Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 6037 ggr
Camero
0

Kissa på tidning??

Hej, min valp är 8 veckor jag när jag fick henne så gick hon rätt så bra på tidningen och nu går hon inte alls hon sätter inte äns en tass på den, hon sätter sig på våra mattor istället :S

Hur ska man göra? hon är jätteduktigt utomhus men hon behöver lite träning inne och våra parketgolv tåler inte när de är blött heller :(

Ha de gött alla :D

Maja2
0

Jag förstår inte riktigt vad du menar faktiskt. Du säger att hon är jätteduktig utomhus, men inomhus behöver hon träning?

Du säger åxå att erat parkettgolv inte tål när det är blött.

Ok. Hur tänkte du när du skaffade valp? Trodde du att den skulle vara rumsren direkt?

När man skaffar valp får man räkna med att det blir några pölar inne, även om man har parkett.

Man måste gå ut med valpen ofta, när den sovit, ätit, lekt. Det handlar inte om att lära hunden gå på tidning, det handlar om att ta ut valpen så pass ofta att den får lyckas= kissa och bajsa ute, så många gånger det bara går= alla gånger.

fettmedkevlar
0

Jag själv skulle inte sätta ut tidningar på golvet eftersom det kan ibland försvåra rumsrenheten, ta hellre bort alla mattor och tidningar och gå ut oftare.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Naiz
0

Jag skulle gjort en blandning av vad #1 och #2 skriver. Jag skulle tagit bort mattorna och gått ut med valpen direkt efter den ätit, sovit, lekt.

det fick jag göra med min förra vovve, och hon va ändå 5 månader när hon kom till mej. Hon kissade inne 3 ggr innan hon fattade vinken med att gå ut och göra sina behov :)

fettmedkevlar
0

#3 Det är ju så med djur, vissa tar längre på sig att bli rumsrena än andra. En av mina huskytikar tog det närmare ett år innan hon blev rumsren, äldsta schäfertiken tog det bara ett par veckor.

Så det är bara bita ihop och gå ut ofta.

Ger du uppblött foder?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Karmatarerskanise
0

Att lära dom gå på tidning ger ingenting enligt mig, och jag vet inte om ni tror att hunden ska lära sig att göra sitt innomhus på en tidning? Allt ska ju göras UTOMHUS.

Var uppmärksam och lyft ut hunden när du ser att den har börjat kissa eller är påväg. Och ut efter sömn,lek och mat.

Ta bort mattorna inne om ni är rädda om dem. Parkettgolvet, tja, ni har en valp, och borde ha vetat vad ni gav er in på. Och en valp på 8 veckor brukar inte vara rumsren ;)

Glöm inte berömma mycket när hunden gör det den ska ute!

[Forest]
0

Ta bort mattor, sluta med tidningar o gå ut oftare där är alla mina tips. Våran valp vart rumsren helt när hon var 11 v då enligt dessa metoder dok har jag inte tagit fram mattor än.

MoaW
0

försök sattsa på att lära henne direkt att det är ute man ska kissa istället Glad När min ena var valp lärde han sig att kissa på tidningar, och vi ick jätteproblem att träna bort det sen! Varför sska man gå ut om dt är okej att kissa inne på tidningar? Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Qepta
0

När min hund var 8 veckor så sa uppfödaren att tanten som köpte hunden skulle ha tidningspapper i hela huset. Så fort uppfödaren gick hem så tog hon bort alla tidningar. Hon gick ut med valpen så fort hunden hade lekt, ätit och sovit. Hunden blev rumsren inom en vecka.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

vovve78
0

Hej

Min valp är nu 6mån och de tog en stund innan hon blev rumsren… (ca 3mån…) Men hon har aldrig gjort något inomhus på natten.

Men jag använde mig aldrig av tidningar utan sprang helt enkelt in och ut så fort hon ätitt sovit och lekt och berömde massor när hon gjorde något ute…  Använda tidningar för mig verkar som dubbelt arbete helt enkelt.

Jag plockade bort mattorna eftersom hon gärna gick till dom när hon blev nödig.

Så för mig fungerade det med att vara väldigt uppmärksam och även om de råkade bli några droppar på golvet - Avbryt valpen då och spring ut så hon kan fortsätta ute, har hon redan gjort en olycka spring ut ändå för ofta har dom inte kissat allt.

Försök helt enkelt studera valpen för att se hur den ser ut när h*n gör ifrån sig. tex. min valp började snurra runt lite och får ett specellt uttryck i ansiktet när de är dax

Men straffa aldrig valpen om det händer en olycka inomhus, valpen kan helt enkelt inte hålla sig och de är helt och hållet matte/husses fel.

Vad gäller parkettgolv (som jag har i hela min lägenhet) så tecknade jag en drullputteförsökring till min hemförsäkring så att skulle golvet ha blivit förstört av valpen hade jag bara fått betala för självrisken, vilket jat kände var en stor lättnad/trygghet så ett alternativ är att du kollar upp det med din hemförsäkring, vet dock inte om alla bolag har detta.