Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 389 ggr
Kristina-
0

Lösa olydiga hundar

Igår kväll blev min hund " Nalle " attackerad av en lös Schäfer. När Schäferns husse fick syn på mig och mina hundar och ropade på sin hund ,så löd den inte  utan sprang fram till oss och attackerade "Nalle" som blev biten i ena frambenet. Som tur är fick Schäferns husse snabbt tag i sin hund, annars kunde det gått riktigt illa för "Nalle " och kanske även för min valp som oxå var med.  "Nalle " fick ett sår som ser ut som en hörntand gått in , det blödde ganska mycket . Detta hände precis utanför vårt stall där min ena dotter befann sig som tur var, så hon fick hjälpa mig att tvätta och lägga om såret. Nu är " Nalle " halt  och han är ledsen.  Varför ska han som är världens snällaste klokaste hund  utsättas för detta  undrar han nog ?

Maja
0

Usch.. :/ Vad sa schäferns ägare då? :/

Kristina-
0

Ja, han beklagade det inträffade iallafall. Jag bad att få hans namn och telefon nummer, och det fick jag. Eventuellt måste vi ju åka till veterinären och kolla benet ordentligt, och det kan ju bli dyrt .

Maja
0

Är Nalle försäkrad? Jag vet iofs inte om det hjälper, men det kan ju bli något billigare.. Hur är det med honom nu? Verkar han ha jätteont? :(

Lotta
0

Stackars Nalle…Jag hoppas verkligen att schäferägaren erbjöd sig att betala veterinären.

Kristina-
0

Ja, Nalle är försäkrad, men självrisken är ju ganska hög, han erbjöd sig inte att betala , men jag fick ju hans namn och telefonnummer iallafall så vi får se. Nalle verkar inte ha jätteont, det är svårt att veta på djur när dom inte kan säga till, men han haltar ju så lite ont måste det väl göra. Igårkväll fick han iallafall smärtstillande till natten, och han ska få ikväll igen för säkerhetsskull.

Lotta
0

Han lär väl ta sitt ansvar annars ska han inte ha hund :(

kerstinjoh
0

Har Nalle blivit skadad så ska han naturligtvis ta det på sin försäkring.

Det verkar ju som han tar sitt ansvar eftersom du fick namn o telenr.

TinaH
0

var din hund lös?

Om den var det så är det lika med att då är det bäggges ansvar at ha koll på sina hundar…

tragiskt det som har hänt…….

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

SaraC
0

Usch då, inte roligt. Hoppas vovven blir bra snart igen

Min mosters gubbe var ute med Eros i skogen för ett tag sen och de blev påflugna av en stor schäferliknande hund. Mosters gubbe sa att de var tur att Eros har så tjock päls, annars hade de nog gått illa.. Den andra hunden högg efter Eros, men han lyfte upp honom så den andra hunden inte kom åt. Bara ren lyckoträff att gubben inte hade sin dotter (min kusin 9 år) med sig och hon höll i kopplet..

Nej, hundägare utan koll kan dra åt…

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Malin-A
0

fy va tråkigt, hoppas nalle blir bra i sin tass… *skickar en krya på sig kram*  =)

Kristina-
0

#8 Jag hade valpen i koppel och Nalle lös bredvid mig när Schäfern kom rusande mot oss . Allt gick så fort !  Jag var med om nästan samma sak för ca 18 år sedan, då var det min nio månader gamla Goldenvalp som blev  attackerad av en "galen" Schäfer, då hade jag även en Cavalier King Charles Spaniel som jag lyckades rädda undan Schäferns käftar, men Goldenvalpen fick ett antal hugg på kroppen. Det är en upplevelse som jag aldrig glömmer, och det gjorde aldrig min Golden #Linus # heller. Han reste ragg så fort han såg en Schäfer resten av sitt långa liv.  #10  Nalle hälsar och tackar för kramen!

