Rätt salva?
Min hund har liggsår på frambenen (armbågarna). Nu undrar jag, visst var det Helosan salva man skulle smörja på så jag tar rätt salva nu?
Just nu har han sockor på armbågarna för att inte göra det värre samt att ena liggsåret har han lyckats skrapa upp. Vi ska även köpa honom en bädd/pläd och lära honom ligga på den även om han inte direkt är den som bryr sig om sådant.
Oj låter inte skönt. Att få din vover att ligga på något annat än golvet är jätteviktigt även om dom inte tycker att det är så roligt alla gånger.
Testa prob-supersalvan, min hund fick rejäla skav av sin sele och den salvan gjorde att det läkte på ett par dagar. Den är helt fantastisk! Värd varenda krona. Finns på välsorterade djuraffärer.
#1 Ok. Ska gå till djuraffären i morgon och se om jag hittar den där. Annars får jag ta någon annan salva.
Hans liggsår var inte så här rejäla och stora som de är nu utan det har uppstått på kort tid nu och trotts mattor och filtar på golven så väljer han ändå att ligga på hård grund just för att han tycker det blir för varmt annars men jag ska försöka lära honom använda någon bädd, ska försöka hitta en lämplig som inte är allt för varm.
Du kan smörja med det mesta. Feta salvor som ex Idomin brukar vara bra. Men var noga med att lufta det lite också. Liggsår brukar sällan "läka bort" och försvinna helt. Men sköter man dom så ska dom inte bli värre i alla fall.
Se till att hunden ligger på mjuka friktionsfria underlag också.
Nu har vi köpt en model gigantisk bia bädd åt han. Hoppas på att han ska lära sig använda den och att det med salvan ska fungera.
Helosan är fantastiskt bra, enligt mig. Jag använder det till skav, trampdynor och ärren som min hund har på sidan.
Jätte bra att lära honom ligga på bädd. Tänk på att det inte alltid är så lätt. Vissa hundar tycker att det är jobbigt att ligga på bädd. Då kan det vara bättre att köpa ett extra täcke och lägga ut över golvet som dom får ligga på istället. Det fick jag göra med min rottishane, som aldrig kunde tänka sig att ligga i korg eller på bädd.

Finns även en salva med Aloe vera som heter Propolis och innehåller bl a bivax som är superbra. Torkar in snabbt och är mjukgörande då mitt problem är att min golden vill slicka bort all salva. Smörjer in när vi ska ut på promenad så den får verka i fred.
Min har aldrig ägt en bädd när han kom till oss har vi testat med filtar utan framgång men bia bädden tycks vara populär. Han låg där självmant i natt men dagarna får man dirrigera honom dit och direkt från start när jag skulle lära honom behövde jag bara peka på den så gick han och la sig i den. Han tycks alltid imponera mig med att vara smartare och mer lättlärd än han ser ut.
Ska någon av katterna lägga sig i hans bädd så jagar han bort dem därifrån och tar platsen själv, "mitt" säger han.