Älgjakt
Idag började Älgjaken nere i södra Sverige (vet inte om det är samma över hela landet?). Så nu kan vi inte vara i skogen och gå nu på några dagar vilket är supertrist :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

håller med. Emil och jag brukar ta långpromenader i skogen när han varit med på kontoret och han älskar att få springa fram och tillbaka och runt matte efter en lång dag.
Hoppas de häromkring skjuter sin kvot fort. ;)

Det brukar inte vara några problem, bara ni har lite bra kommunikation med jägarna. Ta och kontakta dom och fråga var dom håller till just den dagen du vill gå till skogen. Och berätta att ni tänker ta en promenad.
Själv skulle jag inte gå i skogen just nu, för jag tycker dom kan få ha de här dagarna för sej själva. Det finns så många dagar resten av året
Hur länge håller älgjakten på?

#4 i Kalmar län fr o m idag t o m 31 januari men har jaktlaget skjutit fullt så tar ju jakten slut fortare.
Själv brukar jag "lämna" älgjaktsveckan till jägarna sen går jag i skogen igen. Oftast så jagar de bara någon enstaka lördag eller söndag förmiddag om de inte har skjutit fullt efter den första intensiva veckan.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Här kommer en länk där man kan kolla jaktider i ditt län.
#5+6 Tack! Var samma tider här, bor i Kronobergs län :)
Jag bor ju i stan och går bara på elljusspåren här, och där borde man väl inte jaga. Men jag brukar åka ut och rida i en by där jag vet att det jagas och började fundera över hur länge man ska hålla sig från skogarna. Det är lite trist att bara rida på åkrarna.
Varflr skulle man inte kunna vara ute med hunden i skogen under älgjakten? Vad är det som stoppar er?
Att en jägare skulle se fel och skjuta hunden istället? Skulle inte tro det faktiskt, och är man rädd för det finns det reflexvästar att ta på hunden.
Och varför vara rädd isf enbart för älgjakten? Tänk på pyschjakten i augusti, råddjursjakten som startar så fort alla älgar är fälda, harar, rävar, vildsvin osv.. vildsvin får man jaga året runt.. då borde man ju aldrig kunna vara i skogen 
En jägare har många saker att ta hänsyn till när de jagar, bl.a. att inte skjuta när det är en massa privatpersoner i närheten, allt handlar om etik och moral. Ser en jägare t.ex. en ryttare på sin häst så skjuter man inte, även om man har det perfekta läget. Likaså skjuter man inte om folk är ute och går med sina hundar i närheten och man ser dem, de har mer koll än vad många tror.
#7 Elljusspåret satt sambon på igår morse, så jodå de kan sitta där med, men oftast så är det bara under de tidiga morgontimmarna de sitter där, sen börjar det bli för mkt rörelse på spåret.
#8 Nej, man får väl hoppas att dom har såpass mycket koll att dom vet vad dom skjuter på :) Att jag inte vill ge mig ut i skogen med hästen när dom jagar är väl mer för att inte hästen ska bli rädd.
#7 jag bor på gränsen till kronoberg, och skogen bakom oss har bara 3 dagar :) Men där min morfar skjuter (minns ej var) har dem till jan :)
Men håller med, jägare ska få ha sin lilla tid dem har i skogen själva, vi kan ju vara i skogen resten av året :) Är bara lite tråkigt att inte gå där, menmen om 1-2 dagar kan vi går där igen :)
#8 I skogen bakom oss där dem jagar vet vi när dem är där och jagar, för dem har bara visst antal dagar/år plus att dem får inte skjuta hur mkt som helst.
Själv låter jag bli skogen första tiden främst för att jag känner att jag inte behöver förlänga jakten mer än nödvändigt, bättre att de får skjuta ut snabbt än att jag och hundarna ska påverka djuren att röra sig än mer eller få jägarna att missa goda lägen.
Hos oss brukar de vara duktiga på att skylta om jakten vid största stigen till populäraste skogsvändan när den börjar. På så så sätt kan vi hålla oss i andra skogar och på vägarna och iaf vara medvetna om att det är skott och att djuren rör på sig, ev jakthundar osv.
