Öppnar dörren - besvärligt..
Jo nu behöver jag lite tips på hur man kan lära bort hunden att öppna (trycka ner handtaget) på dörrar!
Det började med att redan när pappas Pointer kom till oss kunde öppna dörrar, men nu har även min hund tagit efter detta och det ställer till med besvär!
Att färgen på dörren rispats bort runt om hantaget får jag väl tåla, men det är ganska jobbigt med att jämt behöva låsa dörren.
Det som är värst är att om jag någon gång råkar glömma detta så rymmer ju hundarna direkt! Dem sticker upp till grannen (som har en kennel med Champion Jämthundar) och därför är väääldigt rädd om sina hundar. Och när då våra hundar springer upp till hans hundgårdar och hundar så blir han inte så glad direkt. Han är även rädd att våra hundar ska smitta hans med olika saker.
Detta är väldigt jobbigt eftersom hundarna inte kommer när man lockar med mat / ropar heller utan dem springer fram och tillbaka mellan hundgårdarna och retar upp hans hundar. När man går upp till gården för att koppla hundarna springer dem istället bakom hundgårdar och vice versa.
Tror ni det med öppningarna av dörrarna går att träna bort på något sätt? 
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Inkallning kan nog vara nummer 1 att träna, först befästa själva kommandot och sedan träna med riktigt mycket störningar. Det är ju viktigt med inkallning, speciellt om de ska jaga också :)
Hur man tränar bort dörröppnandet måste jag klura på en stund innan jag kan svara.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#1 Problemet är att inkallning går väldigt dåligt här.
Tränar såklart men det ger inget större effekt. Det märks liksom ingen skillnad utan det är samma vare sig man släpper dem i skogen eller gården eller ja :) (eller rymmer.)
Pappas har alltid varit dålig på inkallning men från ungefär 3-6 månaders ålder har min hund varit duktig på det. Sen däremot upp från 6 månader har även min kille blivit riktigt dålig på det! Släpper man han i skogen kommer han inte förrän han själv vill.
Vi har heller ingen inhägnat område så blir svårt att träna utan att han rymmer och det ända man får ut av det är en arg människa som han rymt till (eller om det är i skogen så är det ända att man får sitta och vänta i ca 40 minuter innan han kommer) :P
Så jag vet faktiskt inte hur jag ska göra.. Just nu är han även i trotsåldern så nu är han helt omöjlig med inkallning.
Vår hund lärde sig öppna dörren ganska fort. Vi bor i lägenhet så han kommer ju inte så långt och är ganska lätt att få tag på igen. Men vi har ju en hel del grannar som tur är har han inte lyckats rymma så många gånger och ingen har varit i trapphuset som tur är.
Vår hund är bara på dörren när han behöver gå ut och kissa. Men vi har börjat ha dörren låst helatiden. Sen har jag börjat träna in ett komando för att öppna dörrar. Vet inte om de hjälper då han inte vill öppna dörren annat än när han behöver kissa :P
Hoppas du får något bra tips. Vet hur jobbigt de kan va med hundar som rymmer.
Oj, nu kan jag börja prata jakt och jaktträning här (jag har själv en jaktsetter) så jag lämnar över till andra forummedlemmar :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Börja med att fundera på Varför era hundar Vill springa ut, ifrån hemmet och er. Behöver de rastas, finns det löptikar hos grannen, behöver de röra på sig mer, behöver de använda hjärnan, nosen… ?
Finns det ingen anledning att gå ut kommer de ju inte göra det, även om dörren står helöppen.
Nummer 2 blir att se till att Alltid låsa dörren! De Ska inte få ut något av att utföra beteendet, de ska ge upp sina försök. Och då krävs det att det inte kommer några bakslag, för får de upp dörren kommer de försöka ännu längre nästa gång. Men om de inte får ut något av att försöka kommer försöken bli färre i antal och tillsist dö ut.
De Kan fortfarande öppna dörren, och det kommer de alltid kunna, men de finner ingen anledning.
Nummer 3 blir att göra Hemmet mycket roligare än Världen Utanför, och att göra Dig roligare än Allt annat, och lära in en Rejäl inkallningssignal som Alltid ska vara mest värt.
