Cykling med hund
Nu är ju sommaren slut och det börjar bli för kallt för min vovve att simma. Detta har vi gjort mycket i sommar för att bygga upp hans kropp som inte var så mycket att hurra över när han kom till oss i våras.
Istället för simmning (finns tyvärr inget inomhus-sim i närheten) har jag tänkt att börja cykla med honom. Vad bör jag tänka på när jag börjar?

#1 Tack!
Jag cyklade MYCKET under sommaren med hundar jag tränade, ca 10 olika hundar.. Ibland körde jag fem på en gång! Det jag kan säga är det viktigaste är att först vänja hunden vid att den bara ska koncentrera sig på att gå framåt, att då alltså INTE få stanna och lukta eller pinka/skita som den vill. Lätt hänt att hunden hamnar i en olycka på något sätt. Sen att du helst cyklar med en hand på styret och håller hundens koppel i den lösa handen, lättaste sättet att hunden inte springer föra nära cykeln eller för snabbt/sakta. Kanske lära hunden att svänga höger/vänster, hjälper mycket! Kan säga att det är den bästa träningen jag vet! Då hunden fått upp den rätta kondisen så kan man köra på några gånger i veckan på 5-7km beroende på hund alltså. Det jag gillar är då att om man har flera hundar att träna så blir man själv inte så trött av att cykla men att det tar mer på hunden. Och ja, börja med att värma upp kanske 10-15 min och sen börja trav. I traven arbetar dom ju som bäst :) Och mjuka underlag! Det bästa jag hade att komma med.
Jag skulle aldrig cykla med mer än en hund. Mina hundar får följa med en och en då risken för olycka ökar radikalt om man har med sig fler än en.
#4 Jag kan bara säga att jag har rejäl koll på ALLA hundar, träna hundar i cykling ett bra tag, jag vet vad jag gör.
Det spelar väl ingen roll? Det kan alltid hända olyckor och precis som #4 säger åkar risken radikalt desto fler hundar man har, oav hur "duktig" man är på att cykla med hundar. Cykeln kan gå sönder, en bil kan köra som en idiot, en av hundarna kan göra sig illa, någon av hundarna kan bli rädd. Neej, här cyklar vi ofta med hundarna men då har vi varsin hund vid varsin cykel o jag skulle aldrig cykla med två hundar ensam.
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
#5: Jag bryr mig inte om hur duktig du tycker att du är, hur länge du har cyklat med hundar (kan ju inte vara speciellt länge med tanke på hur ung du är?) eller hur stor koll du tycker att du har. Du talar ju inte ens om dina egna hundar och då har man inte så stor kunskap att läsa hundarna som man bör ha om man ens skall tänka på att göra något sådant. Nej, jag tycker helt klart att man håller sig till en hund i taget. Finns ingen anledning att cykla med fler än en, det låter bara som lathet för mig.

Jag bryr mig inte ett dugg om vem som cyklar med en hund eller vem som cyklar med flera. Jag tror att var och en kan avgöra bäst själv vad som fungerar. Men tack för alla svar! Ska börja lite försiktigt imorgon tror jag!
#6 Har man rätt koll så går det, jag lovar jag har koll. Jag skulle aldrig sätta hundarna i fara om jag visste vad som kunde hända. Och då jag bor på ett litet ställe finns det mycket olika ställen att cykla ifred på. Cykeln kan lika väl gå sönder om du har en eller flera hundar. Är hundarna fler kan dom känna sig mer säker.
#7 Jag har cyklat med hundar ett bra tag, det handlar egentligen inte om hur länge man håller på, utan hur MYCKET man lär sig på den tiden. Jag har en egen hund, och flera andra hundar jag tränat bra länge. Jag har väldigt lätt för att läsa hundar, då jag är insatt i det och gärna vill bli hundpsykolog och läser mycket om det. Säger inte "Åh ja jag tycker jag är jätte duktig på det" men jag VET vad jag gör. Då jag från början tränar en hund för sig att göra som jag bestämmer händer inte de olyckor som ni säger kan hända. Blir de rädda springer de inte in i cykeln då dom vet att dom inte får gå nära den. Och ja, jag TRÄNAR hundarna - får betalt för det och där inräknas att jag känner hunden. Ni tror väll inte man är så dum och sätter sig på cykeln det första man gör med en okänd hund? Vad säger ni då ni ser Cesar Millan då? "Oj oj oj, han åker rullskridskor med 15 hundar, TÄNK om en bil kommer och kör så hundarna blir rädd och något händer!" han har bra koll, och ja dom är fler än 5 stycken. Jag skulle inte göra något utan att ha den kollen då de är så många. Jag är inte lat, jag cyklar med flera för att hundarna ska lära sig dels att "samarbeta" och gå bättre ihop och för att jag inte vill vara helt förstörd efter att ha cyklat lika långt med alla hundar en och var.
Tycker det är larvigt att ni bråkar om något sånt här, vad vet ni om min kunskap om hundar?
Dessutom cyklar jag bara med fem SMÅ hundar
Det är ingen som bråkar. Vi skriver vad vi tycker och tänker precis som du?
Jag tycker att det är dumt och oansvarigt att cykla med så många hundar på en gång. Förhoppningsvis tycker du det när du blir lite äldre också.
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
#11 Inte direkt bråkar då, men att ni ska gnata på mig då ni inte vet något om mig. Jag kommer aldrig att tycka det, jag vet vad jag måste veta och handlar därefter.
om man har möjlighet så är det bästa att låta hunden springa lös när man cyklar med den. den blir väldigt lätt snedbelastning med koppel då hunden ofta "lutar" sig utåt från cykeln.
Det värsta jag vet är när ägare låter hundarna "dra cyckeln".
Som ovanståande skriver, låt hunden få vara lös. Tyvärr har jag inte den möjligheten då jag bor mitt i stan. Så får oss blir det joggingpass eller små lugna cykelturer.
Nu har vi skaffat en till hund, så nu har vi två. Det finns ingen chans i världen att båda skulle få följa med mig på en cykeltur…. EN och EN ska det vara. För när en hund blir rädd så skiter den totalt i om cykeln är vägen eller allt annat. . . . .
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Kan bara säga att för min del att det är lättare att cykla med tex två än en hund.

