aggressiv hund
Har nu bott en vecka hos hunden jag passar, och nu har jag varit med om saker jag inte gillar med honom.
Igår och idag har han gjort aggressiva utfall mot människor, två gånger. Det har ägarna inte sagt något om, så det har förmodligen aldrig hänt förrut. Det är för mig obegripligt när han gör det eftersom det inte är hotfulla människor eller situationer, utan bara helt vanliga folk. Vad kan detta bero på? Och hur korrigerar man vid ett sånt tillfälle?
Det är bara tre veckor kvar, så det är för lite tid för mig att förändra honom, men det är för lång tid att passa honom om han fortsätter med sina dumheter. Så, snälla, vad kan dessa utfall bero på, och hur ska jag korrigera? Han får ju absolut inte göra så mot människor. Han är en ca 20 månaders rottishane, som tyvärr blivit dåligt uppfostrad.
Aaahh… 10 månader, härlig ålder! :-)
Kan du inte beskriva situationerna lite mer utförligt så man får en liten chans att förstå vad som hänt?
Well, det är så enkelt som att vi har promenerat som vanligt. Första gången var när vi mötte en man som vi har mött förut utan problem, vi gick på ena sidan gångvägen (du vet sån kombinerad cykel-gångväg) mannen gick på andra sidan och pratade i telefon. Han tittade inte ens på hunden, men så ser och känner jag hur Zeus spänner sig och bara kastar sig mot mannen, morrande och bitande i luften. Jag hade kort koppel så han kom givetvis inte åt mannen, men det tog uppemot en halv minut innan han lugnade sig igen. Bara det faktumet att han gjorde så helt oprovocerat gjorde mig aningen oroad.
Idag hände i princip samma sak, vi gick på en trottoar och fick möte av en man som totalt ignorerade oss (alltså inte utmande Zeus). Zeus stelnar till och gör ett utfall, inte lika häftigt eller aggressivt som igår, men ändå så att han kastar sig morrande efter mannen när han precis passerat. Inte heller denna gången såg jag någon anledning till Zeus utfall.

Kan det vara att han kanske inte gjort det med ägarna men gör det med dig för att testa gränser?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tror oxå att han testar gränser med dig….
Faktum är att jag pratade med ägaren föräldrar idag, och de sa att det hade hänt tidigare. Ingen vet riktigt varför, men han har gjort så förr också. Bara ägarna som inte informerat mig, vilket känns rätt surt. Skönt iallafall att det inte är "mitt fel".
Om det har hänt innan hade jag använt munkorg. Känns ju inte alls bra.

#0, 2: Låter som om han blir lite osäker vid ignorans? Var han 20månader? Så kan det vara så att i "hans" värld han är som en tonårs kille, vill bli sedd om man inte får bekräftelse så skaffar man sig bekräftelse..
Förslag: Vid möten med folk som "sköter sitt" uppmuntra ögonkontakt, ev godis men helst ord och klappar.. Beröm honom efter lyckat möte, samma sak kan hända vi stillastående människor så gör det samma, läs hunden, titta på öronreaktioner (oftast där du ser om utifall att)
Finns mycket som snurrar i en hunds huvud.
Känner du dig osäker kommer han med, är det jobbigt?? Ta en annan väg.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
min rottistik gorde utfall mot män. spec. män med arbetskläder.
visade sig att dagmattens pojkvän slog henne. kanske något liknande som hänt honom, än om misstag?
Hmm… inte roligt för dig! Jag har jobbat mycke med djur, hästar o hundar, o lättast för dig nu är nog bara att avleda han när han börjar spänna sig, Gör helt om! Som du svänger runt med en stressad häst. O mata med godis när han är lugn! Så hade jag nog gjort. Lycka till!!

Usch vad ruskigt! Tänk om du tappar hunden. Vad gör han då. Hoppar på gubben eller?
Han kanske inte gillar gubbar. Är hunden bortklemad så den får bestämma annars?

#5 hänt tidigare?? kanske måste dom ta hjälp av en som kan uppfostra stora hundar som rottweilers…jag själv skulle bli livrädd om en rottis gjorde så mot mig helst om jag hade min dotter med mig eller nåt
för tänk om du ej orkar hålla honom o han verkligen flyger på människan i fråga???synd att ägarna ej talade om detta för dig innan!!!dålig stil tycker då jag!!!
#9 Håller med, så hade nog jag också gjort. Möjligen skulle du kunna sätta på en halti eller något som trygghet så länge, så får ägarna hantera problemet från grunden när de är tillbaka.
En halti är ingenting jag skulle sätta på en egen hund, men är man hundvakt och överraskas av ett sådant här beteende tycker jag det är bättre än att tvingas in i eventuella konflikter.
Tacl för svaren, ska ge lite feedback.
#7. Faktum är att det där med ignorans och tonårsåldern stämmer väldigt bra. Jag är säker på att det har med "se på mig, jag är störst bäst och vackrast" att göra. Det bästa är att hans kroppsspråk är övertydligt, så man ser ganska långt i förväg att "nu kommer det" så då är det ju lätt att välja att gå en annan väg eller ta en stor sväng runt om som jag gör vid möte med andra hanhundar.
#10. Jag tappar nog inte hunden eftersom jag lindar in mig rejält i kopplet så fort han ändrar kroppsspråk och så, man känner direkt att han blir vaksam och då är det bara att linda koppler runt handen. Jag väger fortfarande mer än honom, så än har han inte kunnat dra mig en milimeter.
#11 och 12. Som sagt har det inte hänt många gånger, och eftersom han gör så varje gång det kommer en hanhund inom synhåll är det lätt att se om det händer, vilket innebär att jag går över gatan eller väljer att vika av. Hade kunnat tänka mig en halti som extra trygghet nu eftersom det inte är min hund och han är så pass stor och dominant, men har ingen och har inte lust att köpa bara för denna lilla tiden. Ska helt klart ta upp det med ägarna sen, att de får göra något åt hans bettende om jag ska passa honom fler gånger.
Men, generellt har våra promenader förbättras, och det är ju alltid något.
Hej
Kan tyvärr bara råda Dig att råda ägarna att avliva hunden.
Gör den så kraftiga utfall - alltså regelrätta attacker, som också innebär att om hunden kom lös skulle den hugga personen kraftigt -. utan synbar anledning är det svårt att komma till rätta med eftersom beteendet kan triggas igång när som helst utan anledning.
Det är lika bra att avliva nu än senare när ngt hänt.
Alternativet är att ha munkorg på sin hund när man vistas på allmänna platser.
Hade själv en Riesen som var nästan likadan. Vi var till 3 hundpsykologer med honom, ingen förstod att ngt var konstigt med honom. Han var hur trevlig som helst annars. VI HADE ALLTID MUNKORG PÅ HONOM NÄR HAN VAR PÅ ALLMÄNN PLATS FÖR ATT VI SJÄLVA SKULLE KUNNA BETE OSS NORMALT OCH INTE BEHÖVA VARA PÅ HELSPÄNN JÄMT.
HUNDEN LIDER EJ AV MUNKORG, DET ÄR EN VANESAK.
BÄTTRE MED MUNKORG OM DET FINNS MINSTA RISK ATT NGT KAN HÄNDA.
#14 Denna tråd är nästan 2 ½ år gammal.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se