kissar i protest?
Jag har en beagletjej på nästan 11 månader, hon kissar inne när jag har främmande. Kan det vara någon slags avensjuka eller liknande? Hon kissar aldrig inne så länge jag är hemma själv med henne eller när vissa kommer hit är det okej.. Vad kan man göra åt detta beteende??
Brukar hon bli "onormalt" glad, upptriggad när det kommer gäster? Våra hanhundar (har endast 1 hanhund nu men haft 2 tidigare också) kissar alltid inne då dem blir extra glada.
Mitt tips är att du kör lite hjärngympa samt går långpromenad innan gästerna kommer och testar (iallafall om det är ovanstående som tros kan vara problemet)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Blir hon rädd/osäker?
hon blir varken överglad eller är osäker av sig, hon är med hela tiden och vill gärna ''trycka'' sig mellan mig och folket och vill ha all uppmärksamhet av mig hela tiden, jag ignorerar henne när hon är så på och då går hon och kissar isället och sen lägger hon sig och typ ''skäms'' istället. :(
idag var jag ute och gick i 45 minuter innan min mamma kom så hon va trött men ändå kissade hon inne 3 gånger under 2 timmar. Det har varit så 2 gånger nu när min mamma och hennes hund kommit på besök, förra veckan kom min kompis med hennes 1 år gamla dotter och då skulle hon vara med hela tiden också, hon ''vaktar'' mig absolut inte på ett sånt sätt att hon säger ifrån utan hon försöker mest sitta i mitt knä men när jag säger åt henne att lägga sig så går hon och kissas istället :( så tråkigt att jag inte ska kunna ha främmande utan att hon ska kissa inne :(

Hundar kan kissa inne när de känner sig otrygga när man får främmande hemma. Då kissar de för att "visa sig vänliga" och för att de främmande ska kunna gå och" häls/läsa av henne" genom hennes kissfläck istället för att ta kontakt med henne direkt. På så sätt så avdramatiserar hon själva hälsningsfrasen.
Att hon kissar flera gånger under så pass lång tid är visserligen lite konstigt. Är Du säker på att Du läser av henne rätt? Att hon hela tiden vill ha Din uppmärksamhet tycker jag tyder på osäkerhet och att hon behöver Ditt stöd.
Om jag vore Dig skulle jag faktiskt koppla upp henne precis innan gästerna kommer innanför dörren. På så sätt så kan hon via kopplet känna sig lite tryggare. Dessutom kan Du hålla henne snett bakom Dig, se till att de främmande, varken hund eller människa, kommer fram och hälsar på henne. De ska inte ta någon som helst kontakt. Be även att gästerna håller sina hundar kopplade inne också. Ha gärna fikat klart innan gästerna kommer så att Du slipper "fara runt" och duka fram. Sätt Er ner runt bordet. Hundarna liggandes bakom era stolar. På avstånd så att de inte kan hälsa på varann eller ligga för nära. Sen när Ni fikat och snackat klart, låt det gå någon timme eller två beroende på hur hundarna beter sig. De ska ligga avslappnat brevid utan att försöka söka kontakt med varken ägare eller den andra hunden.
När Ni fikat klart så går Er gäst och hund och därefter kan Du släppa Din tik lös hemma igen.
Gör gärna så här några gånger. Så småningom kan Du ha henne lös, fast då ska hon lyssna på Dig och inte ta kontakt med de som kommer utan hon ska fortfarande hålla sig i bakgrunden och gärna ligga ner inom synhåll när Ni fikar/äter. Detsamma gäller de främmande hundarna.
Beroende på hur allt går så kan Ni så småningom testa att ha hundarna så de får röra sig lite mer fritt.
#4 låter som en bra idée
TS, hoppas det löser sig!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#4 okej tack det ska jag prova, hon är väldigt närgången ofta och lika när min andra hund vill vara med mig så trycker hon sig lixom imellan och vill vara med mig istället.
men det ska jag absolut prova :)