Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 4055 ggr
Elega
0

Shejping

Jag har precis lärt min hund vad shejping innebär. Jag använder ingen klicker än så länge, det funkar bra utan. Dock hittar jag ingen information om hur jag fortsätter härifrån. Jag vill shejpa in "sitt", som hon redan kan, men jag vill få det perfekt. Det vet jag hur jag ska göra.. men hon sitter inte, så jag har inget att belöna.

Hon bjuder på många beteenden men inget som ens närmar sig att sitta. Om det ska gå måste hon ju iallafall göra en ansats att sitta men det gör hon inte. Hur ska jag utan ord få henne att sitta när jag tränar?

Jag fick lära mig att jag skulle hålla handen på mitt lår med en godis och belöna hennes tankar, att hon jobbade aktivt med att tänka ut egna sätt att få godisen. Men som sagt, hur ska jag göra för att hon ska sitta så jag kan belöna det?

AnneN
0

Vad jag vet så är det endast tålamod och gott om tid som gäller vid shaping.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[chouwa]
0

Skall du shejpa in sitt får du helt enkelt klicka/säga ditt belöningsord när hunden sätter sig frivilligt. Alla hundar sitter någon gång. Det gäller att gå med godis i fickan dagen lång ifall man vill fånga svårfångade beteenden.

Hur sitter hunden nu och hur vill du få den att sitta?

Elega
0

Ah, jag får helt enkelt göra så.. Jag går ju med godis i fickan jämt ändå så :)

Hon sätter sig ofta väldigt långsamt eller inte alls. Så var det inte förr men jag misstänker att det är för att jag har varit dålig på att belöna just sitt på senare dagar. Kan nog bli så när det är så inbakat i grunden och nu är hon nästan 5 år.

Så jag vill att hon ska sitta snabbt och direkt, så att jag slipper upprepa kommandot eller börja använda hjälpen (handen bak mot huvudet).

Vattnadal
0

När hon bjuder på sitt när du shejpar, ska du börja belöna snabbare sitt, och på så sätt få till ett snabbt och korrekt sitt.

Hur du får henne att bjuda på det utan hjälper kan ju vara svårare. Antingen som nämns ovan att belöna när hon sätter sig ändå. Annars får du börja försöka få henne att bjuda på aningen sänkt rumpa ed, för att gå vidare till ett sättande.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter