller hunddagis låter bäst för hunden.. då blir det som en rutin att hunden är där , när man sj är borta längre stunder.. + när man sj har jobbat 8 timmar är det nog svårt att aktivera en hund som har varit praktiskt taget bara varit inne och vill gå ut och röra på sig en låååång promenad efter att varit inne i 8 timmar mer eller mindre.. det är vad jag tycker och tänker :)
Glömde även att skriva visst hundarna kanske har sällskap av varandra men dom kan inte motionera varandra Fysiskt ;)
Nikkis - Agreed!
Lämnar aldrig min hund ensam mer än 3 timmar.
Och skulle jag behöva lämna henne ensam tre timmar varje dag skulle jag nog snällt inte skaffa hund..
Min tik är dessutom inte alls road av andra hundars sällskap.. Med Mycket få undantag..
Så när jag väl har två här hemma är det knappast bättre för henne att ha sällskap av en annan hund..
Nej, hundägarskap är självvalt, då får man givetvis proritera eller omplanera.
Jag känner inte till någon hund som får ut ngt av en annan hund innomhus. Det är nog mer önsketänkande från folk som alltid lämnar sina hundar ensamma. En önskan för att stilla sitt sinne.
#17 hundar är flockdjur, ensam=ingen flock, 2 hundar=flock.
Hänger du med?
Största anledningen att jag inte vill lämna min hund ensam för länge är ju för att han är ensam…
Vi är flocken.
Du rafflan; här är fler som skriver i tråden. Inga synpunkter på det? Jag svarde dessutom på ditt förra inlägg, inget svar på det heller?
#19 jag bad om folks åsikter ang ämnet. Det är bara det att jag har lite svårt att förstå hur du tänker ;)
Jag kan ju dela med mig av min åsikt om det hela :)
Jag lämnar ogärna min hund ensam, främst av den anledningen att han är helt ensam, och hundar är sociala djur och bör därför alltid ha social kontackt. Men 2 hundar kan ge social kontackt emellan varandra som inte människor kan ge, en människa kan aldrig bli en hund hur mycket man än försöker ;)
Om jag hade haft 2 hundar (tog bort gamlingen i sommras) så hade jag utan problem kunnat lämna dem 3-4 timmar, men det är då max.
Men ovan ska du lämna dem 8 timmar med avbrott för lunchpromenad ju. Hänger inte med alls nu jag.
#21 jag skrev aldrig att JAG skulle lämna min hund så, men vet folk som gör så och vet folk som knappt lämnar sin hund ensam mer än 1 timmar. Så undra mest hur ni tänkte om det hela och vad ni hade för åsikter ;)
Men nu är det ju faktiskt så att vi människor (oftast) tar hundvalparna från sin mamma och sina syskon redan när de är 8 veckor gamla. Vi blir den nya familjen, eller flocken om man hellre vill använda det ordet, för den lilla valpen. Även om man har en till hund hemma så de har sällskap av varandra så saknar fortfarande de flesta hundar sin ägare.
Jag håller med de flesta som tidigare svarat, tycker inte att det är en bra lösning. Varför inte leta rätt på någon trevlig dagmatte/husse istället? Själv hade jag tyckt att det skulle kännas mycket lugnare att vara på jobbet om jag visste att hunden hade sällskap av en människa och därmed också kan få gå ut flera gånger och kanske längre turer än att jag skulle jäkta hem på lunchen, och hunden har förmodligen roligare och ligger inte bara och sover eller trampar runt och väntar halva dagen.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Sen finns det ju dem som inte vill lämna bort sina hundar till Dagmatte/husse och då får man komma på andra lösningar. Ta med vovven till skolan/jobbet eller nån släktning som kan ta hand om den de timmar du ej är hemma.
#23 hänvisar till inlägg #20 och #22
Rafflan; du har svårt att förstå hur jag tänker?
