Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 9025 ggr
tovvi
1

Bäst före-datum på foder

Hur illa är det med om bäst före-datumet gått ut på fodret?

Har tidigare i en annan tråd diskuterat ett foderbyte (länk). När jag äntligen tyckte att jag hittade ett rätt bra foder som hon tycker om och som man redan ser resultat av på henne (redan efter en månad har hon lagt på sig lite och bygg muskler och blivit lite kraftigare) så inser jag att bästföre har gått ut (22 okt) och har väl en 15kg kvar i säcken.

Mailar till företaget jag köpte ifrån och de sa direkt att de skulle skicka en ny säck. Men fick meddelande fråndem idag att alla säckar de hade kvar i lager hade datumet gått ut på, och anledningen att de inte fått in några nya (fick de besked om efter kontakt med Acana idag) är att just det fodret utgått ur sortimentet…

Så nu blir det att leta nytt foder igen.. Men undrar hur det är att ge henne av det fodret jag har kvar? Det är ju mycket mer än en halv 20kg-säck kvar, känns ju surt om man måste slänga de..

Fick förresten erbjudande från hemfoder.se (där jag köpte de) att välja ett annat foder i samma prisklass istället, fick sport and agility som tips då det är mest likt professional/extreme. När jag letade sist var det nåt jag inte riktigt gillade med det fodret, minns dock inte riktigt vad just nu :)

Det finns inte hos hemfoder, men är det någon som har testat Taste of the wild's foder?

Vattnadal
0

Jag ger ofta hundarna foder med kort eller utgånget datum. Är det ett kraftigt fioder, med mycket fett och protein, känner man på lukten om det är härsket. Oftast är det så att det är fram till det datumet tillverkarna kan garantera vitaminer od. Dessa försvinner ju inte huix flux så fort datumet gått heller.

Vill du vara säker, lägg det i frysen och ta fram lite i taget, annars använder du bara näsan och håller koll. Det hänger ju lite på hur stpr hund du har, och hur länge 15 kg räcker…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0

Sport and agility tror jag innehåller mycket majs, så jag undviker det. Har tidigare gett våra huskys eukanubas foder, men har nu bytt och kör Mästers, ett svenskt foder. Tyvärr rätt spannmålsbaserat, men hundarna fungerar fint på det, trots att de jobbar. Då vi kör av med närmare 100 kg i månaden kan vi tyvärr inte ge orijen, som jag nog skulle köra med om jag hade bara 12 hundar, och inte orkade barfa.

MVH Elin

Mischa
0

Är inget problem att utfodra med foder som gått ut.

Acana tillverkas väl av samma företag som orijen? men vet inte om dom har en högenergifoder.

≧◔◡◔≦

tovvi
0

#2 100 kg per månad? shit… "om jag bara hade 12 hundar", hur många har du nu? :p gissar att du håller på mycket me drag :)

ja, min tanke när jag köpte foodret var att det skulle räcka ungefär december ut.. men ja, som du säger, man kanske känner det på lukten.. det är ju rätt mkt både fett och protein i så.
Men kan man frysa även torrfoder alltså?

#3 acana och orijen görs av samma ja. orijen har väl inget som är gjort specifikt som högenergifoder, men de har ju ändå ganska mkt protein och fett (främst protein) i alla sina foder så funderar på att testa adult. Tjejen min har börjat få tillbaka lite mer aptit nu och börjat lägga på sig lite mer fett och muskler så kommer nog inte vara några problem att ta ett foder som inte är fullt så energirikt…
Förut var hon smal som en sticka utan några muskler alls, och åt typ ingenting, så då ville jag ha så energirikt som möjligt.
Så adult kanske kan passa bra med mycket protein då hon fortfarande behöver muskla sig mer men kanske inte gå upp så mkt mer i vikt.

tovvi
0

och ja, sport and agility… hade också för mig att de va majsen som höll mig borta från det, men när jag tittar nu så ser jag inte majs alls i innehållsförteckningen :/ däremot havre som andra ingrediens, vilket ju känns sådär..

Vattnadal
0

#4 Ha ha, det skulle vara ett bindestreck mellan 1-2, för 12 hundar har jag, men hade jag 1-2, så…

Jodå, drag är huvudsysslan här hemma.

Min hjärna tänkte på eukanubas foder, som heter jogging and agility. Acanas sport and agility tycker jag ser vettigt ut. Skulle inte tveka att ge mina hundar det, om jag var rik då. Just nu är vi nöjda att ha hittat ett svenskt foder utan majs, till bra pris ändå. Skönt att Vidar kan äta torrfoder, och att han kan äta samma som de andra oxå.

MVH Elin