Rädd för kloklippning
Hej!
En av mina hundar har blivit livrädd för att klippa klorna, då vi för ett tag sedan råkade klippa i början av pulpan av misstag (vilket som nog händer dom flesta hundägarna någon gång) vilket som då gjorde ont på henne..
Hon är nu rent omöjlig att klippa klorna på. Jag har börjat om från början att vänja henne vid klosaxen m.m men inget funkar längre. Jag har även köpt en fil som är till för hundarnas klor, tänkte att det kanske skulle funka bättre för hennes del men det funka inte heller.. Jag får ta i hennes tassar hur mycket som helst, men sen när jag börjar ta i hennes klor försiktigt så är hennes enda tanke att hon måste bort.. Vet inte vad jag ska göra för jag måste ju få hennes klor kortare på något sett för dom börjar bli lite för lång nu, men vet inte hur det ska gå till i med hon är så pass rädd om sina tassar nu.
Någon som vet hur man kan göra? Eller Är det någon som har en hund som är likadan? Och hur gör ni då i så fall?
Jag vet att man kan lämna in sin hund till veterinären då dom söver ner hunden och klipper klorna och bränner dom, och det ska tydligen hålla i ett halv år (tror jag att det var). Men innan det skulle kunna bli ett allternativ vill jag testa andra allternativ också, för det med bränna klorna kostar nog en del också..
Tacksam för svar :)
Måste vara svårt att se till att hunden inte kommer undan med vad som helst, och sen heller inte tvinga sin hund till det.. Ja tyvärr hade jag inget svar xD Jag tränade en hund som hade problem med det, och det jag gjorde var att visa att jag inte gav upp, men klippte först bara en klo och beröm men inte något mjäk så hunden ser det som att det är synd om den. Efter ett tag gick det bättre och bättre. Kunde klippa alla klor utan problem, som hennes nya ägare inte kunde gjort sen hon fick henne (fick henne av en som inte skötte henne alls på det sätt han skulle)
Jag har försökt göra precis så som du, klippa en klo i taget, men det är en lång väg att ens komma dit, så fort jag tar i hennes tass och hon märker att det är dax för kloklippning så typ "stegrar" hon och hon börjar skrika, och då menar jag verkligen skrika.. Jag har försökt göra vad jag kan men det ¨går inte. "/
Ungefär hur lång tid tog det för dig från att du började träna med kloklippningen tills du kunde klippa alla klorna utan problem ?
#2 Det låter som om att du sitter i en svår situation.. Vet inte hur det går till då ni klipper klorna, men tänka på att hela tiden var lugn men bestämd, hon FÅR inte gå därifrån. Börja med att bara ta fram klo saxen bara, ta den nära henne och inte se det som att det ska vara ett problem alls. Du får inte ge upp, då lär hon sig att det hjälper och får allt att bli ännu läskigare.
Vet inte hur stor hunden är heller.. Hunden jag klippte klorna på var en sibirien huskey/alaskan malamute stoor och stark, svårt att hålla henne kvar utan att liksom tvinga henne (svårt med balansen mellan att tvinga och vara bestämd tycker jag..). Hon litade på mig ganska snabbt och det tog bara en halvtimma. Det trodde jag faktiskt inte då jag hört hur hon betett sig innan, flög i taket då hon såg en klo sax. Jag satte henne och höll henne med benen och hon försökte slita sig men tog henne bestämt tillbaka, när hon sedan lugnat sig tog jag fram saxen igen och hon fick panik, tog henne tillbaka på samma plats tills hon lugnat ner sig lagomt igen och det gick bättre och bättre, jag gav inte upp. Tillslut fick jag en klo klippt och hon fick mycket beröm och sen inget mer. Efter en halvtimma till tog jag henne till mig och gjorde om samma sak. Viktigt då som jag sa innan att inte börja tycka synd om henne, då blir det värre än det var innan, se framåt, det SKA gå :)
#3 Hon är en liten hund, hon är blandning med chihuahua och yorkshire terrier så hon är inte så stor. Hon är ändå rätt lätt att hålla fast imed hennes storlek , men när hon börjar stå på bakbenen och stampar, slår med framtassarna åt alla olika håll, drar tassarna åt sig och försöker smita så är det ändå en utmaning och samtidigt vill jag inte ta till våld.
Så som du gjorde när du klippte klorna på den hunden är ungefär så som jag har gjort fast kanske lite annerlund bara, men jag har nog heller inte hållt på riktigt lika länge.. Har försökt i ca 3 veckor nu och hon är ungefär likadan nu som hon var innan jag började träna. Jag får nog bestämt hålla tålamodet på topp nästa gång vi ska försöka klippa klorna och kämpa på.
Hej, jag kan bara berätta hur jag gjorde, men det kanske kan ge en idé
Jag sätter mig ned på golvet (samma plats varje gång) säger åt hunden att komma och lägga sig framför mig, gosar lite. Hon får ligga på sidan medan jag lägger ena benet som en block över halsen (inte så att det blir tungt på henne utan bara så att hon inte kommer någonstans).
Sen kan jag jobba ostört.
I början så högg hon rejält och gnällde som hon höll på att dö, men sen när hon insåg att hon inte kom någonstans och jag inte gjorde henne illa så lugna hon ner sig.
Och nu när jag skött klorna i en månad (en gång i veckan) så viftar hon tom på svansen när jag pratar, men det kanske har att göra med att hon alltid får världens godaste godis efter kloklippning.
(2 årig cockertik)
Lisa 
#5 tack så mycket för att du sa hur du gör
Det kan vara värt att testa på min lilla fjompa, om hon inte kryper under mitt ben, hon är så liten haha ^^ tack så mycket för din idé
#4 Åh det är så svårt att förklara på datorn.. Jag är där också sämst på att förklara så folk förstår >.< Ge bara inte upp, träna mycket! Håll fast och bestämd, för varje liiitet framsteg ska hon ha beröm
#7 jo, jag håller med dej att det är svårt att förklara :) men du har ändå gett mej bra tips och lite insperation, så jag får allt kämpa och kämpa tills de funkar 

Bara bita ihop och kämpa är det enda jag kan säga. Be om hjälp att få en och hålla i hunden, kanske linda en handduk runt för att få bättre grepp? Belöna vid ett LUGNT beteende, dvs inte när hunden skriker för högan sky. Jag själv hade belönat hunden sålänge den hade varit tyst, sprattel får man ju räkna med men belöning ändå för att sedan kanske trappa ner belöningen och få resultat då.
Jag själv ger inget godis åt mina förrän efteråt, har en tik som sjåpar sig, skriker och rycker undan tassarna. Dock är hon relativt stor så jag kan ha henne ståendes och jag står över och klipper.
En huskyhane jag hade var omöjlig att klippa klorna på, han högg hej vilt och det var inga nådiga hugg jag har fått mig. Slutade med att han fick ha munkorg på sig i närmare två år innan han lugnade ner sig, han var då 7 månader. Idag är han 5 år och har accepterat att klorna måste klippas, men än idag så kan han markera genom att bita. Dom enda som får klippa klorna på han idag är jag och min mamma.
Måste väl tillägga att jag har inte haft honom sedan valp utan tog honom som omplacering och då i förra hemmet så var dom tydligen 3 personer att hålla och en som tog klorna. Så genom det förstår man att det är obehagligt.
Jag har en stor schäferkille som helt plöstligt bestämde sig för att det var läskigt att klippa klorna. Det jag gör/gjorde är att jag sätter mig ner på golvet och lägger hunden på rygg mellan mina ben. Sen ligger vi där ett bra tag och gosar. Sedan får man självklart ta det i den takt som hunden accepeterar men jag klippe en klo, sen fick han en godis och vi myste lite. Sen klippte jag en till osv. Nu är vi uppe i att jag kan ta en tass i taget. En otroligt viktig grej är att hunden aldrig någonsin får lyckas komma sig ur ditt "grepp". Då kommer den försöka igen, och igen och igen. Det är bara att hålla tills den lugnar ned sig. Och är den inte van att ligga på rygg så får du vänja den vid det först innan du börjar med kloklippningen. Jag har alltid lagt min hund på rygg ända sedan jag fick honom så han vet att när han ligger på rygg så är vi lugna och gosar. Därför kan jag göra precis vad jag vill med honom i det läget.