Hur skiljer jag mig från Nikkis då? Tycker vi tänker ganska lika i frågan? Likaså Hilo.
Synpunkter på det?
Sen skriver SaraC ett bra inlägg.
#24 Ja, precis. Det går för det mesta att lösa om bara man själv är beredd att göra uppoffringar.
#25 Vad i dem inläggen hänvisar du till? Att det inte var en personlig fråga utan att du bara ville höra folks åsikter? För det är min åsikt om frågan i #0, så mycket annat kan jag inte svara.
_#4 Är det var dag tycker jag inte det är ok, synd om hundarna ju
_Där ville jag ha mer exakt vad som gjorde att det var synd om hunden
_#8 Och jobbar man varje dag så förstår jag inte 1. att man skaffat hund eller 2 . att man inte ordnar för hunden under dagarna.
_Ville mest få fram att man kanske hade en plan, men ibland kan saker hända i livet som gör att allt ändras. Så bara för att jag ha lösning nu kanske den lösningen inte funkar om 1 månad.
_#17 Jag känner inte till någon hund som får ut ngt av en annan hund.
_Hundar är flockdjur, hur mycket du än kämpar kan du aldrig bli det samma som en artfrände. Det avr därför jag undra hur du tänkte i din tanke att dem inte får ut nåt av varandra.
Och jag kommenterade #1 och #2 för att få mer info hur dem gjorde. och både dem svarade.
Kommenterade #23 då jag uppfattade texten som om hon trodde det var jag i #0, även #21 trodde #0 var hur jag gjorde med mina hundar.
För Nikkis, Hilo och SaraC skriver exakt, hur dem tycker, varför dem tycker så, och sen skrev dem även lite egen erfarenhet.
jag skulle nog inte vilja jobba heltid och ha hund… blir mycket ensamtid för hunden…
jag jobbar 70% och tycker det är mycket. Men å andra sidan så har jag en väldigt "okrävande" hund men hon är väldigt sällskaplig och kräver därför mycket sällskap helt enkelt. jag funderar på att skaffa dagmatte… men hur går man tillväga? man vill ju inte ta vem som helst! (förlåt om jag förstör tråden nu)
Medarbetare på Hundar.ifokus

Våra hundar får ut massor av varandra. De som bor ute har sällskap av andra och låter oss hänga med dem, men inte sitter de och saknar oss när vi är inne eller inte hemma. De har skitskoj tillsammans, men kan även vila och ta det lugnt.
Vittra, min golden, är med huskyna ute i hundgård när jag jobbar. Hon får välja mellan 3 olika hundgårdar, men ytar oftast Gjöa och Bestla. Hon är trött av bus när vi kommer hem, men ännu tröttare om hon varit med Cora, Ego och Ubbe, då hon och grabbarna busar och brottas så det står härliga till.
Vidar vägrar hundgård, så han får vara inne. Det kan bli långa dagar, men han väljer själv att gå in. Han sover mest, och vaktar huset om det kommer någon. Då vi bor ensligt, är det ev 2-3 förbipasserande bilar per dag, nu under älgjakten är det mer liv. Knackar någon på gormar han ljudligt i ett hallfönster. Är han missnöjd tar han något ur pappersinsamlingen och smular sönder, händer väldigt sällan.
När vi hade valpar var Vidar med som stöd och sällskap för Drífa, mamman. Hon tog det lugnt när han var kvar inne i huset. Tog jag honom på prommis och lämnade henne emsam inne var hon orolig.
Visst, huskyna är ursprungliga, hundfamiljen är extremt viktig för dem. Har den ingen hund i familjen, utan är ensamhund, mår den inte bäst bara av det. En husky med huskykompis i lägenhet mår mycket bättre än en ensam husky i hundgård. Kommer aldrig mer att ha bara en hund, då jag ser vad de får ut av varandra när det gäller socialt samspel, berikning, trygghet och livsglädje.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har inte läst alla inlägg utan svarar bara på vad #0 frågar..
