Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3782 ggr
[Zingoalla]
0

Valp

Ungefär hur länge måste man vara hemma med en valp om man får den när den är åtta veckor? :)

[Zingoalla]
0

Alltså hur många månader tills att man kan börja jobba igen ;)

[rightPAW]
0

Beror helt på ensamhetsträningen, men den tar tid och man kan inte stressa igenom den.

[chouwa]
0

En hund skall (och får inte) vara ensam hemma en hel arbetsdag oav.
Ensamhetsträningen skall gå långsamt och steg för steg. Hur tidigt hunden är mogen, känner sig trygg ensam och kan hålla sig längre stunder varierar kraftigt. Allt från 4-12 månader innan den klarar av långa stunder ensam utan panik eller olyckor.

Ankilika
0

Var ska hunden vara när du jobbar?

Vattnadal
0

Innan den är 4 månader får man bara lämna dem riktigt korta stunder, max 15 min. Man kan börja träna före det, men som sagt bara riktigt korta stunder. Räkna inte med att kunna lämna en 6 mån hund mer än en timme, om det krånglar med ensamhetsträningen.

Det bästa är att ha hunden med på jobbet, ha en dagmatte eller i sällskap av vuxna hundar i familjen i hundgård. Hunddagis är inget för små valpar, så leta privat, om du inte kan ta med den på jobbet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zynell
0

Intressant information! Har själv funderat mycket på hur det egentligen ligger till.

Men vad gör man om man måste åka och handla? Brukar storhandla och det brukar ta 1-2 timmar. Vad om man är själv och inte har någon som kan sitta med hunden då man måste till affären? (till ex som i mitt fall, släkten är mil bort och inga vänner i närheten heller) Hur har ni löst det?

Nu har inte jag en valp, bara nyfiken.Glad För en valp kommer att komma en vacker dag. Flört

Royalz
0

#6 Har med hunden i bilen? Jag måste alltid ha med min hund vart jag än ska då han inte kan vara själv hemma, eller har inte tränat på det..

[chouwa]
0

#6: Då får du åka i omgångar och eller låta bli storhandling under den tiden. Valpen måste Alltid sättas i främsta rummet och får Aldrig lämnas ensam längre stunder.

Ensamhetsträning skall tas på Allvar. Det skall gå sakta, lugnt och tryggt till. Annars kommer resultatet bli en hund som aldrig kan vara ensam i slutändan och äter upp lägenheter, får panik eller ylar sig igenom ensamheten. En valp är en valp. Skall man skaffa valp måste man anpassa sitt hela liv efter det i början.

Zynell
0

#8 Men i bilen är ju valpen också ensam.

#9 Självklart förstår jag att man måste anpassa sig efter valpen. Det måste man ju i vilket fall som helst göra, spelar ingen roll vad man än skaffar - barn, valp, äldre hund osv.

Men att gå till affären måste man göra, vare sig man skaffar valp eller inte. Kan tänka mig att man kanske storhandlar ordentligt dagen innan man hämtar valpen så att man inte behöver åka till affären i första taget, men förr eller senare måste man ändå göra det.

JossanH
0

#9 Jag skulle inte skaffa en valp om jag inte hade någon alls som kunde passa hunden vid akuta ärenden. Vad skulle hända om något skulle hända dig? Det är en trygghet både för dig och hunden att ha någon kontakt du kan lita på som kan ta hand om din valp någon timme omd et skulle behövas.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zynell
0

#10 De flesta av oss har nog någon, men jag tror inte att folk kan ställa upp i vått och torrt till 100%.

Chieko
0

Blocket har tjänster också, där kan man hitta hjälp. Finns ofta pensionärer som inte har möjlighet/lust att skaffa hund på ålderns höst som gärna är dagmatte!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

JossanH
0

#11 Nä men chansen att någon kan ställa upp när det verkligen behövs är mycket större om man har någon att fråga än ingen alls ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[chouwa]
0

#9: Nu hänvisade du nog till fel inlägg. Du hänvisade till mitt ang bilen och till ditt eget när du skulle svara mig.

Som sagt. Skall du handla får du bli borta korta stunder. Det blir inga storhandlingar i över en timma. Det är även vad Lagen säger. Så det är faktiskt bara att anpassa sig :-)

Jag tycker själv Inte att man lämnar en liten valp ensam i bilen. En valp skall vänja sig vid att vara ensam på ett ställe i taget - hemma är ju första delen!