Sen finns det tyvärr alltid idioter i skogarna, tjuvskyttar håller sig inte till några tidsramar…
#11 nej det är inte så svårt att ta reda på, då markägaren inte bor så långt härifrån :) Plus att andra skogen som vi brukar gå i (bara 5 min gångväg ifrån mitt ungefär) äger min pojkväns låtsatspappa, så det är inte så svårt att ta reda på :) Och ja dem har skyldigheter men onödigt att chansa?
Men tanke på att jag sett för många gubbar som borde lagt bössan på hyllan för länge sedan som fortfarande är ute och jagar älg så undviker jag den djupare skogen för det mesta, och jag drar på hunden något som syns.
≧◔◡◔≦
#14 Jag med :=)
Jag undviker skogen året runt;) Jag håller mig till öppna platser där jag kan ha koll då jag bor i ett område med både varg, björn och vildsvin… Sen är jag ingen skogsmänniska som person heller 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag har funderat på hur länge man bör hålla sig ifrån skogen? Jag vill varken bli skjuten eller störa deras jakt. Så när är det lugnt att ge sig ut igen? Någon som vet?

#17 rekommenderar dig att ge jägarna sin första vecka för sig själva. Desto större chans att de hunnit skjuta sin kvot då.
Jag är inte rädd för att bli skjuten (litar på att de som har jägarlicens faktiskt klarar att se skillnad på mig och en älg :) Men jag skulle inte uppskatta att det plötsligt dyker upp en stressad älg. Så att jag håller mig från skogen nu beror mer på hänsyn för jägarna.
Brukar faktiskt hålla mig ifrån skogen 16:e augusti med…
Älskar skogen och tillbringar mycket tid där med barnen och hundarna.
Ju bättre man känner sin omgivning desto säkrare. Ta reda på vart jägarna håller till (ibland är det bra av flera anledningar att minnas vart jakttornen ligger) och vart det inte jagas. Visst, djuren kan förflytta sig men genom att kartlägga sitt område kan man ju också räkna på sannorlikheten att en skrämd/skadeskjuten älg eller annat djur dyker upp.
Så snart de skjutit sitt antal ska det vara lugnt, men det är ju ingen garanti. Tjuvskyttar som sagt…
Det händer ju att jägarna skjuter varandra med
Fast det är väl inte så vanligt tack och lov! Ja jag håller mig borta minst någon vecka till. Där jag går finns en del älgtorn och jag vill inte störa, eller bli nersprungen av en galen älg…
Kan inte låta bli att tycka att det är grymt skrattretadande med att folk är rädda för att gå ut i skogen.
Pratar man med jägare så säger de flesta att pychen (lockjakten på bock, 16augusti) är farligare än älgjakten, men då är det ingen som är rädd för att ge sig ut.. 
#21 Vet man vad man har för jägare i skogen ger man tusan i att gå ut i de skogarna. Jag vet ett antal områden uppe i jämtland där jag aldrig skulle sätta min fot om jag inte visste var jägarna var.
Och utöver det så varierar ju jakterna över hela landet. Vissa saknar älg, andra saknar varg, och några har inte behov av någon rådjursjakt osv osv.
Tycker det är utomordentligt bra att jakten respekteras som den gör så att djuren i skogen inte behöver lida mer än nödvändigt! Om folk är rädda för att gå i skogen vid jakt är det väl bara bra? Mindre jobb, tid och lidande för djuren, utmärkt. Det är däremot riktigt dumt att skratta åt att folk har respekt för skogen och jakten. Det är illa som det är med lösspringande hundar utom kontroll året runt…
#22Varför ska man ge tusan i att ge sig ut i skogarna när man vet vad man har för jägare där? Här vet jag precis vad jag har för folk i jakttornen och ute i markerna som jagar, sambon, svärfar, grannen och vänner. Jag vet hur de agerar ute i jaktmarkerna och därför behöver man inte vara rädd, iaf ite här, nu vet jag iofs inte hur det är för din del. Men en jägare har nästan bara skyldigheter och följer h*n inte dem skyldigheterna är personen i fråga inte jägare heller.
