Hund utan stamtavla
Vad kallar man en hund utan stamtavla?
Katter utan stamtavla kallar man ju för huskatt eller bondkatt, men hundar säger man väl inte hushund? 
Blandras
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#1 Aha okej
Har en väninna som har en hund, han har ingen stamtavla, inte kastrerad, men hon säger att han är en Jack Russell Terrier, när han inte ens ser ut som en.
Han ser ut som en JRT till typ 40% men resten vet jag ej.
#2 Det är ganska vanligt att det säljs oreggat som "renrasigt" till dom som inte bryr sig, säljaren kan ju försöka få ut mer pengar och hundarna kan bli mer lättsålda.
≧◔◡◔≦
Man säger blandrasbara kort och gott..
Att kalla det för en ras när man inte har papper på det är bara dumt.
Skäms man för att ha blandras så ska man kanske inte ha den 

Har en kompis vars hund är 75% labbe och resten golden (alltså ena föräldern labbe, den andra hälften labbe hälften golden), den ser ut som renrasig golden.. Kan man inte bevisa vad hunden är för ras så är den blandras. Dom kan se ut som något dom inte är. Dom kan ju även likna nåt dom inte ens har i sig eller har i sig långt bak om det handlar om avel i flera led med blandraser.
Skynda långsamt så går det fortare.
Även om du inte har tavla så har man ju papper på sin hund. Klart det kan vara renras fast utan tavla, varför ska man då kalla den för blandras.
vad för papper? när det gäller härstamningen är stamtavla det enda som garanterar härstamningen.
≧◔◡◔≦
#6 Vad har du för papper som visar att din hund är renrasig utan att den är reggad menar du? DNA-test?

#6 jo men den kommer alltid vara reggad som blandis. Men förstår vad du menar, om någon frågar vad min BC är för ras och jag säger blandras så kommer ju dom fråga mellan vilka, och om jag svara Border Collie blir ju det lite konstigt :P haha
#9 Eller så säger man enkelt oreggad BC. Alltså räknas h-n som blandras.. Svårare än så är det inte 
eller så säger man oreggad BC, om det nu är så att båda/ena föräldrardjuret inte avlagt godkänt vallanlagsprov, BC är ju ganska speciellt på det sättet…när det kommer till JRT finns ju inga ursäkter för att inte regga en rasren kull eftersom det inte finns några "krav".
≧◔◡◔≦

#10 nä men precis, brukar säga BC men oreggad :P
Alltså min hund är blandras, men hans mamma är renrasig amstaff och pappan ren rottis. Valpar med stammade föräldrar har inte alltid tavla, inte skulle jag säga att det var en blandras då.
#13 Det räknas fortfarande som blandras. Och varför köpa en oreggad..?
Ofta finns en anledning, och ofta ingen bra anledning som förmodligen kommer att bita en i baken senare..
Saken är den att extremt få människor känner till härstamningen på sina blandraser, dom kanske sett både föräldrar och vad säger det?
"den såg ut som en amstaff därför måste den vara det" när faktum är att väldigt många "amstaffar" som går i avel är ostammade likaväl.
Känner man däremot till vad för djur som gett kullen dvs. vet att båda föräldrar är reggade och kanske har nån form av avelsspärr eller liknande som gör kullen omöjlig att regga så ja…då kan man säga att kullen är renrasig, dock är det extremt få människor som vet så mycket om sin "oreggade renras".
En stamtavla är ju inget kvalitétsbevis, men det är en dokumentation över hundens ursprung som visar att hunden är 100% av den ras den sägs vara och vilka individer som ingår i hunden.
≧◔◡◔≦

#15 exakt :) Jag vet långt bak i stammen på min blandis, det är inte många som gör. Hon avlar för att få fram vissa saker från både cavalier och cocker, så har härstammning ganska långt bak :)
#15 Har en vän med en s.k. oreggad dobermann.
(räddad från misshandel)
Hon började snoka runt och upptäckte att pappan till hennes hund var en rottweiler, och mamman en dobermann/rottweiler. (75% dob)
Ser man hennes hund så anar man inget av rottweilern..
Så kan det gå..

