Ägaravtal?
Hej!
Har råkat ut för att ganska drastiskt och impulsivt blivit hundägare för första gången i mitt liv!
Ska berätta historien lite snabbt:
Igår ringde mammas vännina och undrade om jag ville ha en hund.
Han heter Billy och är en vuxen Chichaua.
Jag har alltid älskat den lille, även fast jag är mera kattmäniska!
Egentligen vet jag inte alls om jag klarar av det stora ansvaret vad gäller hund, men då han verkligen är go och faktiskt var avlivningshotad(!!) var jag tvungen att ge det ett försök - om inte annat som fosterhem tills jag hittat något bättre liksom.
Hans bakgrund är att en tjej köpte honom - och hon är lite av en djursamlare. Hade väl sju hundar samtidigt när det var som värst men kunde inte ta hand om dem.
Hon kastade över dem till sin mor, som inte hon heller hade tid för dem.
Plötsligt ville hon ha tillbaka dem -för att sedan tröttna, igen.
Nu bestämde dem för att sälja i stort sätt alla hundarna, och vad jag vet kom alla till bra hem…
Men, snart visade det sig att tjejen som köpt Billy inte brydde sig så värst om honom, utan lät sin moder [som redan hade tre hundar] ta hand om honom - vilket hon inte orkade.
Han har alltså slussats omkring en hel del, och nu har dte gått så långt att förra ägaren tänkte avliva honom om inget hem hittades.
Sagt och gjort - jag tog över honom på prov, men funkar dte inte tänker jag se till att försöka få honom omplacerad till ett ställe där han verkligen kan få stanna permanent.
NU TILL MITT PROBLEM:
Jag är rädd att hans första ägare ska få för sig att ta tillbaka honom, det skulle liksom inte alls förvåna mig om hon gjorde en sån sak.
Därav undrar jag vart man kan fixa fram ett ägaravtal elelr liknande? så att både hon och jag kan skriva under att ansvaret ligger på mig och att jag har rätt att göra vad jag vill med hunden, vill inte att det ska bli en massor med skit ifall jag inte klarar av detta och sedan försöker omplacera honom.
Åh, ursäkta långt och rörigt inlägg, kunde inte göra dte bättre :c
ID-märkt men inte reggad!
Så, detta är något hon ska sköta?
ID-registret skall både du och förra ägaren skriva under och skicka in en anmälan om ägarbyte.
Vet inte alls hur det blir rent juridiskt om man använder ett köpeavtal på oreggat från SKK men oavsett hur ni gör så tror jag inte hon kommer ha någon rätt att kräva hunden av er efteråt…det krävs rätt så mycket för det, men jag tycker du skall ha nån form av dokumentation/kvitto att du fått överta eller köpt hunden som intygar att ni gjort det avtalet.
Vem som "tar hand" om det är orelevant, men kanske mer viktigt för dig än för henne.
≧◔◡◔≦

Du kan ju titta på SKKs köpeavtal och skriva ett eget, som ni båda skriver under.
Vår första omplacering var från en bekants bekant, och där blev vi varnade att de nog skulle försöka ta tillbaka hunden när yngsta barnet var lite äldre (hon morrade åt barnet då ungen använde sig av svans och öron för att ta sig upp och öva på att gå). Vi skrev ett eget kontrakt, och efter det var det aldrig några problem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#3, vilken av blanketterna är det? :S
Förlåt, jag känner mig totalt lost :c Men det är E21.3 va?
Sammanfattning:
Om båda skriver under där, och vi sedan skriver ett överlämningsavtal som gör hunden till min - då borde det inte vara problem?
#5 skriver bägge under ett överlåtelseavtal som du sen skickar in till ägarregistret så kan den förre ägaren aldrig kräva tillbaka hunden:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ägarregistrering till ID-registret är inte ett bevis att man äger hunden rent juridiskt. Utan mer att polisen och övriga instanser vet vem som äger hunden ifall den kommer bort t.ex.
Är han Id märkt så borde någon ha skickat in anmälan dit å det är bara denne som kan skriva under ändrigen till ID- registret (tillsammans med den nya ägaren)
Som #4 skriver. Titta på SKK köpeavtal och skriv ett eget, jag hittade ett på nätet titta här.