Jodå det vet jag att det gör, jag har inte sagt någonting om hur det är på andra ställen, enbart hur det är här runtomkring.
Djuren lider inte mer av att folk är ute med sina hundar eller hästar, inte här iaf. Smyger man omkring i skogen runt där vi bor så blir de mkt mer vaksamma, medans om man går som vanligt så bryr de sig inte för att de är vana vid folk.
Men visst är det bra att folk inte har sina hundar lösa okontrollerat, men det ska man ALDRIG ha, vare sig man är i skogen eller inte. Man släpper inte sin hund fören man har kontroll på den.
Jag skrattar inte åt folk personligen, utan mer åt den grymt överdrivna rädslan. Håller man sig på stigar och spår är det ingen fara.
#23 Det rasade visst bort ord, menade att om man är osäker så kanske man inte ska ut i skogen. Med tanke på vad som finns, "jägare" som inte varit nyktra på länge med hundar som aldrig tränats en gång utan bara gör vad de vill. Såhär års är det sällan jag vågar gissa och om jag går i skogen så går jag inte djupt in.
Djuren lider mer om de skadeskjutet stöter på folk osv, och får en ny springkraft en bit till. Spåren kan störas, hundarna kan störas… skotten hörs en bra sträcka och ju längre tid man drar ut på jakten desto mer påfrestande för djuren. Oavsett hur vant viltet är vid miljön så påverkar allt de stöter på.
Stigar och spår är inga garantier heller tyvärr och kan vara en stor fara. Skadeskjutet som rusar över vägar är ju inga konstigheter. Själv upplever jag bara "rädslan"/oron som bra, dels för att jakten (nog) blir mer effektiv och dessutom kan vi som rör oss i skogarna slippa svampplockarna ett tag :)
Jägarna vet vad dom håller på med. Jag har 4 jägare i familjen + att jag bara umgås med sådana. Har bara blivit så
Dom är väldigt försiktiga i skogen, men blir helt föskräckta då det plötsligt tyst dyker upp en svampplockare mitt i passlinjen. Vad ska man säga??? Väsnas och har riktigt knall gula färger på er.
Man skjuter bara när man är 100% säker på var skottet ska ta MEN det kan bli en rikoschet (eller hur det stavas) och kulan ändrar riktning. Därför sitter dom i höga torn så kulan går ner mot marken. Sitter dom på backen kan kulan gå hur långt som helst om det inte finns kulfång.
#21 Kan vara för att många inte vet om den jakten. Jo Älgjakten är ju väl organiserad så det ska väl inte vara någon fara. Men man vill ju kanske inte stöta på jakthundar eller stressade älgar heller. Sen har jag fått för mig att jägare kan bli lätt irriterade om man "springer runt" i skogen med hund och stör.
#27 fast älgjakten är ju lite mer omtalad och oftast högre "värderad" än bockjakten.
Jag hör sällan så mycket snack om pyschen som om älgjakten inom jaktkretsar.
≧◔◡◔≦
Under bockjakten har man oftast ingen aning om att jägaren sitter i skogen. Tänk på det, ni som sätter er och pinkar
Dom är super camoflerade och smällter in i naturen. Jag har fått höra många historier om tjejer som stannat upp, sett sej omkring och satt sej mitt framför jägaren hahaha. Och den stackars jägaren är livrädd för att röra sej så han blir upptäckt, då det skulle bli så pinsamt för tjejen.
Jag tex vet inte vad pyschen är. Men älgjakt vet jag :)
Och eftersom till och med jägare ibland råkar skjuta varandra, så antar jag att man inte är riktigt säker ;)
Nu går vi inte i skogar där man jagar, så för mig är det lungt,

.
Min högst personliga erfarenhet av jakt är att jägarna jagar tidig morgon och lite senare på kvällen. Förutom älgjakten som "kostar dem surt förvärvade semesterdagar som ska utnyttjas till max" samt att arbetet kring att frakt "hem" älgen tar stor del av tiden varav den "effektiva tiden" för jakten tilldrar sig från tidig morgon till fram på förmiddagen sen ev. uppehåll till sen eftermiddag.