#17 Har ofta hört att blandning mellan rottis och dobber blir typ lömska. Är det så? Två skarpa hundar som inte bör blandas?
Skynda långsamt så går det fortare.
#18 Känner bara två rottis/dob. Min väns, och en granne till farmor.
De två är trevliga, stabila hundar. En tik och en hane. Hanen är dock lugnare än tiken, lite mer cool inpå livet. Tiken har massor med energi och får jobba, jobba, jobba. Hade hon inte fått så mycket aktivering hade hon kanske också trillat dit.
Inget jag har erfarenhet av, men kan tänka mig att många blir så.
Dobermannen som lätt kan bli hispig och rottweiler som är en skarp ras det med..
precis, det är inget ovanligt att folk köpt sig en renrasig hund utan tavla (lovat dyrt och heligt från uppfödaren) och när dom börjar luska i härstamningen (om dom ens kommer så långt) så visar det sig att det är inblandat både det ena eller andra eller så har uppfödaren ljugit om nån av föräldrarna.
≧◔◡◔≦
#20 Jo, och i detta fallet var det förra ägarna som ljugit.
Hon fick tag på uppfödaren genom första besiktningspappret för att berätta om att hunden farit illa och flyttat.
Min vän förstod dock att hunden inte var renrasig, då ingen stamtavla fanns.. Förra ägarna sa att de "tappat bort den i flytten"
Uppfödaren var ärlig i härstamningen och tog självklart åt sig att hennes hund hamnat så fel.
#4 Det var bra uttryckt tycker jag. Om man måste försöka hävda att ens oreggade hund/blandras ändå är renrasig på grund av det ena eller det andra så borde man väl från början skaffat sig en renras istället.
märkligt hur många som tappar bort tavlan vid flytten, importerade hundar skall tydligen också vara extremt svårt att regga kullar efter…
Och i båda fall går det ju att få fram ett nytt ex. av papperstavlan dvs. OM hundarna nu är reggade.
Ursäkterna är många och väldigt fantasifulla
≧◔◡◔≦
#23 Har en importerad hund med cirka 10 reggade kullar efter sig, måste vara ett mirakel 
Ja likaså alla dessa olika raser som korsat gränserna och fortfarande ger fullt reggbara kullar, märkligt att bara vissa inte kan regga för att hunden är tagen från ett annat land.