Jag tycker inte det är nån fara att lämna hundarna så. Så länge dom tycker det är ok att vara hemma med varandra :) Och så länge man går en längre promenad när man kommer hem/på kvällen.
Ursprungligen så kommer ju tam hunden från vargen och det är inte alltid hela flocken är med när dom är ute och jagar, visa stannar kvar och vaktar valparna eller vaktar sitt revir eller något annat vad vet jag… Men tror att hundarna kan vara hemma själva 4 timmar.. bara dom har en uppgift att sköta i hemmet ;)
#30 Men jag tycker det är stor skillnad för hundar att vara ensamma tillsammans på det sättet ni har, i grupper där hundarna har utbyte av varandra och i en rolig rastgård.
vad är skillnaden på att ha två eller fler hundar ensamma i rasthage eller ha två ellert fler hundar ensamma innomhus? känns som det kvittar, hundarna bryr sig nog inte om miljön på samma sätt som människor…
#34 Håller med där, och håller med #30.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Håller med #31. För mig är det stor skillnad att lämna en hund som tycker att det "okej" att vara ensam jämfört med en som har separationsångest. Eftersom det har fungerat så bra med ensamhetsträning med våran hund så tycker jag inte det är så stort problem att lämna honom 4 timmar på fm och 2 timmar på em. Däremot skulle jag självklart vilja vara hemma mer och anser inte att detta är en bra lösning över tid. Jag har ju skaffat hunden för att jag vill vara med honom så mycket som möjligt!
Sen ska det ju tilläggas att vi tränar med honom på morgonen innan vi lämnar honom, går sedan 30-40 minuter på lunchen, och tränar och motionerar på em/kvällen, VARJE dag!
#36, låter väldigt förnuftigt!
Tycker faktist att det är okej. Rastas dom emellan och sen dessutom har kontakt med annan hund så är det absolut ingen fara. Så länge dom inte har sönder grejer och kissar inne så vet man ju att dom tycker att det är okej också :)
#34 Det är väl skillnad på att vara ute i en hage med mycket berikning och med hundar som har utbyte av varandra. Har man bara en mindre hundgård utan något roligt i så är det nog ingen större skillnad förutom att de kan göra sina behov när de vill och kanske har mer att spana/lukta på.
#38 Det handlar väl inte bara om att de "klarar av att vara ensamma". Hundar som ligger och väntar/vilar mest hela dygnet kan ju bli otroligt passiva, många kanske tolkar det som att de tycker att det är helt ok.

#39 Fast det är stor skillnad på att sitta ensam i en rolig hundgård och med en annan hund i en tråkigare oxå. Visst kan en hund balansera, leka med leksaker od, men sällskapet av en annan hund ger nog ändå mer. Våra hundar roar sig mest med varandra. De leker jaga, brottas och härjar. Hundgårdarna är berikade, men hellre 2 hundar i en tråkigare gård, än en ensam i en redigt berikad. För hundarna är det sociala samspelet oerhört viktigt.
Detta under förutsättning att det är hundar som gillar varandra. Hundar har en tendens att försöka ta roller efter naturen. De bildar gärna en familj, med tik och hane som "mamma och pappa" om de är två. Nykomlingar blir "valpar", och familjens uppgifter som ex larmare och vaktare vid revirförsvar, vallare och dödare i jakt. Har man två hundar som är för lika, ex två tikar som är av mamma-typen, så kan det leda till att de inte trvis ihop. Det blir naturligt bråk om resurser alldeles för ofta. Balansen att hitta hundar som är lika, men ändå lagom olika, avgör hur bra de kommer att trvias ihop.