Dock lämnar jag skogen under den intensiva älgjaktsveckan men i övrig tid på året brukar det funka med promenad mitt på dagen. Jag och mina hundar och barn brukar inte bara följa stigar, vi plockar svamp och ibland bara strosar runt i skogen över stock och sten, bra motion för både människor och djur.
#32 Dom jagar nog olika överallt. Men hos oss så är det från solen stiger upp tills den går ner. Men dom jagar i olika såtar (områden) under dagen.
Ahh, vad det låter härligt. När jag går omkring i skogen så brukar jag tänka "släng er i väggen ni på nautulus" Man rör på sej på alla sätt och vis när man går över stock och sten och till råga på allt så får vi massor av frisk luft, får känna lugnet och tystnaden och bara "vara" Där kan man tala om att ladda betterierna.
(Har inte läst alla inlägg)
Men det var ju någon som skjutit en häst av mistag för den trodde det var ett vildsvin =S
Sen kan jag ju säga att på VÅRA marker UTAN tillstånd går jägare in och jagar…..Brukar undvika första veckan av jakten då de är som "galnast"….. Sen är det någon som åker och släpper sin hund på våra marker så den driver över alla rådjur/älgar whatever på deras egna marker, hur shysst är det? jätte många gånger har det kommit taxar och andra hundar springande över gårdsplanen och ibland så sätter dom sig utanför våran dörr och typ gnäller, fast dom brukar Nummerbricka på halsbandet, så det är att ringa ägaren och ägaren säger att hunden rymt när man sätt at det kört (och stannat) och släppt hunden sen ställt sig på ett annat ställer och varför har man pejl på en hund i typ hundgården x)?
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
#34 Det du berättar är olaglig jakt på annans mark.
Men så är det så också. En hund kan man inte styra så lätt i skogen. Och ibland går drevet över på annans mark. Men man får absolut inte gå över markgränsen och skjuta viltet hunden jagar. Det är jaktbrott. Man får inte ens gå över gränsen och hämta sin hund med bössan utan tillstånd av markägaren. Då måste man be en jaktkompis ta hand om vapnet i så länge. Och att släppa hundar för att driva över djuren på sin mark är inte så lätt som man tror. Djuren går bara runt i cirkel och är tillbaka på marken igen.
Ta ett snack med jägarna på marken och tala om att ni inte vill ha hundar springandes hos er. Eller gå ut på trappen och skrämm iväg hunden om du ser att den är frisk. Då går den tillbaka till sin ägare. Ta absolut inte in hunden ( om den är frisk) Ser den skadad ut är det ett helt annat läge.
Hästen som blev skjuten hade till och med ett ljust täcke på sej. Den karln som sköt har inte rätten att kalla sej jägare, för det kommer han aldrig att bli. Helt sjukt.
Nu är första älgjakts-veckan över och nu är vi älgjägare inte så galna (som nån skrev) längre!

Så nu kan ni ge er ut i skogarna igen…men för säkerhets skull så är det bäst att ni ropar då och då: "Jag är ingen älg…jag är ingen älg" 
Detta gäller bara er som tror att jägarna är ena skjutgalna, blodtörstiga individer som skjuter på allt som rör sig!

Ni andra kan lugnt gå vart ni vill hela året!
( åtminstone där vi jagar)
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#36 haha vilken tur! :D Blir vovven glad ;)
#36 Fin bild Anders.
Bra skrivet. Det är ju bara vanliga människor som är i skogen.
Jag håller med Mischa. Varken jag eller hunden vill bli tagen för en älg… så vi håller oss inne på helgerna där det jagas här.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#40 Haha! "Ahhh, en kamera!!! Ur vägen, ungj*vel!!" 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#40 Jo, dom har verkligen en superhörsel. En helkul bild. I kväll stog jag och tittade på 6 vuxna älgar i olika modeller ute på rapsen ett par 100 meter från vårt hus. Här vimmlar det av älg.
Det är väl sunt förnuft att man inte går i skogen när det jagas där, dels pga säkerhetsskäl men också pga att inte störa jakten och skrämma iväg djuren.