#14 Varför skulle det vara dumt? Vi tränar hundarna så, fast oftast blir det framför 4-hjuling nu för tiden, med många hundar.
Hundarna ska självklart ha en riktig dragsele, gärna av nometyp. DRaglinan bör ha expander för att utjämna ryck, och den fäster vi mitt fram på cyklen, i styrstången. Hunden springer framför cykeln, drar rakt utan snedbelastning. De får toppenfin träning och man kan se till att köra i alla gångarterna, för att muskla rätt. Givetvis bör man träna in kommandon för höger, vänster, sakta, stanna och att öka tempot innan, för att få lite kontroll.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ja kör man riktigt drag är det ju super träning!
Det iallafall jag syftade på är ju när man har hunden i koppel som man håller antingen i styret eller vid sidan av cykeln och hunden drar - antingen rakt ut i sidan eller lite snett framåt som de blir när den springer vid sidan. Många hundar som springer vid sidan av cykeln vill gärna luta sig lite utåt från cykeln också även om de springer med slakt koppel..
Men har man dom mitt framför cykeln med sele (bör man ha annars också när man cyklar) är det ju kul och bra träning för både hund och dig själv. om man nu som du säger lärt in höger & vänster osv :p
När jag cyklar med min hund drar han inte åt nåt håll. Jag har ett halsband oftast, haft ett "vanligt" sele nån gång.
Jag tycker inte att det låter SÅ illa att cykla med fler hundar samtidigt.
Och jag skulle aldrig kunna lära min hund springa med mej om han va lös :p
#14, jag förstår inte riktigt varför? Jag har en malamute och vill dragträna även när det är barmark, hur skall jag gå tillväga? Cykel eller sparkcykel är väll jättebra för hunden att dra.Ska man dra med flera hundar tycker jag dessutom att det känns tryggare att ha de framför sig.
Jag tycker att det viktigaste när man ska cykla med hund är att hunden är ordentligt uppvärmd, att man ej kör på asfallt, att man har ett sele till hunden alt lös( skulle ej vilja ha halsband på hunden då mycket oförutsett kan hända snabbt ) och sedan att man håller koll på hur trött hunden blir och varierar hastighet och längd efter vad den klarar av.
Jag menade att det är fel att köra drag med halsband !!! - Som jag ser ofta…
Med sele och att hunden drar helt rätt är ju helt ok!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
ja då håller jag med, skulle överhuvudtaget aldrig cykla med hund i halsband.
När jag bodde hemma och hade kennel så hade min pappa en sån här ( se bild ) på cykeln och satte fast hunden i den med en sele.
funkar skitbra och man slipper hålla koll på kopplet el riskera att tappa hunden… men ibörjan i dom första cykelturerna rekomenderar jag att man har ett halsband + koppel på och ha hunden i den där "springern" man får bättre koll på hunden och korrigera tycker jag :)
* Bilden är tagen från googel * 
#22 Jag däremot skulle inte använda en sån, känner inte att man har koll och det känns som om att det skulle kunna ske större olycker med sån. Men tur det funkar bra för andra! :)