Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 4112 ggr
[Mharya]
0

Cavaletti tips sökes!

Jag och min vovve Nellie har alltid kört agility. Men när hon fick höft och knäproblem får vi inte köra det längre. Veterinären rekommenderar chavaletti istället. Jag skulle gärna vilja komma igång med det men det är ju inte så kul för hunden att bara gå över några pinnar. Någon som har lite ideer på vad man skulle kunna göra mer? Ingenting som har med hoppning att göra.

Magdalenaa
0

Lite upphöjda cavalettibommar? :) typ bara någon liten cm så hunden får lyfta på benen, den ska EJ hoppa :)

[Mharya]
0

Ja, det låter ju bra. :) Tack!

GaloppHov
0

jag tränar lite agility på fritiden men jag rider också och jag rider cavaletti innan hoppning.. vet inte riktigt om man kan göra detta med hund men man kan ju justera avstånden emellan "pinnarna" alltså "travavstånd" och då ska hunden trava över med lite saktare tempo och sen kan man förlänga avstånden så att hunden "galopperar" över, tempoväxlingar kallas det iaf. i hästvärlden. Har lite dålig fantasi nu så jag vet inte riktigt om detta går, men värt ett försök iaf. :)

Lycka till!

Magdalenaa
0

#3, är själv en hästtjej! :) Men tror inte att en hund fattar om man lägger in "galoppbommar" att den som inte ska hoppa över de. Utan tror att en hund tar sats och hopppar över allt som heter pinne om den galopperar, eller ja ialla fall vad våran gör :)

GaloppHov
0

Jaa, kanske det.. lite olika med olika hundar, min hund tar kortare steg när det är kortare avstånd osv. och hoppar inte över bara för att den ökar farten men det är som sagt olika :)

CaithSith
0

Får man fråga vad cavaletti är förnågot? :p