≧◔◡◔≦
#22 Precis, tack.
Jag säger glatt blandraser om mina hundar! Jag ljuger heller inte när de frågar om vilka raser som finns i min dvärgtik, jag har nämligen inte den blekaste..
Hanen vet jag tre raser, om det finns fler kan jag omöjligt säga.
#23 Jag menar det.. Kanske för att de tror att samma regler gäller i sverige som i vissa andra länder, där man inte får regga fler än t.ex. 6 valpar i en och samma kull.. Folk har otroligt bra fantasi ibland 
#25 Men de kanske kommer från ett särskilt land där det bara inte går på grund av vissa regler? 
#26 Ja, precis. Jag har ju renrasig hund men huskatter, och har inget behov av att försöka få dem till att ha någon ras i sig, även fast många andra gärna vill ha det till att min ena "bara måste ha skogis i sig" eftersom han är stor och långhårig 
#27 Haha jag har tvärtom.. Raskatter (just Norsk skogkatt) och blandrashundar.
Eller så kan man ju bara säga rasen hunden ''är'' (oregga som reggad) eller? Om någon frågar vad min cocker spaniel är för ras säger jag ju cockerr spanie (inte för att någon undrar eftersom de flesta vet hur en cocker ser ut :P)l… Bara dumt att krongla till det.
Min hund ser ut som en cocker och beter sig som en, så varför inte… Jag ska inte ställa ut henne eller avla.
Och eftersom hon inte är någon ras egentligen så kan jag ju lika gärna hitta på… och säga att hon är en amstaff/pudel, hehe!
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
#29 Varför inte bara säga oreggad.. eller blandras?
Varför säga att hon är något hon inte är?
Så svårt är det ju inte menar jag..
Jag bruka presentera min hund som Rottweiler, fast utan stamtavla. (A) Så får folk uppfatta det som dem själva vill
#30 Ja det kan man ju också säga men de som inte ser vad det är för ras vet inte heller vad reggad och oreggad är, enligt mina erfarenheter. ;)
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
#32 Då kan man ju säga blandras, eller så får man förklara om de frågar vad som menas med oreggad eller reggad..
Ser faktiskt ingen anledning att nämna det som renras när det inte är det.
Man behöver ju inte säga renrasig hund heller.
Min hund är blandras mellan cocker spaniel och cocker spaniel… Hur konstigt låter inte det? Hon är blandras eftersom hon inte har stamtavla i skk…
Rent tekniskt sett så är ju många blandraser inte blandade med någon ras eftersom föräldrarna oftast inte är reggade.
Men vi kan ju dra slutsatsen att min blandras är blandning mellan två blandraser? Eller eftersom hennes föräldrar förmodligen inte har stamtavla… Hmm… Jag är förvirrad.
#34 Enkelt.. säg oreggad och ta den hårda(?) smällen att kanske få förklara vad oreggad betyder..
Okejdå jag gör som du säger :D
#36 Gissar på att din hundsföräldrar är reggade med stamtavla..?
Efter om du nämnde cocker blandras med cocker.
#37 Jag vet inget om hennes föräldrar, hon är omplaceringsvovve.
#38 Okej.. då förstår jag ännu mindre ditt resonemang om att din hund skulle vara renrasig 
Då vet du alltså inte ens om hennes föräldrar är renrasiga..
Då kan du med gott samvete säga blandras. 
Tycker ni resonerar väldigt lustigt. Rasen har väl inget med papper att göra. Om två stamboksförda hundar(renrasiga) får valpar så finns det väl ingen som kan neka till att valparna är renrasiga?
Om jag väljer att behålla en valp utan att registrera den efter mina renrasiga hundar så inte kallar jag den för blandras!
Mycket hundfolk har jag umgåtts med i mina år, men aldrig att någon sagt att ett "papper" behövs för att en hund får kallas för "renrasig". Däremot blir hunden registrerad.
Registreringen är ett bevis på att hunden är rasren och visar hundens härstamning, men det går att fuska med detta också, och det görs på stora kennlar.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hon kommer från ett ställe med en massa cockrar… Jaag vet inte om hon är renras eller blandras.
Bara för att jag säger att hon är cocker spaniel betyder det inte att jag menar på att hon är renras. 
End of discussion :)
#40 Rasen har allting med papper att göra eftersom ras och renras (i den mening vi avser idag) är begrepp som kom när man började att registrera och stambokföra hundar under 1800-talet.
Jag tycker att det är väldigt viktigt att man upplyser om detta eftersom det är väldigt många som blir lurade när de köper hund.
#42 Som jag skrev så är registreringen ett bevis på rasrenheten.
Men själva hunden är väl rasren även om den inte är registrerad, det har väl inget att göra med om folk blir lurade eller ej.
En gång till då…en hund efter renrasiga föräldrar har inga andra raser i sitt blod än sina föräldrar. Kallar du en sådan hund för "icke rasren"?
Jag kallar den, om den inte registreras, för rasren men oregistrerad. Kan aldrig tänka mig att kalla den "blandras efter renrasiga föräldrar".
Köper man en hund som sägs vara renrasig så ska man be om en förklaring varför den inte är registrerad.
Visst är det bra att det upplyses, men man ska kalla saker och ting för deras rätta namn.
#40 Håller med! Det är sån hysteri hos många hundmänniskor om renras och blandrasdiskussionen.
#44 Varför har man blandras/oreggad om man inte kan stå för det? Det är min undran. Sen vad hunden faktiskt är ger jag blanka sjutton i 
#43 Det har redan diskuterats tidigare i tråden, om du kikar längre upp. En sådan hund kan man kalla oreggad renras. Alltså exempelvis oreggad schäfer. Så vi är helt överens om den saken
Det är när man inte lägger till att hunden är oreggad som jag vänder mig emot. Till exempel sådana som säljer oreggade valpar eller blandraser och ger köparna intrycket av att de är renrasiga och reggade. Det är där många blir lurade. För många vet inte att hunden måste vara registerad för att kunna räknas som renras, och därmed exempelvis kunna delta i vissa tävlingar.
#40 Jag kan hålla med dig om att det är en renrasig hund om den är efter två reggade föräldrar av samma ras, dock finns det alltid en anledning till varför kullen i sig inte reggats.
Men åter igen är det ett fåtal människor som verkligen känner till bakgrunden på sina "oreggade rashundar" och kan därför inte bekräfta härstamningen.
≧◔◡◔≦
Jag står mycket väl för att min hund är blandras/oreggad, men jag förstår inte varför jag inte får tycka att min hund är vad sjutton jag tycker att den är? Det känns bara så sjuukt onödigt att förklara för folk som inte bryr sig det minsta om min hund har stamtavla eller ej.
Min hund är en mystisk blandrashund som jag kallar för cocker spaniel eftersom jag ser henne som det. Och om då någon frågar MIG så säger jag vad JAG ser henne som. Den om dom tycker att jag är dum i huvudet för att jag kallar min ''blandrashund'' för cocker så skiter jag i vad dom tycker.
Om jag skulle sälja min hund så skulle jag givetvis inte sälja henne som enbart cocker spaniel utan informera om hur det ligger till.
#48 Alla är vi olika. Jag har två blandraser. Ingen golden retrivier eller papillion 
#46 Ok, läste inte så långt, läste några frågor och svar i början på tråden och det var där jag reagerade på svaren.
#47 Precis, det kan finnas många anledningar till att inte regga en kull.
Men tyvärr så får vi nog leva med både hundskojare och lättlurade hundköpare i fortsättningen, vad vi än kallar hundarna.
#48 Det spelar väl såklart ingen roll vad man tycker själv. Men det var ju inte det den här tråden handlade om utan vad man kallar en hund utan stamtavla och svaret på det är blandras eller oreggad om den är efter renrasiga reggade föräldrar.
#50 Ja, tyvärr lär väl det alltid finnas kvar. Men man kan ju ändå försöka informera, kanske man kan hjälpa någon rådvill.

