Bästa foder
Vilket foder skulle vara bäst att ge en 5 mån gammal amstaff? Har just nu royal canin, men har ju hört att det blivit sämre nu.. vad är bäst då? :)
Jag körde med RC en kort tid då det var det fodret uppfödaren körde med till min valp men bytte efter en kort tid till Eukanuba som mina föräldrars valp åt. Märkte stor skillnad på kort tid, pälsen blev mycket mjukare, bättre avföring, klådan försvann (min vuxna lyckades få i sig lite av RC till och från och fick rejäl klåda av det).
MEN! alla hundar fungerar olika på olika foder, det finns sådana som mår super på doggy och liknande medans andra bara mår toppen på färskfoder ex.

Det finns absolut bättre och sämre foder. Att hundar mår super på sktifoder (= såna som innehåller mkt spannmål) tror jag inte på. De kanske inte visar sig inom några månder eller år, men påverkar hunden negativt gör det.
Sen är så klart en del individer känsligare och reagerar direkt, andra tar det längre tid för. Det finns ingen, mig veterligen, forskning i hur foder påverkar hundar under lång sikt. En hund som ätit doggy hela livet dör kanske när den är 10 år, men den kanske hade levt tills den blev 13 år av ett bättre foder. Vem vet.
Jag anser man ska ha så lite spannmål som möjligt i hundars foder. Helst ska det vara 0% spannmål i maten. Vad jag vet så finns det bara 2 såna foder och det är Orijen och Standart. Standart har jag ingen erfarenhet av, då jag ger Orijen. Är supernöjd.
Standart är fantastiskt. Rekommenderas varmt.
Jag rek färskfoder, ger nordic till vovvarna här.
Okej ska väl ta och testa Standart, tycker det är jättesvårt att veta vad man ska, särksilt när det alltid blir att man får en massa olika förslag xD
Tro vad du vill, jag har personlig erfarenhet av hundar som har mått super på "skitfoder". Bra avföring, bra päls, normalt hull, helt friska och har levt länge. Med det sagt så betyder det inte att jag förespråkar skitfoder.
Jag vet att Eukanuba inte är världens bästa foder men jag ser ingen som helst anledning att byta när hundarna mår super på det.
#6: Tänk då hur bra de hade mått av ett bra foder rätt anpassat och sammansatt för just deras behov. Kanske hade de levt ännu längre. Jag håller med #2. Alla indivder mår bättre av bra kost. Precis som vi. Visst kan vi leva på snabbmat och godis, men vi mår bättre av ordentlig kost. Hundarna kan inte berätta om de har migrän, lite ont i magen, och vanligtvis gör ett byte från ett dåligt foder till ett bra att man ser hur mycket piggare hunden blir.
Det tyckte jag var ett konstigt resonemang :-/
Håller med #2 och #7.
Även jag ger mina hundar Standardt och tycker det är TOPPEN!
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
Jag håller faktiskt med Bellmas här!
Mina föräldrar gav i alla år dessa "skitfoder" till alla våra hundar och de mådde faktiskt jättebra! Förr fanns inte denna djungel av foder utan i princip allt var spannmålsbaserat eller så fick de matrester, potatisskal osv…
Så om en hund inte kan hålla sig frisk och i superkondition av sånt foder kanske nån kan förklara varför vår ena schäfer som levde enbart på matrester blev 16 år och aldrig någonsin var sjuk? En annan schäfer blev 14 år och levde på matrester + typ Doggy och var aldrig sjuk… Vår sista cavalier blev 15 år och levde på Doggy + Vov och var aldrig sjuk… Hans enda problem var analsäckarna och det beror väl knappast på fodret för min hund har också problem med analsäckarna och han äter Orijen…
Så hundar KAN må super på ett "skitfoder"…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner