Nytt program - hund i faniljen
SVT1 ska göra ett hundprogram, väldigt likt "bonde söker fru" enligt mig. Jag tycker programidéen är en katastrof, och att skk stödjer
detta förstår jag inte..
Länk till sidan; http://svt.se/2.134962/1.2055178/om_programmet
tror de på allvar att det bara går att trycka in 5 hundar i ett hus och tro att de kommer bete sig likadant som när de sedan blir ensamhundar? Förhoppningsvis handlar detta om vuxna hundar och inte valpar, så att ge en omplaceringshund ett nytt hem är väl en fin tanke. Men många omplaceringar har ju med sig ganska mycket i bagaget.
För mig känns det helt sjukt. Jag har svårt att tro att man hittar bra hundägare på detta sätt utan att många familjer tar chansen bara för att få vara med i tv…
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
För mig känns det helt sjukt. Jag har svårt att tro att man hittar bra hundägare på detta sätt utan att många familjer tar chansen bara för att få vara med i tv…
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Jag håller med #1. Känns lite osmakligt på något sätt. Även om idén är god, att varje familj ska få rätt hund, så känns det som att det blir ett visst slit- och släng.
Skk kanske stödjer det för att kunna "hålla koll"..? Alltså ha något att säga till om. Eller nått. Vet inte hur jag tänker…
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag förstår inte riktigt om det är samma hundar som ska flytta runt mellan familjerna, förutom de hundar som får stanna kvar hos familjerna? 5 dagar hos varje familj, låter som att det kan bli ganska stressframkallande för hundarna att flytta runt och hanteras av familjer som kanske är helt utan hundvana.
Samtidigt kanske det är ett bra sätt för omplaceringshundar att hitta ett hem? Undrar om de följer upp familjerna med sina nya familjemedlemmar om ett par år för att se om de omplacerat hunden eller om den finns kvar, lycklig och väluppfostrad;)
Är det lika många hundar som familjer? Vad är det som säger att alla hundar ska hitta ett passande hem bland just dom utvalda familjerna då? Det kanske blir så att en familj får ta en hund som inte passar egentligen bara för att det är den enda som "finns kvar". Jag tycker det är sjukt!
Vad är det för korkade frågor som sökande familjer ska svara på då??
_Nedan skall ni ärligt svara på 12 frågor:
1. Vill alla i familjen ha hund?
2. Finns det någon i familjen som är redo att ta huvudansvaret för hundens skötsel?
3. Är ni beredda på att genomföra ett promenadschema på 1,5 - 2,5 timmar dagligen?
_**4. Inser ni att din hunds bajs skall plockas upp?
5. Är ni redo att dammsuga upp hundhår, grus mm. från golv och möbler?
6. Torka golv - både för att det har hänt en "olycka" och för att hunden dragit in smuts?
7. Är du villig att plocka fästingar ur hundens päls?
8. Kan ni tänka er att leka eller träna med hunden 30-40 minuter per dag?
**9. Kan er hund få följa med på några av era fritidsaktiviteter.
10. Kan ni planera er tid så att hunden inte är ensam mer än 4-5 timmar per dag?
11. Är ni beredda att kamma, borsta och bada hunden så mycket som rasen kräver?
12. Har ni en hundvakt som kan tänka sig att hjälpa till, även på lång sikt?
Om ni som familj kan enas och har ett JA på alla frågor är ni redo att skaffa hund.
Det var det löjligaste jag läst! Är det allt man behöver tänka på innan man skaffar hund? Tycker dom att dom här 12 punkterna är dom viktigaste? Seriöst?? Jag blir bara arg!
Tycker det later valdigt taskigt att hudnarna bara ska kastas runt som saker en dag hit och den andra dit. kanns inte som det later sa passt seriost visst tanken kanske var god.
Men tycker inte att en hund skall slangas hit och dit som en trasa..
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
#6 Jag förstår inte alls. Tycker det var bra punkter, speciellt om vi "fettextar" lite annorlunda…
1. Vill alla i familjen ha hund?
2. Finns det någon i familjen som är redo att ta huvudansvaret för hundens skötsel?
3. Är ni beredda på att genomföra ett promenadschema på 1,5 - 2,5 timmar dagligen?
4. Inser ni att din hunds bajs skall plockas upp?
5. Är ni redo att dammsuga upp hundhår, grus mm. från golv och möbler?
6. Torka golv - både för att det har hänt en "olycka" och för att hunden dragit in smuts?
7. Är du villig att plocka fästingar ur hundens päls?
8. Kan ni tänka er att leka eller träna med hunden 30-40 minuter per dag?
9. Kan er hund få följa med på några av era fritidsaktiviteter.
10. Kan ni planera er tid så att hunden inte är ensam mer än 4-5 timmar per dag?
11. Är ni beredda att kamma, borsta och bada hunden så mycket som rasen kräver?
12. Har ni en hundvakt som kan tänka sig att hjälpa till, även på lång sikt?
Om ni som familj kan enas och har ett JA på alla frågor är ni redo att skaffa hund.
Vad mer finns det för viktiga frågor? (Att man har råd möjligen, men mer?)

#9 Håller med dig!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter