Duscha hunden?
Är det försent att duscha sin hund, schampoonera osv? Förstör jag hennes naturliga fettlager helt då?
Tänkte nu eftersom et börjar bli lite kallare och dra ner mot nollgradigt..
Min Schäfertik har precis löpt klart och luktar förj*vligt rent utsagt, inte bara där nere utan överallt.. Så hade tänkt ta in fröken i duschen om det itne förstör allt för mycket?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Det ska inte vara någon fara, men har ni kallt ute så se till att rasta henne ordentligt före duschningen och se till att hon är helt torr innan hon går ut igen, behövs det så torka henne med hårfön.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inga problem, se bara till att torka henne torr och att hon inte behöver ut på några timmar efter duschningen (rasta alltså innan).
Att duscha av när det verkligen behövs är inga problem, det brukar ju inte bli sååå ofta. Det är när man ständigt duschar, speciellt med massa schampoo och balsam och strunt, som problemen kommer. Så försök ta det med bara vatten först, och liiite schampoo i taget om det verkligen behövs!
Lillfjant gick ned sig i bajsluktande gyttja i närheten av ett reningsverk. Var lugnt hela vägen men sen blev det bläää. Fick bort det mesta av klumparna med bara vatten och endast liiite schampoo sist för att få bort den avskyvärda lukten…
Okej, tack för svaren! :)
Är egentligen ganska emot att duscha hunden (med schampoo). Men nu luktar hon verkligen inte gott och har inte duschat på ja, ett halvår eller mer. Då det inte behövts, hon håller sig så ren och fräsch själv :)
Men då vet jag. Det får bli en dusch-dag imorn för samtliga fyrbenta här hemma! Och sen skruvar vi upp värmen och rastar innan så borde det gå perfa! :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#0 Du har absolut ett rätt "tänk" För man ska inte duscha hundarna innan och under vintern då man tar bort deras naturliga skydd i hud och päls. Men man ska ju kunna stå ut med sin hund också. Jag har flera tikar och jag har aldrig känt att dom luktar något speciellt vid löp.