lena1
0

11,Usch vad hemskt hoppas han kryar på sig snart…

Min Snodden blev ju överfallen av 2 fullvuxna lösa boxrar inne i skogen då han var några månader gammal, men jag hade min 9-åriga collie med då som for fram och markerade var gränsen gick, det blev inga skador men Snodden var ju rädd för just dom rätt länge efter,den ägaren hade absolut noll pli på sina hundar så han fick sig en rejäl barskrapa av mig på platsHemlis, men det löste sig med att han fick umgås med andra snälla äldre hundar mycket efter det,och idag när man passerar honom på trottoaren så far hans ihop och slåss med varandra i koppel(har till och med sett blodvite då),medan Snodden skiter i dom fullständigt, han tittar på dom som om dom vore ufon från månen eller nåttSkrattande, det ska tillägas att den ena är folkilsken och att andra har blivit påhoppade av dessa också, men det är ju synd om dom som har en sådan ägare…

Leonis
0
Real
0

jaa du! Min gammel vovve Lufsen vart påhoppad av en schäfer när han var yngre också. De sätter ju tyvärr sina spår. De var jäkligt tråkigt eftersom han var militär hund osv och hur lydig som helst.. att bara ett påhopp kunde förstöra de.. för efter det tålde han ju inte stora hann hundar:S

hoppas din nalle är okej för övrigt?:)

Kristina-
0

Nalle har ont i sitt ben, men är okey för övrigt. Jag tror inte att han ska få några men av händelsen, att det sätter sig i huvudet alltså. Däremot om det varit valpen som blivit biten, då hade det nog varit större risk. Nalle är ju snart sju år och jag tror att en äldre hund klarar sånt här bättre psykiskt. Jag hoppas verkligen det iallafall.

Alex
0

Usch, blir så grinig på hundägare utan koll.. >.< Hoppas verkligen att det går bra i alla fall. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kristina-
0

Måste bara berätta om ägaren till Schäfern som bet Nalle. Ikväll kom han förbi stallet där jag befann mig turligt nog. Han kom in och frågade hur det gått med Nalle och så ,och sa att han självklart skulle betala vet-räkningen. Jag blev så himla glad! Vad skönt med en hundägare som tar sitt ansvar. Jag hade gruvat mig för att ringa upp honom och kräva pengar och nu slapp jag det.  För övrigt så ska nog Nalle repa sig snart hoppas jag. Han äter antibiotika mot infektion i såret och haltar fortfarande, men han haltar lite mindre nu iallafall och han ser inte lika olycklig ut längre.

Pomperipossa
0

Skönt att han är bättre. Min tik blev biten av en schäfer för ett par år sedan men turligt nog så blev hon inte aggresiv.

Alex
0

Oh vad härligt! Då var det nog en olycka i alla fall, första (och förhoppningsvis enda!) gången det hände.. Ägaren lär nog vara mer försiktig med att ha hunden lös nu efter det. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bejtedejte
0

Det är jätteviktigt att alltid åka till veterinär när hunden blivit biten för de har så mycket bakterier i munnen. Har hört om hundar som blivit bitna, ägarna har inte sett något sår och trott att allt varit ok, sedan har hunden blivit så dålig av infektionen att den dött. Trots att ägarna fortfarande inte sett något sår på hunden. Så hundbett är inte att leka med.

Skönt att det löste sig och att ägaren tog ansvar!

Min gubbe har bitit två gånger, olyckshändelser båda två, naturligtvis, en gång släppte flexikopplet jag hade (som skulle hålla för hans dubbla vikt), har fortfarande ett jätteärr i handen efter linan som jag försökte ta tag i i ren panik, och en gång när mamma var ute med honom och haken till kopplet på något sätt gick upp. Skadorna på hundarna blev inte speciellt allvarliga eftersom han mest ville markera, men båda gångerna har vi naturligtvis betalat vet-kostnaderna.

Detta är något jag fortfarande mår jättedåligt över även om det är över 6 år sedan, så jag förstår inte hundägare som bara kan säga "ojdå" och gå vidare utan att bry sig när deras hundar bitit!