Inte för att det Ska behövas om du kombinerar och lyckas med steg 1 och 2, men det är aldrig fel att låta hemmet, en själv och inkallningssignalen ha ett högt värde :)
Börja med att fundera på Varför era hundar Vill springa ut, ifrån hemmet och er. Behöver de rastas, finns det löptikar hos grannen, behöver de röra på sig mer, behöver de använda hjärnan, nosen… ?
Finns det ingen anledning att gå ut kommer de ju inte göra det, även om dörren står helöppen.
Nummer 2 blir att se till att Alltid låsa dörren! De Ska inte få ut något av att utföra beteendet, de ska ge upp sina försök. Och då krävs det att det inte kommer några bakslag, för får de upp dörren kommer de försöka ännu längre nästa gång. Men om de inte får ut något av att försöka kommer försöken bli färre i antal och tillsist dö ut.
De Kan fortfarande öppna dörren, och det kommer de alltid kunna, men de finner ingen anledning.
Nummer 3 blir att göra Hemmet mycket roligare än Världen Utanför, och att göra Dig roligare än Allt annat, och lära in en Rejäl inkallningssignal som Alltid ska vara mest värt.
Inte för att det Ska behövas om du kombinerar och lyckas med steg 1 och 2, men det är aldrig fel att låta hemmet, en själv och inkallningssignalen ha ett högt värde :)
#5 Men så får man tänka på att detta är jakthundar som redan fått vittring på jaktlivet. På sätt och vis vill man inte ha en hund som ser dig som mest värt eftersom det många gånger leder till att de inte jagar. Ett samarbete mellan ägare och hund är dock att föredra, både i vardagslivet och på jakt.
Jag tror TS behöver köra mer övningar som gäller både hemma och ute i skogen. Inkallning, passivitetsträning, samarbete and so on. Och det är nuuu jag börjar dra iväg…. ;) Over and out.
#7 Ja, fast nu handlade detta ju inte om att hundarna ska in på inkallning när de Jagar utan att de rymmer till grannens hundar, så vart någon vittring på jaktlivet kommer in förstår jag inte alls vad du menar med då det i detta fall inte har med saken att göra. De jagar ju trots allt inte när de har öppnat dörren utan sticker direkt till grannen (som jag har förstått det av TS beskrivning ska tilläggas).
För övrigt går det mer än utmärkt att ha en jakthund som ser föraren som mest värt, skulle till och med vilja påstå att det är så mycket bättre än att ha en hund som inte ser något värde i sin förare. OM man nu vill jaga med någon form av samarbete och ha något kontroll över sin hund, men så är det ju inte alla som jagar så heller…
Inte heller är det någon skillnad på dörröppnandet oavsett om det är jagande hundar eller inte. Principen är den samma = det ska vara mest värt att stanna i hemmet och det ska inte vara något värde i att öppna någon dörr. Tillsammans med att få in en fin inkallningssignal för vardagen, som inte alls är några svårigheter ens på rutinerade (olovligt) jagande hundar.
Inkallning tränas som sagt, även om det inte ofta går så bra i.o.m att vi inte har något inhägnat område att träna på :)
Att de behöver rastas är det inte frågan i de flesta fall iallafall om eftersom det oftast gör det även direkt jag kommit in från en promenad. Löptikar kan det mycket väl finnas i många fall, men de kan ju inte alltid vara någon tik som löper? Det jag oroar mig för är att de till slut blir bitna eftersom det retar upp hanhunden ganska rejält och nosar genom gallrena på alla hundgårdarna.
Ang aktivering/motionering samt hjärngympa kan ju dels vara fallen ibland, men somsagt så kan det göra detta direkt efter det fått en rejäl hjärngympsyträning, motionering samt aktivering.
#8 Svar i PM.
va gäller dörröppnandet har jag inga andra tips än va Tsset skriver. Lås dörren :)
Gällande inkallning så är det inte så svårt om man bara tränar på rätt sätt, och inte förväntar sig en klockren reaktion vid en massa störningar direkt. (Många betingar en signal och tror sen att hunden direkt efter det ska lyssna när den sticker efter en annan hund) Det gäller helt enkelt att betinga en signal så hunden vet att det betyder rejäl belöning, gärna ett speciellt "inkallningsgodis".