Vi har tex en hane som får gå ensam på nätterna. 2 av våra tikar kan bo med honom. Cora gjorde det från början, men hon mådde inte bra av det, hon blev låg och inte sig själv längre. Då fick hon en ny hundgård, som hon delar med Ego, och nu även Ubbe. Hon är kastrerad, och kan således bo med hanar jämt, utan krångel. Då fick Freja flytta in till Piro. Han är ganska hård, kan vara snäll och rar, men vaktar sina resurser rätt hårdhänt. Freja svarar aldrig emot, utan går bara undan om han muttrar. Därför fungerar de riktigt bra, då hon inte är något hot för honom. Dock sover Freja inne, för att få mycket tid med husse, annars börjar hon med stereotypier som att tugga päls. (omplacering, bott hos oss från 4 år, vi var 4:e ägarna, tror vi). Piro ylar på kvällarna när han blir ensam. OM vi inte ger honom ett redigt märgben eller så då. Vi hoppas att någon av valparna (host, de blir 1 år den 23:e) kan visa sig at trivas med honom när de landat som vuxna. Annars får Cora ta över Frejas schema den dag hon går bort. Bo med Piro dagtid, sen inne på nätterna.
MVH Elin
#41 Ja, jag håller helt med om det. Det jag menade var just att det var skillnad på att vara ute mot att vara inomhus. Jag tror också att de flesta hundar har det bättre om de är ensamma tillsammans med en annan hund, men jag tycker inte att man ska ta för givet att bara för att man har två hundar så är det inte några problem att lämna dem ensamma 8 timmar om dagen varje dag.
Det du skriver om att det är under förutsättning att hundarna gillar varandra, är det jag menar med att det är viktigt hundarna har utbyte av varandra också. Eros bodde ute tillsammans med ett par tikar innan han flyttade hit och det förra hemmet ville hitta ett nytt för att han inte trivdes med att bo så. Nu vet ju inte jag om det var att bo ute han inte trivdes med eller om det var på grund av tikarna han bodde med, men han mår helt klart bättre nu fast han är ensam hund än vad han gjorde då.

#42 Nej, håller fullständigt med. Hundar ska inte lämnas inne länge, oavsett om de har sällskap eller inte.
Fast det är mer illa med en hund som är ensam hund och lämnas 4 timmar, än 2 som har varandra och lämnas samma tid, under förutsättning att de trvis och har lyckats bilda en form av familjegrupp.
Hundar som lämnas mer än 4 timmar bör ha sällskap av annan hund, och helst ha möjlighet att gå ut och kissa om de vill. Hundlucka till rastgård, eller hundgård med box så att de kan välja på att vara inne eller ute. Kan man inte erbjuda det, bör dagmatte eller dagis ordnas.
För att se vad hunden gör när den är ensam, om den bara sover som vi tror, eller vandrar runt oroligt, ligger och gnäller och är rädd, kan man filma, eller kanske som billigare alternativ, ha en stegmätare i halsbandet.
MVH Elin
#43 Helt enig
Smart med stegmätare, har jag aldrig hört om förut.

Sen finns det idioter till hundar. Vidar tex, har möjlighet att gå ut i hundgården när jag jobbar. Han kan rutinerna, för då får jag frukost på sängen vid 6, annars sover vi länge.
Han rastas av maken, får sen frukost av mig, och får vara i hägnet medan de andra fråf frulle och alla andra djur tas omhand. Sen blir han alldeled överlycklig om jag tar fram kopplet så att han får gå in. Ibland går vi en liten sväng först, annars bara snabbrastning. Sen ska han ha 3 godisar innan jag åker. Han vet att det kan bli 8 timmar han är ensam, men väljer det med studsande lycka. Stänger jag in honom i hundgården hoppar han på dörren, biter i stängslet och skriker av olycka.
Som tur är, handlar det om tisdag-torsdag varannan vecka, samt tisdag bara nån timme på em den andra veckan.
Han har rätt till eget bestämmande, utnyttjar det och visar tydligt hur han vill ha det.
MVH Elin
#45 verkligen intressant att läsa det du skriver :D