Nu vet jag inte hur lätt det är att hålla en liten hund i den positionen men det var ett tips iaf.
Istället för att "se till att hunden aldrig kommer ur ens grepp", borde det väl vara bättre att inte sätta hunden i den situationen att den vill ta sig ur greppet?
Alltså, inte gå fram för fort. Börja där hunden tycker det är okej (om det så bara är att peta på tassarna) och sen ökar man stegvis i takt med att hunden vänjer sig.
visst att klorna bör klippas, men de klarar att gå ett tag med halvlånga klor under tiden man vänjer dom.
skulle jag börja lägga ner min hund och se till att hon ligger kvar hur obehagligt det än är så hade jag nog raserat allt förtroende hon har för mig… hon är visserligen ganska känslig, men ändå..
jag har börjat klicka in kloklippningen på henne och vi har nästan rott det iland nu utan att hon behövt uppleva något obehagligt alls.
Jag tycker inte att man ska dalta för mycket med hundarna. Självklart är det en annan sak om man har en väldigt känslig hund som dig, men annars klarar dom gott och väl att man håller i dem. Det är en del av hanteringen. Släpper man en hund som slingrar sig panikslaget kommer den bara bli ännu räddare nästa gång. Självklart ska man försöka undvika panikslagna situationer men om det händer. Det är vad som har funkat för mig och istället för att det har förstort hundarnas förtroende för mig så har det tvärtom byggt upp förstroendet för mig och dom har lärt sig lita på mig. Nu älskar dem när dom får ligga så. För det är då vi myser.
jo visst ska man inte lära hunden att den kan slingra sig hur som helst, men som sagt, jag försöker undvika att sätta hunden i den situationen över huvud taget. när jag klipper klorna så ligger hon i mitt knä och det gör hon utan att jag håller i henne, och har gjort under hela tiden jag vant henne vid kloklippningen just för att jag inte utssatt henne för det hon tycker är obehagligt innan hon är redo för det.
visst ska en hund kunna hanteras men om de av någon anledning tycker det är obehagligt tycker jag att man inte ska kasta sig över den saken direkt utan ta det bitvis.
men ja, alla jobbar vi ju på olika sätt! :)
Sitter i precis samma situation som dig. En rätt så stor och maffig Pointer kille som får panik bara jag tar fram klosaxen. Även provat att fila men samma där. Han är verkligen dödsrädd.
Han han svarta klor vilket gör det ännu svårare att klippa klorna på honom. Klippte andra hundens klor i förrgår utan problem men gjorde det mitt i natten så orkade inte sitta 1 timme med han också, ska däremot försöka träna lite idag. Som tur är så har han inte likadana klor som andra hunden vars klor växer väldigt snabbt. Akilles klor växer saktare än en snigel haha, men klorna behövs ju ändå klippas så :)
Så har tyvärr inget tips att ge då jag själv är behov i massor av dem.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Sitter i precis samma situation som dig. En rätt så stor och maffig Pointer kille som får panik bara jag tar fram klosaxen. Även provat att fila men samma där. Han är verkligen dödsrädd.
Han han svarta klor vilket gör det ännu svårare att klippa klorna på honom. Klippte andra hundens klor i förrgår utan problem men gjorde det mitt i natten så orkade inte sitta 1 timme med han också, ska däremot försöka träna lite idag. Som tur är så har han inte likadana klor som andra hunden vars klor växer väldigt snabbt. Akilles klor växer saktare än en snigel haha, men klorna behövs ju ändå klippas så :)
Så har tyvärr inget tips att ge då jag själv är behov i massor av dem.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Min ena hund har aldrig haft problem med tassarna förut men sedan han tappat en klo helt och hållet e han lite vaksam när man håller på med hans tassar ^^
#16 Oj, hur tappade han den?
de vet vi inte.. men vi tror att han kan ha fastnat i nån spricka när vi var ute i skogen med honom?
vet. sa att den skulle växa ut igen men pulpan och allt lossna och den har inte kommit tillbax än..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kanske kan ge lite inspiration.
//Lina
Jag samma problem med min hund men jag ger henne godis efter varje nagel men sen vägrade hon ta emot godisen eftersom hon visste vad som skulle hända ><
Men jag ska nog köpa en sån som slipar ner klorna :o