Sen får man börja träna långsamt att befästa signalen, och i stort sett mest utan störningar så inte hunden lär sig att signalen betyder att det finns något roligt i närheten som en hund eller liknande. och framförallt att man aldrig använder signalen mer än när man vet säkert att hunden kommer att lyssna, för varje gång hunden inte lyssnar avbetingas signalen mer och mer.
sen får man öka på störningar efterhand, och att ropa med störning 2 av 10 ggr brukar vara lagom. börja inne i huset när hunden är i ett annat rum och inte gör någonting.
Ute kan man ju ha löplina på hunden om man är orolig att den ska sticka iväg och inte lyssna.

Har man hundar som drar iväg när man slöpper dem, ska man absolut inte träna inkallning med dem lösa. Börja med att ge dem ett lystringsord, gärna hundens namn. Varje gång du sägerb hundens namn, ska något roligt och positivt ske. Det kan vara att den får en godis, middag, du tar farm kopplet och ni går ut, ni ska gosa, träöa ed. Jag kör ofta lystringsord på promenader med flera hundar. Jag säger en hunds namn, och kastar en gódis till den. Efter ett tag börjar jag kasta från hunden, men den vet att om den tittar snabbt på mig, så ser den var godisen tar vägen, och får en chans att hitta den. När du sen vet att den alltid tittar upp på dig, oavsett störningar, bara du säger namnet, har du lyckats.
Sen jobbar du på ett inkallningsord. Ta gärna ett nytt, om ni brukar stå och ropa hit, utan nytta, ta då kom eller något annat istället. Det gamla inkallningsordet betyder ändå inte att den ska komma för hunden, så ett nytt är bättre. Sen börjar du använda det ordet då hunden redan är på väg mot dig. I början kanske du gör detta i koppel, vanligt eller flexi. Du måste dessutom se till att vara rolig innan du säger ordet. Fär inkallningsordet ska inte sägas förrän hunden redan är på väg mot dig. När hunden springer mot dig för att få en boll du leker med, säger du inkallningsordet. När den springer mot dig för att du springer från den, säg inkallningsordet. Testa att få hunden att springa mot dig på många olika vis, på olika platser och i olika lägen. Efter ett tag ska hunden sammanknippa inkallningsordet med att den redan springer mot dig. När detta är tillräckligt hjärntvättat, och fungerar även med störningar, har du lyckats.
Då säter du ihop de båda orden. Gör helst detta utan störningar första gångerna, kanske inne. Sen flyttar du ut, och gör det med en lång lina på hunden, så att du alltid kan stoppa den om det behövs. Stoppa helst hunden genom att trampa på linan. Tillsätt störningar, till orden fungerar i alla lägen, då kan du börja träna med ortare och kortare lina. Såsmåningom kan du ha en lina på bara någon dm, och hunden tror att du kan stoppa den ändå. Tillsist, när du har en säker funktion av lystringsord och inkallningsord, kan du ta bort linstumpen och ha hundarna lösa.
Håller med tsset om ovan annars. Ha alltid alla dörrar låsta, så släcker du ut öppnandet av dörrar. När de har försökt tillräckligt länge utan att de öppnas, så kommer de att sluta.
Om ni inte jagar med hundarna, kanske någon form av jaktberikning kan dämpa deras jaktlust, om det är den som gör att de vill ut.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#12 tack för alla tips :) Ska börja träna lite smått nu på det och se hur det funkar! Funderar på att kanske köpa en longerlina (som man har till hästar) i.o.m att de är väldigt långa, ifall jag nu inte hittar någon annan lina hemma. Tack ni andra för era tips också, ska träna och sen ser jag nog vilka av dem som funkar. Något av dem borde ju funka ;)

#13 Köp en tvättlina istället, och sätt en hake i änden på den, MYCKET billigare! Annars är spårlinor till hund oftast 15 m i alla fall. Det gäller att linan är lätt och smidig, samt lätt att bromsa om du trampar på den.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter