Val av ras?
Går i valp tankar nu. Har bestämt mig för att titta runt efter en valp om någon månad.
Men är inte riktigt 100% säker på vilken ras som skulle passa mig. Så jag tänkte fråga er där ute om råd/hjälp.
Jag bor i en lägenhet så jag vill inte att hunden skall vara alltför skällig av sig. Gillar att springa o gå promenader så en aktiv hund skulle passa, dock inte för aktiv.
Gärna en hund som har lätt att ta det lugnt och inte gå upp i varv för lätt av det minsta lilla.
Hade planerat att prova på allt från agility, spår till lydnad (Dock inget på elit nivå)
Pälsvården är oviktig, däremot ingen jätte jobbig päls där man behöver borsta varannan dag eller trimma/klippa ofta.
Hunden skall vara medelstor.
Vill även att den ska gå lätt att ha lös i skogen.
(Fråga om det är något jag glömt att nämna)
Tack för hjälpen :)
Jag tror att Golden retiver skulle kunna passa in hos dig, Det ar en hund som klarar av att ta det lungt men tycker aven att det ar skoj att arbeta och kan anvandas till agility,lydnad, spar.
Eller Labrador ar ocksa en trevlig ras, matglad och brukar gora det mesta for godis. Det ar en hudn som klarar av att ta det lungt en dag men tycker om att jobba ocksa
Att ha en hund los kan man ha vilken ras som helst det galler bara att trana in det =)
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
**TS
**#1 Ger bra tips på hundar. Dock tänk på att båda hundarna har ledproblem, så en bra uppfödare som föder upp Bra hundar är väl ett måste om du ska köra agility med hunden. Schäfer kanske också kan vara något?
Dock ang. skällandet är ju en träningsfråga, även om vissa raser har lättare till skallet än andra..
# 1&2 Tack :) Skall tänka på det.
Finsk Lapphund? :)
Otroligt trevlig hund som du kan ha till precis allt i princip. Lätt att ta det lugnt, men otroligt taggade på träning när det väl gäller!
Skickar med en bild på min förra lappis :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#4 Finsk Lapphund har jag tänkt på länge,har tillomed besökt uppfödare. Det som fick mig av avstå lite är att dom har lätt till skall. Då är det kanske inte så passande när man bor i lägenhet?
#5 Mja, dom pratar ju gärna om det händer nått. Men det är ruskigt lätt att träna bort. Vi hade två av våra i lägenhet utan problem :) Kom två skall när det plingade på dörren, thats it. Men det tränade vi heller inte bort, då vi ville att dom skulle säga ifrån när det kom någon.
När vi sedan flyttade till hus och skaffade ett par lappisar till så tränades det bort då det inte funkar att ha 5-6 hundar gastandes så fort det kommer någon. Och det gick perfa på ett par dagar! Så Finsk Lapphund är en fantastisk ras.
Vilken uppfödare va du o kika på? Du kan PMa om du inte vill skriva här :)
#5 Måste vara benägen att hålla med Tikaani.
Har träffat en del lappisar, och de har lätt till skall, men det Går absolut att träna bort.
En av mina favorithundar när jag jobbade på hundhotell var en finsk lapphund. Hörde aldrig ett skall ifrån honom. Bara grymtningar när han pratade 
#7, Ja visst är dom härliga?! :)
Som sagt, skallet är inget man behöver oroa sig över. Speciellt inte om man tar en valp, då har man ju all möjlighet i världen att forma den precis som man vill :)
#7 jasså? hur kan man träna bort d? asså hur går d till :P
#9 Inte haft lapphund, eller haft de problemen med hundar.. Så hoppas du får svar från någon som kan komma med bra tips 
#8 Javisst är de! Vackra, härliga hundar. Bara pälsen jag personligen ser som en nackdel, men över lag är det en underbar ras, och jag inte speciellt förtjust i spetsraser annars 
#10 Tack :)
#10. Jag kan väl ta o svara i sånna fall.
Detta är hur vi gjorde för att få bukt med skällandet vid dörren tex:
Person 1, plingar på dörren. Hunden kommer springande och skäller. Person två står redo vid dörren och säger till hunden med ett skarpt NEJ eller vad man nu vill använda för ord.
Upprepa detta tills dörren inte längre är särskilt intressant.
För oss tog det ett par dagar med våra hundar, då vi tränade först individuellt och sen med fler o fler. Detta är metoden som fungerade för just oss.
Sen finns det ju hundra olika metoder för hur man ska få bukt med skällande. Klicker, avledning, positiv/negativ bestraffning osv.
Sök runt lite på nätet så kommer du hitta massor med förslag :)
#12 tack :)