Det är köpeavtalet som är bevis på att du äger hunden.
#5 Ja det är den blanketten ni ska skriva under!
#6 precis som #7 säger är ID-registret inte bindande utan bara en "säkerhetsåtgärd" samt att det kan bli strul med försäkringar etc om inte rätt person står på hunden.
≧◔◡◔≦
#7, så första blankette har med hans märkning att göra och den skulle skickas.. vart?
Köpeavtalet du skickade verkade ju jättebra!
Kan jag ta och skriva ut det så vi andvänder oss av det?
Ska ju påpeka att jag faktiskt inte ska KÖPA honom, utan bara TA ÖVER. Inga pengar inblandade alltså.
''köpeavtalet'', vart ska vi skicka detta sen?
Eller räcker dte ifall jag och hon har varsit exemplar och skulle hons edan strula är det bara att hänvisa till detta?
Åhhh, jag känner mig så BESVÄRLIG!
Men är liksom helt ny i hundvärlden och vill göra allt rätt från början, liksom :/
HAde jag varit du, och inte tänkte behålla hunden, så kanske avlivning hade varit det bästa. Stackars hund som aldrig får stanna på ett ställe och har flyttat runt så mycket :( Är inte hälsosamt.
#9 Ägarregistreringen skickat till Jordbruksverket, adressen står på formuläret som du nämnde om.
Spelar ingen roll om du köper eller tar över honom, det är ju ett typ av köp ändå trotts inga pengar är inblandade. Skriv gärna detta på avtalet. Köpeavtalet skrivs i två exemplar varav ni behåller en kopia var. Detta är inget som ska skickas någonstans utan mer som ett kvitto för er båda.
Det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite 
#10, Med tanke på att han bara är två år, och hur go och social som helst tycker inte jag att det hade känts rätt :c
Jag förstår hur du tänker - men han är endå så ung, frisk och liksom, man kan se livsviljan där.
Var somsagt inte meningen att jag skulle ha hund, men kunde inte se snutten avlivas.
Jag ska göra allt som ligger i min makt för att det ska funka för oss - mellan honom och mig är det inga problem, redan igårnatt låg vi och sov tillsammans :*
Problemet ligger i att jag går i skolan under dagarna och bor själv..
Han kanske inte kan komma ut så mycket som han egentligen behöver då? Visst, han är van vid att sitta inne hela dagarna, det gjorde han hemma hos de förra ägarna, så dte skulle inte bli någon omställning för honom på så vis, MEN DET ÄR INTE RÄTT.
Innan har han också bara skänkts bort - och kanske just därför folk tagit sig an honom utan att veta hur mycket jobb dte ligger med en hund?
För man tänker efter mera om man ska ge 10.000 för något än om man får det gratis - vilket är fel, för vi snackar om liv, men så ÄR det.
Har liksom inte tänkt ta över honom gratis och sedan sälja bort honom dyrt för att tjäna pengar på det - VILL att det ska funka, men OM så inte är fallet, då vill jag hitta ett BRA hem åt honom.
Inte första bästa, för han är så mycket mera värd än det..
#11, ÅHÅ; nu fattar jag *lampan visar sig över huvudet och lyser upp*
Tack!
Har skickat efter ett såntdär ägarbevismojs, kommer det med posten? oÔ
Andra blanketten skriver jag ut nu i veckan när jag får tag på en skrivare ^^
#8 Så vitt jag vet så är ett överlåtelseavtal samma sak som ett köpeavtal, förutom att det oftast inte är pengar inblandade i ett överlåtelseavtal.. Precis lika bindande bägge 2…
/Ingalill
#13, vad är överlåtelseavtal?
#14 Ett avtal där du ger (överlåter) ägarskapet på en annan person…
/Ingalill
#15, haha, formulerade mig lite flummigt - vet ju vad överlåta är, och förstod på ett ungefär vad överlåtande av ägareskap var, men undrade mera om dte var någon speciell blankett och vart amn får tag på denna?
#16:P De finns att köpa hos de flesta bokhandlare som säljer olika avtalsblanketter;;)
/Ingalill
#17, I see, tack!