Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 5393 ggr
[Shaiya]
0

Slicka sonder tassarna.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varje host,vinter och var slickar varan ena hund sonder sina tassar. Han slickar och slickar tills det borjar bloda och da slickar han mer! Till slut borjar han ``tugga`` pa tassarna detta har hant varje ar under 13 ars tid.

ENDAST nar tassarna blivit blota.

Jag har alltid undrat varfor han har sadan fobi for blota eller smutsiga tassar. Kan det vara for att dom ar vita? Skrattande Vet. har aldrig gett oss ett vettigt svar utan bara skrivit ut en salva.

[Hilo]
0

Kan vara svamp och/ eller fukteksem.
byt veterinär, eller åk till en expert..

Annars skulle jag säga stress och understimulans, men eftersom det bara är på vintern låter det ju lite konstigt, men ni kanske är ute mindre under de kalla månaderna.. Vad vet jag.

[Shaiya]
0

Det ar for att vi ar ute som han slickar tassarna sa otroligt. Sa fort dom blir blota slickar han maniskt pa tassarna.

[Hilo]
0

#2 Skulle tro på fukteksem eller svamp då.. Smörj in tassarna eller linda in dem.. Hundstackaren ska väl inte behöva slicka sig blodig..
Kan kanske också vara köldkramp, men det låter lite långsökt

Noa-Nisse
0

samma sak hände alltid med vår familjs hund, alltid höst/vinter. en gång gick det så långt att han fick blodförgiftning :S

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Shaiya]
0

Han har det inte just nu! Men det kommer komma sa fort snon kommer eller ett riktigt regn ovader.

Vi hade typ skor pa honom men han slet av sig dom. Han hatar nar han har saker pa tassarna sa linda skulle inte heller fungera tyvarr.

[Hilo]
0

#5 Åk till en annan vet. och fråga om man kan smörja in tassarna.

Slickar han på dem ute?
Annars gäller det nog att torka av Noga när man kommer in..

[Shaiya]
0

Nej endast inne. Vi torkar av hans tassar noga men han torkar val av dom battre enligt honom. Om detta hander i ar igen ska vi aka till en annan vet.

Mistle
0

Åk till en annan veterinär!

Det är väldigt vanligt att det blir så när det är blött väder, särskilt på hundar med mer päls under tassarna.

Bra förebyggande är att raka/klippa bort pälsen och vara noga med att torka. Och hålla koll om det blir irriterad.
Och att heller inte tillåta att han slickar, det blir liksom en ond cirkel av det.
Det finns olika sprayer och så som man kan använda men jag vågar inte riktigt uttrycka mig om vad som gäller för just din hund, så det är nog bäst att veterinären får sköta det när/om det blir dags igen :).

[Shaiya]
0

Vi ska aka till en annan vet. vi aker aldrig mer till Bagarmossens djurklinik efter alla dessa ganger vi blivit daligt behandlade av dom och ingen hjalp har vi fatt heller.

Han har ingen lang pals under tassarna, pa varan Samojed klipper vi regelbundet bort palsen under tassarna da hon blir valdigt irriterad i tassarna av palsen samt under vinterhalvaret samlas det STORA vassa iskockor mellan trampdynorna om hon inte ar klippt men henne har vi inga problem med for ovrigt. Glad

Vi later honom inte slicka men han gor det bakom ryggen pa oss anda. Eller sa springer han och gommer sig och slickar. Forra vintern hade jag hand om hans tassar da jag tyckte att det behovdes och da var det faktist nagorlunda bra. Endast lite, lite irriterat men da fick jag sitta dygnet runt och se till att han inte slickar och halla hans tassar helt torra. Men det blev anda lite irriterat dock inte lika mycket som vanligt.

Vattnadal
0

Det kan inte vara vägsalt då, som irriterar?

Eller slickar han så på sommaren, om han varit ute i regn oxå?

Är det vägsalt, bör tassarna sköljas av med rent vatten, sen torkas.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Shaiya]
0

Han slickar pa sommaren om det har vart rikligt med regn eller om han har badat.

Vattnadal
0

Då tror jag nästan mest på att det är ett stereotypt beteende. Om han bara var ute efter att slicka dem torra, skulle han sluta innan det blödde. Vätan kanske triggar igång, men att han inte slutar låter rätt onormalt.

Salt hade kunnat vara en bra förklaring, och ett sätt att bli av med problemet. Nu tror jag att du får vända dig till en veterinär och gärna en som är inne på prombembeteenden som kan vara, men kanske inte är, beroende av något fysikskt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Shaiya]
0

Han kan ju inte slita sig ifran sar sa det kan ju forklara lite. Om nagon eller han sjalv har ett sar eller borjan till ett sar eller liknande ska han vara dar och tvatta.

Pa oss manniskor forsoker han bita hal i byxbenen om vi har ett sonderkliat myggbett pa benet t.e x och nar andra djuren har ett sar ska han vara sjukskoterska kanske ar det darfor han inte slutar efter att det borjar bloda?