Håll kontakt med jägarna i trakten bara så kan ni nog komma överens om en lösning så att man kan gå ut i skogen de tider det inte jagas tex.
Bor man på landet så brukar man ju iaf ha lite koll på vilka som jagar och ungefär var och när det jagas. Här har vi iaf det.. Det är ju bara att fråga. När jag vet att jägarna är ute i skogen så håller jag mig till andra tider eller platser med hunden. Utöver det har jag aldrig träffat på en jägare i skogen.
Det finns ALLTID en risk när vapen är inblandade och det ska man ha respekt för.. Att "jägare inte skjuter människor" är ju inget man kan lita blint på, för faktum är att det skjuts både människor och tamdjur under jakten.
Ifall samma regler hade gällt för militären när de tränar skytte, alltså att allmänheten fick springa omkring och plocka svamp när de tränar, så kan jag garantera att det hade dött någon människa var till varannat år som det gör på älgjakten… Jag skyller inte på jägarna mer än på den mänskliga faktorn.
Har inget emot jakt överhuvudtaget men jag har stor respekt för vapen.
#45 Man kan inte jämföra jägare med militärer, militärer tränas för att skjuta hej vilt på det som rör sig. En jägare måste ALLTID tänka på kulfång.
Och ja jag vet vad jag pratar om, då jag bor tillsammans med en jägare och är uppvuxen tillsammans med en militär.
Menar du att militärer inte behöver lära sig att sikta?
Jag är också uppvuxen med både jägare och militärer…
#47 Nej det har jag inte sagt, men att jämföra militärer och jägare är ju helt olika saker.
Man ska inte vara rädd för att gå ut i skogen nu medans det är jägare ute.
Men är det militärer som skjuter så är man inte där de skjuter, eftersom man inte vet vad de tränar för något. De kan öva strid, och då är det skjut på det som rör sig i princip, iofs lösa skott men de kan göra nog så ont.
Poängen är att det är en väldigt korkad och onödig risk att springa runt i områden där man vet att det skjuts med skarpladdade vapen. Oavsett om det handlar om militär träning eller jaktområden.
Militärens "lösa skott" lämnar inte mynningen, de förintas i ett dammoln. Iaf gjorde de det på min tid.
Sedan kan jag upplysa om att de flesta olyckor med jägare och vapen inblandade INTE sker under pågående jakt utan i t.ex jaktstugor vid vapenvård och allmän vårdslöshet då två jägare träffas.
Ett bra tips är att klä er med någon sorts signalfärg så att ni syns, sedan kan ni gå i skogen. Men håll era hundar kopplade!
Jag är jägare och har inget emot att folk går i skogen när vi jagar, bara ni syns. Men blir förba**ad när hundarna är lösa!
#51 Där håller jag nog med dej. Vi sätter upp skyltar med "älgjakt pågår" Men ändå dyker det upp en och annan med lösa hundar. Men annars får dom gå omkring i skogen. Själv skulle jag aldrig vara så dumdristig i och för sej, men vi är ju olika och alla får röra sej fritt i skog och mark. Och som #50 säger. Sätt på er signalfärger och låt mycket. Prata och sjöng.
#50 Är det inte okej att ha hunden lös OM hunden håller sig på stigarna? För min hund håller sig på stigarna om jag ber henne om det, och hon kommer på inkallning, hon sätter inte av efter vilt även om hon gärna vill ibland, men hon kommer alltid när vi hojtar på henne.
#52 Din hund kan ju möta en jakthund! (som har lov att vara lös)
Lätt att det blir slagsmål eller att din hund följer efter jakthunden.
Jag har några gånger tagit hand om hundar, med samma diciplin som du säger dig ha på din, som följt efter mina jakthundar och de har hamnat långt från sin ägare.
#53 Ja det är sant. Ja det är inte så roligt för er kanske eller för hundarna. Får bli spårlina på hunden då i skogen :)
#54 Nu tycker jag om dig! 
#55 Hehe Roligt att höra

#56 Härligt att se att det finns så kloka hundägare
#57 Värmer att höra