Blöta tassar?
Vet ju att det är viktigt att torka torrt tassar och så för att inte riskera fukteksem och annat.
Men är det någon som har något tips på hur man får tassarna helt torra??
Nu är inte min hund så förtjust i att "hårda tag" (jag menar att man kan ju inte bara stryka lätt med en handduk) på tassarna, men även när hon är riktigt medgörlig och man kan torka ordentligt och länge tycker jag ändå inte att det går att få dom helt torra med handduk? ovansidan tassen går ju rätt bra, men emellan trampdynorna och så är det ju svårare.. där kan man ju inte "gnugga" på samma sätt…
nån som har nåt bra tips? :)
Jag gnuggar bara tassarna med handduk på mina (mest för smutsens skull), och sen torkar dom ju ganska snabbt. Jag tror inte att man behöver få dom torrare än så :) Jag har i alla fall aldrig haft några problem med mina.

Har man en hund med mycket päls vid tassarna och som har lätt för att få svamp eller eksem så kan man använda skyddskor till dem för att slippa blöta tassar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 nä hon har ju inte haft några problem än vad jag märkt, hon biter en del på tassarna (verkar dock mer vara av typen nagelbitning) men de ska ja iaf ringa vet om då hon har lite andra grejer för sig som kan tyda på klåda el dyl..
men ja, hon har ju rätt välbepälsade tassar så man vill ju iaf inte öka risken för eksem/svamp :) men som du säger så torkar de väl ganska fort om man får dom hyfsat torra.
#2 tack för tipset! men vet inte om jag skulle lyckas få på henne några skor, och sen inte på ett eller annat sätt få dom av sig :p
Jag torkar även mellan tårna med en handduk då mina vovvar har ganska mycket päls där, det är lite knepigt men när man får in tekniken så är det lätt =)
ja, det är det jag har problem med.. tycker inte det hjälper direkt… :P
men ja, det kanske inte är handduken det är fel på ;)
Nu har jag små hundar men då när jag hade en stor så tyckte jag att det var svårare att få torrt mellan tårna.
Jag håller tassen med ena handen och har handduken i den andra (lägger den över min öppna hand) sedan tar jag och gnuggar med tummen och pekfingret mellan tårna (har alltså tummen på ovansidan av tassen och pekfingret under) och gnuggar tills dom blir torra =)
# 6
Jag får testa! :) tack för hjälpen!
nu börjar ju dock graderna sjunka neråt, skönt att de blir torrt ute!
Ja här har vi haft runt nollan och nedåt hela helgen så nu har man inte behövt torka tassarna på ett tag, skönt 

Raka! Eller klipp bort pälsen mellan trampdynorna. Man kan även peta upp pälsen mellan trampdynorna på ovansidan och klippa ner det där också, om du nu förstår? :)
Det blir mycket enklare att hålla det torrt och se hur huden ser ut.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
idag har vi runt -14 :) dock börjar man ju istället få lite problem me snöklumparna istället… :p
osökt kommer vi således in på #9. mmm, har tänkt att jag ska försöka klippa dom faktiskt me tanke på all snö som kommer fastna! hmm, jag tror jag förstår hur du menar, hehe. får testa, tack för tipset! :)

#10 Snöklumpar, de gör vintern fantastisk ;)
Förstår du inte så bara hojta så kan jag fixa en bild! :)
- - - - - - - -
hmm, jag förstod nog inte ändå… :p
det är ju lite som "simhud" en bit mellan tårna, så de går ju inte riktigt att få upp pälsen emellan? eller har jag tänkt fel? :p
tänkte på de me rakning också, har ingen rakapparat, men finns de så små så man kan ta mellan trampdynorna? jag menar det borde väl va lätt att gå i trampdynor och så om man har en sån "vanlig stor"?
tösen är väldigt känslig om tassarna men har fått pälsen lite kortare nu iallafall även om de fortfarande finns kvar :)

#12 Det finns både speciella små typ pockettrimmer som bör fungera ganska bra att raka mellan tårna med, men annars kan det eventuellt fungera med en typ näshårstrimmer, beroende på hur mycket päls din vovve har.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#12 Det beror ju på vad din hund har för päls också kom jag på. Men jag drar fingrarna mellan tårna så att det liksom blir toffsar.
Sen är det bara att klippa av de och peta ner resten av pälsen lite fint igen :).
Det finns små rakapparater som är jättesmidiga! Dock vet jag inte riktigt vart man kan få tag på dem.
Vi har en men den låter lite väl mycket, har använt andra som är tystare.
Jag har använt stora också men det är mycket krångligare.
Sen är det ju inte säkert att det går att raka ändå. Jag rakar på lilltjejen och klipper på Dooley´s för hon är inte alls bekväm med att rakapparaten låter så mycket och att den ska vara mellan hennes tassar. Har inte något stort behov av att raka ner hennes helt heller.
Håller man ihop tassen i handen, så att trampdynorna trycks ihop varandra så är det lättare att klippa också, om man inte har tänkt att vara ner mellan trampdynorna och klippa där.
Jag tycker i alla fall att det känns lite säkrare.
- - - - - - - -
Vad torkar du med? Jag kör med en microfibertrasa och märker stor skillnad på hur mycket den suger i sig jämfört med en vanlig handduk.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#13 ahh, okej, får titta runt och se va ja hittar :)
#14 Ja, jag vet inte, men hon verkar inte ha riktigt samma som din iallafall, hehe.
Hjälper det för dig om du bbara klipper ner lite grann eller måste du ta bort allt? Fick ju klippt de lite kortare förut idag men de fastna fortfarande snö och isklumpar.. Så funderar på om man måste försöka få bort "allt"…
#15 mjo, torkar med handduk nu och tycker ju som sagt att det inte funkar så bra… okej, kanske ska testa det! läste nånstans om att papper är bra även om de tar längre tid att torka av me..
kollade runt lite på nätet ang svamp och grejer för har upptäckt att hon börjat bli lite röd om trampdynorna också, och de verka ju visst va ett teccken på svamp.. där tipsa de bla om att ta på ex. potatismjöl efter att man torkat för att få de extra torrt och så.. nån annan som har bra erfarenheter av det?

Jag brukar inte klippa hennes toffsar. Men jag klipper inte heller bort allt under. Hennes tassar torkar väldigt lätt, men om hon skulle bli lite röd så brukar jag klippa det lite extra kort, men ändå inte så att det knappt är något kvar.
På vintern klipper jag ibland toffsarna för det är så himla lätt att det fastnar snö mellan tårna.
På lillhunden däremot rakar jag ju och klipper bort mycket hår, hon har heller inte så att det är så lätt att klippa bort mellan tårna. Men hon har en helt annan päls så hennes torkar väldigt annorlunda. Och hon har lite mer tendenser till att lättare få problem med tassarna.
Så på henne är det lite mer koll och noga skötsel.
Jag tror definitivt att det underlättar att klippa bort toffsarna om pälsen har svårt för att torka. Det är ju en väldigt tät miljö mellan tårna.
Så även lite gör ju nytta :).
Just när det gäller svamp har jag inte så mycket koll. Men när det ibland bara blir rött och lite irriterat så sprayar jag ibland på lite klorhexidinspray :).
Då kan det kanske hända att det blir idé att ha någon mjukgörande/återfuktande spray också? Jag vet som sagt inte så noga, men det känns ju som att det skulle vara bra.
Men det bästa är ju att bara ringa och prata med en veterinär/djursjukvårdare också.
Tassproblem är vääldigt vanliga!
- - - - - - - -