sele eller inte?
jag har en dvärgpudel valp som är 3månader, han går nu i ett vanligt koppel (enligt mig utan stryp)
vill börja med sele sen när han har "lärt" sig att gå "riktigt" (enligt mig "fot") tycker ni jag ska börja med sele?
jag vill börja med de för jag tycker de verkar bättre men jag vet ju inte riktigt om de är de ? nån som kan ge mig lite tips? :)

Jag själv föredrar att ha sele då det är bättre för mig och mina hundar (ej antidrag sele), så om du känner att du vill ha sele istället för halsband så tycker jag absolut att du ska ha det också! 
Man kan dessutom lära hunden gå fot även om man har sele på den, det behövs alltså inte att hunden har halsband vid inlärningen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kanske ska tillägga att om du ska ställa ut eller på annat sätt tävla med hunden så kan det vara en fördel om den till viss del även är van vid att gå i halsband vid sådana tillfällen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

okej :)
nej men jag kan inte ställa ut min hund :(
då han inte har nån stamtavla.
pappan hade jätte fin stamtavla men mamman hade ingen :(
fast hon va också dvärgpudel precis som pappan :)
Fot träning börjar man inte så tidigt heller 8 mån ålder är ribban oftast på. Jag har haft sele ibland på våran pudelvalp men eftersom hon ska ställas ut och börjat komma i "tovåldern" så gick det inte ha sele längre, det gör ännu mer tover. Men om du har henne nertrimmad vet jag inte om man kan ha sele i just tovåldern? Hoppas du får svar av nån annan om det antar det ska gå bra.

okej (: men jag tänker vänta tills han lungnar ner sig lite;) han springer bara runt och vill busa nu (:

#4 Vem säger att man inte kan träna fotgående redan nu? Det är ju smidigt att träna in det relativt tidigt, för ju äldre hunden blir desto tjorvigare KAN det bli att få hunden och fatta galoppen.

okej, men jag ska vänta tills han lungnar sig lite, eller är de bättre om jag börjar redan nu lite smått då såklart så han leka och busa när jag säger till?
6 en valp är en valp att ställa fot krav anser jag inte rätt sen har jag pratat med flera hundtränare 8 måna är vad alla säger. Sen kan man träna kortare sträcka på några meter med kontaktträning men 12 v valp o gå fot anser jag för tidigt o ställa det höga kravet. Har en på 6 mån o ställer inte det kravet alls. Här kör jag med nån leksak o gå fint några meter max sen är det vanlig gång.
#8 En valp har inte lika lång ork och koncentrationsförmåga som en vuxen hund nej, men det hindrar Inte någon "fot"träning. Det är fullt möjligt att lära en liten valp att "gå fot" precis lika väl som en vuxen hund, skillnaden är att man får förkorta tiden valpen utför momentet då den inte orkar hur länge som helst. Men med "täta" belöningar och längder/svårigheter kopplade till ålder och vart man ligger på "träningsstegen" kan en 12v valp gå ett lika snyggt "fot" som en vuxen hund, och det helt frivilligt.
TS - inga problem att slänga på en sele nu, men var noga med att vänja din hund vid selen först innan du ger dig ut och går så kommer det gå mycket lättare :)

#8 men man får ju börja tävla lydnad vid 10 månader. Och fot sitter ju inte perfekt på 2 månader om man inte hårdtränar :) Jag har tränat fot sen min tjej var ca 4 månader. Hon är 7 nu. Men det sitter inte så bra. Vi har tränat ingångar, position och några steg. Så visst går det. Men vi tränar bara korta perioder :D

Tänk mer på att lära valpen goda vanor nu, för att slippa avinlära ett beteende. Lär valpen att gå fint i kopplet från början, så slipper du lära den att sluta dra senare.
Om det redan från start lönar sig att gå med slakt koppel och att hålla sig i förarens närhet, att vara uppmärksam, medan spänt koppel inte ger något alls, så har man vunnit massor.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
11, ja slak koppel det kallar jag inte fotgång.
10,Jag själv ställer inte dom kraven på min valp mer att hon ska kunna gå o inte leka med kopplet inte dra. Fotgång har vi inte många meter eftersom jag tycker man ska belöna det innan det brakar iväg fel. Vi tränar kontaktövningar mm sånt som är lite lek i. Sen är jag itne så intresserad av tävla lydnad heller vardagslyndnad+ lite till är vårat mål men inte tävla.

#12 okej, men då kanske det är en annan sak, för då är det kanske inte så viktigt för dig att hunden ska gå tätt vid din sida och kolla upp på dig utan kanske bara gå bredvid dig :) Jag går inte långt alls i fotposition, vi har nötit och nötit på ingångar och kontakt i sittande position, inget fel med det tycker jag personligen :) Sen när vi väl går så är det 2-3 steg i lågt tempo, och belönar i positionen. :)
Jag själv tycker det är svårare att lära en lite äldre hund det här med fotgående ( tävlingsmässigt ) av egen erfarenhet, då jag har en 3åring jag tränat och tränat i ett år. Hon har fortfarande svårt med det, just för att jag sket i hur nära hon gick när hon var valp. Om man börjar med det tidigt blir det lättare sen :D

okej, nu hängde jag inte med riktigt, men så jag kan börja med att träna fot redan nu?
för jag hade tänkt låta han leka lite nu
(när jag skriver leka menar jag att han spriger åt alla håll, och hoppar och jagar löv osv) sen när han har börjat lugna sig lite så täkte jag börja träna fot lite smått. :)
(även att vi har massor med snö nu, men han trycker ner nosen i snön nu istället och får sina "ryck" och flyger upp i luften och har sig)
Jag har en dvärgpudel och andvänder sele på henne, funkar utmärkt :) Särskilt när hon tex. känner någon lukt och rycker dit eller ska jaga löv osv. så tar inte "rycket" så mycket på nacken som när vi hade halvstryp. Andvänder däremot vanligt eller halvstryp ibland också, men det har jag oftast bara om hon har på sig regnjackan eller så :)
14, 12 v gammal är din valp jag hade väntat lite med det men tydlingen börjar många träna sina valpar.

#14 Visst kan du börja träna fot, under riktigt korta stunder, och berömma massor när han gör rätt.
Annars menade jag med mit inlägg att det bästa du kan göra redan nu, är att ge bra koppelvanor. Om du från början följer feter valpen ölverallt, och låter den "dra dig fram", sp lär du valpen att dra i kopplet. Om den vill efter ett löv som blåser förbi, drar i kopplet och du följer med den, så lär den sig att det lönar sig att dra. Därför är det bästa att uppmuntra den att gå med kopplet slakt, och att det lönar sig att ha kontakt och att vara uppmärksam på dig.
För att göra det behöver man inte träna nitiskt eller ställa krav. Man är helt enkelt bara positiv, glad och kvittrande när valpen gör rätt, och stannar och gör ingenting när kopplet är spnt och den drar i det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

okej tack för alla tips! men då börjar jag träna fot i korta stunder:)

#8 Nu menade jag inte att man kräver hur mycket som helst av en valp, men visst kan man ställa mindre krav som t.ex sitta fot, gå fot någon meter.
#14 Ja självklart kan du göra det, gör träningen till lite av en "lekträning" så blir det ju roligare för hunden :)