Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2618 ggr
Elinormaggan
0

Fungera?

Tänkte bara dubbel kollaGlad

Skulle det funka med valp från 8 veckor och uppåt med dessa tider?

Ut vid 4.00 tiden på morgonen.

Sen vid 6.30 även (efter frukost) 07.10

Sen kunna vara ensam 07.30 till 10.00

ev någon liten kiss promenad där imellan.

Kiss promenad vid 10.00 sen följa med ut och och vara ute och bara vara på gården (med människa) ganska länge sen lite längre promenad framåt 13.30 Sen vid högre ålder en promenad på 1 timma eller mer.

Sen vid 4.20 lite träning sen vara med lite i stallet m.m

Sen på kvällen så ofta det behövs.

Sen lite långpromenader framförallt p helgerna.

Allt detta kanske skulle väl nog bli för mycket för en liten valp men ungefära tider som kommer gällaFlörtmer aktivering när den blir äldre.

Kan inte skriva öåä utan har suttit och klistrat in det i varenda ord så jag har undvikit ord med som bokstäverna i haha

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Naiz
0

jag skulle nog inte lämna en valp på 8 veckor själv 2½ timme..

annars låter det ju bra :)

skriv utan åäö du :)

Mimmsis
0

Man lämnar aldrig under några omständigheter en 8 veckors valp ensam under så långa stunder!
Enligt lag får en valp aldrig vara ensam längre en korta stunder (beräknat upp till 15 minuter) när den är under fyra månader.

En vuxen hund som är ensamhetstränad (ensamhetsträning kräver tid, tålamod, trygghet och lugn) som är runt 6 månader skulle jag kunna lämna i över en timma.

Sophie&Segra
0

#2 Håller med till punkt och pricka!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[chouwa]
0

Jag måste också instämma med #2.

Jag vill också säga att man skall tänka sig för att detta är en rutin man skall orka följa varje dag i 15 år. Ofta när man skall skaffa hunden blir man lite överambitiös och tänker satsa så himla hårt och känner att man orkar, vill och kan så himla mycket. Orkar man fortsätta med det? - Ja, i så fall är det ju jätte bra. Planeringen för din hund måste vara realistisk och långsiktig.

[rightPAW]
0

Egentligen behöver du ju inte ha någon direkt planering, valpen ska ut så fort den vaknar, när den lekt och ätit. Det blir många kissrundor, och då tror jag ändå inte den planeringen håller.

Bättre att du tar dag för dag, planerar hundköpet noga istället för promenaderna. Sen behöver en vuxen hund ordentliga promenader, träning och aktivering :)

[chouwa]
0

#5: Det tycker jag var jätte bra skrivet. Precis som du säger går det inte att planera med en liten valp. Den skall ut såååå många gånger och precis som det är sagt efter lek, mat, dricka och tupplur. Och eftersom att maten är det enda du egentligen styr med säkerhet är det också den enda promenaden du kan planera.

Tummen upp rightPAW!

Elinormaggan
0

Tänkte lite fel när jag skrev, jag vet att man inte kan lämna en 8 veckors valp ensam, när vi tog hem våran beagle var det passning nästan hela tiden i början.

Men sen när den blir äldre(och ensamhets tränad) skulle det ju funka att vara ensam 2.5 timmar dock så är det ju alltid någon i huset, bara att den sover ;)
Är mycekt väl medveten om att om det skulle bli hund att den lever i 15 år och måste "få sin tid", om det skulle hända något finns det personer som kan ta över hunden eller ha den tills det löser sig.

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[Forest]
0

Våran valp är snart 6 mån när hon var 4 mån börja vi med 10 min sen ökat nu går det bra med nån timme men så är hon med våran andra hund.  Vi hör inte ett pip jag tor båda bara sover när de är själva. Jag säger som #2 aldrig skulle vi lämmna en valp på 8 veckor själv då får man se till att skaffa dagmatte lr "byta av" varandra om man är sambo.