Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3763 ggr
wintermynta
1

Hälsa på uppfödare

Hej
Detta är kanske en dum fråga men jag är helt ny inom hundvärlden. Saken är den att vi ska köpa valp om ett halvår. Innan vi gör det skulle jag dels vilja träffa flera olika uppfödare (och deras uppfödning) samt se att ingen i vår familj är allergisk. Finns det risk att uppfödarna ta illa upp om man bara vill hälsa på och kanske inte just väljer att köpa valp av dom? Berätta gärna era erfarenheter av att välja uppfödare.
Tacksam för alla svar

CaithSith
0

Det tror jag absolut inte, en bra uppfödare skulle nog uppslatta att ni är förnuftiga och inte bara springer iväg och köper en hund utan tänker efter före istället!

De uppfödare jag pratat med har bara varit positiva med att man vill komma och hälsa på.. Många uppfödare har också som krav att få träffa valpköparen några gånger innan de ev. säljer valp till dem!

fettmedkevlar
0

#1 Beror ju på hur gärna uppfödaren vill ha valparna sålda.

Jag själv skulle helt ärligt känna mig utnyttjad om någon kom hem till mig bara för att "se om någon i familjen är allergisk". Enklare är ju att gå till läkaren för att göra en allergiundersökning.

Men det är ju bara jag, alla är ju olika :) Och om man skulle göra som TS planerar att göra så tycker jag att det kan man informera uppfödaren om och höra om det går bra så är det ju en annan femma.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

wintermynta
0

Tack för era svar.
#2 Självklart kommer jag informera uppfödaren/uppfödarna.

CaithSith
0

#2 Ja men det är ju självklart(tycker jag) att man förklarar läget innan :)

#3 Lycka till :)

anaprincess
0

Varför inte åka på en utställning och titta på den ras ni är intresserad av och prata med uppfödare där?

[Forest]
0

Jag tor inte en uppfödare har något imot att man kommer o hälsar på även om man inte väljer den sen så har jag väldigt svårt med att nån skulle ha något imot att man tittar in lite :) Tycker du låter väldigt smart o ringer runt o spanar in lite olika uppfödare. Jag tycker man ska gå bra med sin uppfödare för man får bra tips o råd då som man tar vara på som köpare. Lycka till ! Glad

wintermynta
0

#5 Ja det var en bra ide. Har kollat på klubbens hemsida och det blir efter jul och nyår för just nu fanns det inga utställningar.

#6 Jo personkemin är också väldigt viktig, det är ju inte bara valpen det ska stämma med.Glad

[Shaiya]
0

Tror att det kommer gå bra. Varför skulle dom inte ta emot er? Glad

Ett tips. Jag har dålig erfarenhet med min Samojed tiks uppfödare hon har inte hört av sig sen hon fick reda på att vi kastrerade hunden pga en grov livmoderinlammation. Hon duger ju inte längre i avel, utställning så varfor ska hon bry sig?

AKTA er för sånna!

poppysmarsvin
0

Nu är det många år sedan jag mer eller mindra lade ner min uppfödning (långhårig collie), men känner att jag ändå vill svara.

Att vara uppfödare är INTE att bedriva ett gratis zoo eller liknande. Vi är alla privatpersoner som har familjer mm, och som dessutom bedriver vår avel i våra helt privata hem. Personligen skulle jag INTE ta emot personer som "bara är ute och kollar lite", om det inte finns ett genuint intresse av den ras jag föder upp. Ni kan inte aaana hur många som önskar komma (speciellt när man har söta valpar hemma) för att låta sina barn få komma och mysa och gulla lite, utan en enda tanke på att kanske själva bli hundägare. Min tid ägnar jag hellre åt hundarna eller min egen familj i sådana fall…

Däremot så tyckte jag det var helt underbart att ta emot familjer som hade börjat fundera på att skaffa hund, och som ville se sig lite om och bekanta sig med både mig och mina hundar. Även om det inte blir köp just hos mig så har jag kanske bidragit till att öka kunskapen och intesset om rasen, och kanske få en vän för livet "på kuppen". Helst tog jag emot när jag var "valplös" just för att undvika koncentrationen till valpar. Man skaffar inte valp - man skaffar HUND. Valpar växer otroligt fort…

Vi är alla olika som människor naturligtvis..! Personligen har jag tyckt det varit väldigt roligt att få höra av mina valpköpara - även när det har varit bekymmer av olika slag. Men jag är av den absoluta uppfattningen att när valpen lämnar mitt hem så övergår ansvaret för det som händer över till den nya ägaren. Jag stöttade mycket gärna, kom med goda råd, gladdes åt suddiga bilder osv osv. Men att garantera att man aldrig kommer råka ut för tråkighter när man köpte av mig kunde jag naturligtvis aldrig göra! Nu har jag inte fött upp en stor mängd med valpkullar, men det säger sig självt att man omöjligt kan ansvara för att hålla kontakten med alla sina valpköpare under hundens hela liv… Den kontakten måste vara ömsesidig faktiskt. Flera valpköpare har inte varit jätteintresserade av att forsätta hålla kontakt heller, utan det har varit under första året och sedan har det ebbat ut - vilket jag tycker är helt ok faktiskt. Några "gamla" valpköpare har jag sporadisk kontakt med fortfarande, trots att det är över 10 år sedan jag hade sista kullen…

Till TS: Dra dig inte för att ringa till uppfödare du är intresserad av! Men jag tror att du ska vara intresserad av just deras hundar osv - och inte bara "för att kolla runt lite". Känns det bra i telefonen så finns goda förutsättningar för att det blir bra även när man träffas. Skulle jag byta ras idag till en för mig helt okänd, så skulle jag först besöka utställningar för att bilda mig en uppfattning om rasen och vad jag själv önskar. Därefter skulle jag kontakta uppfödare som har hundar som motsvarar mina önskemål. Jag har svårt att tro att NÅGON uppfödare skulle neka ett besök under de förutsättningarna…

Vattnadal
0

Leta reda på kennlar som verkar passa er, och kolla sen om det är OK. Se till att hälsa på när de inte har valpar, då de har fullt upp ändå, och huset fullt med valpspekulanter.

Om man talar om att man vill få lite mer information om rasen och att man gärna vill ha en god kontakt och rätt personkemi med sin uppfödare, tror jag att de vettiga bara blir glada.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

wintermynta
0

#9 Tack för ditt inlägg. Känns bra att få åsikter och tankar ur olika perspektiv.

Jag inser att vi börjat lite i fel ände så med alla era råd ska jag försöka göra om och göra det bättre. Jag vill verkligen att det ska bli rätt då önskan om en hund funnits i sju år men det är inte förrens nu som vi känner oss redo.

Karmatarerskanise
0

En bra uppfödare som vill det bästa för sina hundar låter en komma och titta utan köpkrav.
De uppfödare jag träffat på låter en komma och titta om det så bara är för att få träffa rasen irl och man inte alls planerar att köpa för tillfället.

Linnea
0

#2 Att man är allergisk mot hundar innebär inte alltid att man är allergisk mot alla raser så allergitest är inte 100%-igt.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Forest]
0

13, Helt rätt :) Har en son som visar att han inte tål katt,hund,kanin,häst,höns och vi har alltid haft förr katter och nu 2 hundar. Han tål inte grannens vita katt tål ena av grannens hundar men inte hennes dotter som grannen har. Så det med tester är jätte olika, men visst kan man se lite oxå på dom iaf en varning att man är känslig mot vissa djur.