Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2073 ggr
Ricko
0

Hjärngympa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Pointer kille på ca 9 månader. Skulle vilja ha tips på olika "hjärn-gymps-träningar". Det jag ofta kör med som jag fått tipsat om är att lägga ut lite hundfoder här och där på gräsmattan och låta hunden söka upp de, men visst känner både jag och gubben att det börjar bli lite långtråkigt! Glad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[chouwa]
0

Min hund får mat tre gånger om dagen. Alltid minst en måltid ute, riktigt utspridd så att hon får söka ordentligt.
Hur avancerad hjärngympa vill ni ha? Och hur tidskrävande får det vara?
Godis i träd, godis i toarullar, godisar under en burk som ligger upp-och ned. Aktiveringsleksaker finns ju i alla dess former och brukar vara populära!

Ricko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ger Akilles 2 grr mat/dagen. Ett mål på morgonen och ett mål vid middagstid. Och då brukar jag köra det här med "godis-på-gräsmattan" där vid middagen då jag inte hiner göra det på morgonen eftersom jag har skola.

Iallafall. Alltså Akilles är väl inte världens smartaste hund om jag uttrycker mig så, så det får väl inte vara för avancerat. Tidskrävande eller ej spelar inte så stor roll :) Men det får gärna ta en stund.

Jag hade en aktiveringsboll tidigare (vet inte vart den tagit vägen) som det for ut godisar när hunden rullade den, men Akilles fattade inte så mycket av vad han skulle göra. Detta var dock när han var runt 4 månader så nu tror jag dock att han skulle klara av en sådan.

Har funderat på att kanske ta en liten plastflaska/burk, klippa 1 hål och stoppa godisar i den, ungefär som den jag hade tidigare. Men ett sånt matvrak som han är undrar jag om inte han bara kommer slita sönder burken? :)

[Forest]
0

Godis-sök kan du utveckla lite mer genom gömma lite på träd i barnen lite högre upp mm Lägga ut ett spår av typ lever. Gömma leksak o be honom söka efter "bollen" osv. Även gömma sig själv lr be nån i familjen gömma sig öka tiden lite så spåret svalnar. Jag brukar lägga godis i plastmuggar (Ikea muggar) då lägger jag ut 8 muggar i en av dom finns godis. Akterveringsboll men den tycker jag inte ger så mycket.

Ricko
0

Jo jag brukar köra att jag/någon annan gömmer sig men det undviker jag dock helst för tillfället eftersom oftast har jag inte någon annan som vill följa med ut och gömma sig och ska jag gömma mig själv måste jag ha han lös vilket innebär att i.o.m att han är i trotsålder kör han sitt eget race och don't care about me.. Kallar man in honom "hör han inte" (dvs att han "låtsas" att inte höra). Det tränas för fullt men då jag ej har något inhägnat område så blir det lite svårt :P

Spår tycker han är kul men då man tar ut honom brukar han inte vara så intresserad längre utan då är fåglar och annat roligare :P