Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 7463 ggr
Zabina
0

Tips vid träning av apportering...

Hej!

Jag har nyligen börjat unghundskurs med min vovve. Det mesta funkar riktigt bra och jag har planer på att fortsätta med lydnad. Något som vi inte kommer gå igenom på denna kurs är apportering och jag känner att jag verkligen behöver börjar träna på detta. Min vovve älskar att springa efter föremål som man kastar och han kommer tillbaka med dom. Problemet är att han blir väldigt ivrig med att jag ska kasta igen så när han kommer tillbaka släpper han föremålet och liksom "bufflar" det till mig. Jag har lärt honom att han måste vara lugn innan jag kastar igen och han kan sitta vid min sida när jag kastar iväg och vänta på kommando. Däremot har jag inte använt kommandot "apport" utan "varsågod". Jag känner att jag behöver börja om för att han ska förstå att apport betyder att han ska hålla föremålet till jag säger nåt annat.

Är det någon som har tips på hur jag börjar med detta för att det ska bli rätt?

Catnap
0

Är problemet att han släpper föremålet för tidigt?
I så fall skulle jag träna avlämningarna var för sig och dela upp momentet i flera delar innan du sätter ihop dem.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Kickilu
1

Jag har precis gått en kurs där vi tränat lite apportering. Där började vi bakifrån. Började med att lära in att hålla fast och lämna ifrån sig föremålet. När det satt så byggde vi på med att en annan peron stod en bit bort mittemot o höll föremålet, lockade lite på hunden och när den gick fram och tog föremålet i munnen sa den apport. Viktigt att hunden vet att belöningen kommer i slutet och därför började vi i den ändan.

Lycka till!

Mischa
0

Jag hade använt en leksak som belöning att kasta först när han lämnar över apporten korrekt.

Att börja bakifrån som någon tipsade om är också ett bra sätt att stadga själva överlämnandet.

≧◔◡◔≦

Zabina
0

#1 ja precis, han lämnar föremålet en meter ifrån mig ungefär. Sen liksom kastar han det till mig. Han är väldigt ivrig…

Zabina
0

# okej, men hur lär jag honom att hålla fast då?

Zabina
0

#2 ska det stå…

Jespersen
0

När vi hade apportering på kurs så gjorde vi som #2.

När vi lärde hunden att hålla apporten så hade vi hunden sittandes vid sidan/framför en och sen lockade vi hunden att ta den och sa "släpp/loss" nästan direkt + belöning. Sedan utökar man tiden hunden håller i apporten successivt. Gå inte vidare förrän hunden kan sitta med apporten utan besvär under en längre stund. Här kan du fortsätta med andra övningar för att befästa själva hållandet, som tex. att lämna hunden när den sitter med apporten eller linförighet/fritt följ med apport.

Jag skulle nog låta bli att belöna honom med leksak när ni tränar apport då han redan är så uppspelt. Jag skulle även träna in det här momentet med en riktig apport och inte en leksak, om ni skulle vilja tävla sen :) Så att hunden ser skillnad på lek och "jobb".

Kickilu
0

5, Jag tror du fått svar av nr 7. Det är olika från hund till hund. Ha inte för bråttom utan vänta med att gå vidare tills hunden kan första momentet ordentligt och du har kunnat utöka tiden med hur länge han håller fast den.

Tror även som 7 skriver att det inte blir så bra att belöna en uppspelt hund med en leksak.

Zabina
0

#7 Tack! Det är ungefär så jag har börjat, nu gäller det bara att ha tålamod Glad

#7 #8 Ja, jag har faktiskt slutat belöna med leksak i lydnadsmoment. Han blir bara uppjagad och får svårt att koncentrara sig.

sweetvera
0

Om hunden släpper för tidigt kan Du pröva att - om Du nu är på kurs med andra hundar - låta ngn annans hund ta apporten , när hunden släppt den.

Alltså låt hunden se detta, så den blir "avundsjuk", alternativt att Du tar apporten, retfullt , gullar med den pussar på den håller den i famnen utan att Din hund får nosa.

Sedan kan man "kampa" lite med apporten så hunden blir villig att hålla apporten hårt.  enl. uppgift ska man t  o m kunna lyfta sin hund i apporten utan att den ska släppa om man inte sagt loss.

lycka till

Zabina
0

#10 Okej, tack! För någon månad sen ville inte Lion kampa alls, han bara släppte och ville jag skulle kasta. Men sen vände det och nu älskar han det. Det går utmärkt att lyfta honom utan att han släpper. Problemet är mer när han ska komma tillbaka med apporten…det är då han släpper och blir bara ivrig att jaga igen =)

[SarasB]
0

gör så att när hunden är på väg tilbaka till dig så backar du bakåt snabbt, sen när hunden är ikapp så tar du tag i apportbocken och säger kommandot för släpp. sedan får du träna in sitt först och sedan släpp.

Zabina
0

#12 Smart! =) Det ska jag testa!

Nicolina
0

Du kan tom vända och springa åt andra hållet när hunden kommer tillbaka mot dig med apporten, spring et bit antingen rakt eller sicksacka lite. Låt hunden komma ikapp dig bakifrån, så att den sluter upp vid din sida och går fot. Ta då apporten i farten eller stanna upp och ta den när ni är stilla, men det gäller att vara snabb och ta innan hunden släpper.

Detta funkade kanoners för mig och den Border Collie jag tränande förra sommaren. Hon var superivrig, greppa apporten kanonbra men släppte den ca. 1m framför mina fötter och satte sig prydligt fot… lite irriterande ; )

fredrikaa
0

Så där gjorde min hund först, jag var bara glad över att hon kom tillbaka med apporten.

Provade att springa bakåt när han kom med apporten och så på så sätt sa jag FOT ( det är vårat kommando för att han ska siitta bredvid mig) och det gjorde han! Ha tålamod

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Zabina
0

#14 #15 Tack! Ja, jag har insett att det krävs enormt tålamod. Appotern tycker jag nog är svårast i lydnaden! Ska testa era tips i eftermiddag när vi ska ut och träna! =)

fredrikaa
0

Lycka till! :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Nicolina
0

Lycka Till! Jag tyckte också att apporten var svår i början, men när den väl sitter så är det himla roligt och de hundar jag tränat med har älskat träapporten! De blir så taggade bara de ser apporten = )