Om jag hade en renrasig golden eller border collie t ex., utan stamtavla, och jag med säkerhet vet att den är renrasig (dvs ingen omplacering via hundhem/blocket/privat utan reggade föräldrar), skulle jag säga den rasen och inget annat om någon frågar. Den skulle vara renrasig för mig. Om jag VET spelar papper inget roll.
Kanske inte går att jämföra, men när jag födde upp marsvin och fick bebbar som jag inte kunde regga så sålde jag dom som renrasiga. Förädrarna hade då stamtavla och givetvis så blir ungarna också renrasiga då och ska inte kallas något annat, tycker samma med hundar och andra djur.
#49 Jadu det är väl så det ska vara
#51 Ja, så är det nog. (:
Grejen är att det finns ingen anledning till att inte registrera en kull valpar om föräldrarna är renrasiga, reggade och inte har några problem som gör att de inte går att regga. De hundralappar det kostar att registrera valparna får du igen när du säljer dem.
Så om hunden är efter renrasiga, reggade föräldrar men inte själv reggad, beror det på att någon av föräldrarna har till exempel en sjukdom eller är för ung, inte är reggade trots att uppfödaren påstår det eller att uppfödaren av någon anledning inte orkat skicka in papperen för att få valparna reggade.
#52 Fast nu funkar inte marsvin på alls samma sätt! Säg att bägge föräldrarna är Lunkarya, ett dominant anlag, alla i hela stamtavlan är Lunka men helt plötsligt kommer det en slät unge. Det spelar ingen roll hur många generationer med enbart Lunka, den släta har inte Lunkaanlaget och kan därför aldrig bli en Lunka utan den är Peruan (eller Sheltie eller Coronet)
Marsvin reggas som den ras de ser ut att vara, med andra ord kan du regga ett marsvin från djuraffären eller varifrån som helst bara den följer rasstandarden.
Jag har en renras och en blandis, dock ser renrasen ut som en blandis och tvärtom :-P När folk kommer fram och frågar om min Pom är en Papillon säger jag nej och pekar på blandisen, det där är en Papillon. Brukar bli väldigt roligt då blandisen ser helt ut som Pudel som de andra 50% består av :-P
En man frågade vad det var för fler raser i min Pom och jag sa att han var renrasig. Nej, det är han inte, sa mannen då. Ehh jo… Nej, det kan han inte vara, jag har haft Pom i 20år och de finns inte i den färgen! Jag fick visa honom rasstandarden (hade datorn precis bredvid) innan han trodde mig! Min hund är alltså en reggad Partifärgad Pomeranian
Nerklippt på bilden!
Jag frågade bara vad en hund utan stamtavla heter men många drar tråden till en helt annan diskussion.
Jag vill att en moderator låser tråden för att jag har fått mitt svar 
Jag låser tråden på trådskaparens begäran, se inlägg #56
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se