Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2239 ggr
SessanGD
0

Carnia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har fått ögonen på ett nytt foder som heter Carnia. Till katt kan jag tänka mig att byta, inga som helst frågetecken där. MEN frågan är om det är ett bra foder för mina raser, GD samt Saluki. Båda har ju olika "krav" på maten. Som det är nu kör jag med RC fodret till GD samt Eukanuba till Salukin.

Har varit inne på Carnias hemsida och man får ju ett höjt ögonbryn när man läser innehållsförteckningen, men det stämmer ju egentligen, då VI lär djuren äte det som VI vill inte det som de är byggda för.

SessanGD
0

putt putt Flört

ingen som har någon kommentar om fodret???

Tangotime
0

Har faktiskt aldrig hört talas om det! Hinner inte gå in på länken nu. Men vart köper man det någonstans?

AnneN
0

Har testat detta foder till min tik (ej gd) och hon blev jätte dålig i magen av det så jag fick byta tillbaka till hennes vanliga foder (Orijen)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tangotime
0

TS, nu har jag läst lite på hemsidan och dom verkar ju ha en bra grund tanke bakom fodret! Men vad kostar det? Jag hittar inga priser och ser inte om det står 12kg eller 15kg säckar?

tovvi
0

#4 Jag läste om Carnia en gång och tänkte "shit! det måste jag testa!",

sen såg jag priset på foderbilen.se och det fanns inte en chans i världen att jag skulle ha råd med det…

398:- för 4 kg. Har inte tittat någon annanstans, men foderbilen är ju inte direkt dyrare än någon annan så… Det fodret jag har nu betalar jag 799:- för 20kg ;)

#3 Under hur lång tid fasade du över? Ser att de skriver på hemsidan att man ska låta överfasningen ta åtminstone 3-4 veckor, mot ungefär en vecka som man brukar säga med vanligt foder… Bara tänkte ifall det kunde bero på det :)

tovvi
0

Sorry! 398:- för 5 kg :)

AnneN
0

#5 Jag följde deras råd och fasade in en månad, tog det väldigt sakta men för min hund hjälpte det inte, magen pajjade ändå.

_**/Mvh Anne

tovvi
0

#7 okej, trist! men varifrån köpte du det då? var det lika dyrt som det jag sett?

AnneN
0

#8 Jag köpte det från http://lchfbutiken.noxshop.se/index.php?category_id=53 och ja det var samma pris där.

_**/Mvh Anne

Tangotime
0

Det var väl dyrt för min plånbok tyvärr. Undrar hur dom motiverar prissättningen nu förtiden? Funderar på om det var Hill´s som kostade uppåt 900:- för 15kg nu. Helt sjukt!

tovvi
0

mmm, hade ett hillsfoder innan det kotsade 725 för 12kg. Det sägs ju vara värt det, men tror i deras fall de är mkt marknadsföring och reklam och själva märket som ger lite högre pris också..

Man hittar ju många bra foder i billigare prisklass också.

I carnias fall är väl att det är så mkr naturligt, inte massa billiga kolhydratkällor utan kött som kostar mer, och sen framförallt att folk är villiga att betala mer för det som är genetiskt rätt för hunden. Dock tycker jag väl ändå att det är överpris! 
Då borde ju BARF (som jag inte har nån direkt koll på) vara bättre och troligen inte så jättedyrt..

Tangotime
0

Hade jag kunnat så hade jag utan tvekan kört på Standardt. Dels för att jag gillar (suck det har fallit ur mitt minne…) vad hon nu heter, som gör det. Tycker hon tänker sunt osv. Sen lägger hon inte en massa pengar på reklam, design av säckar osv. Sen är det ju ett pluss att det är svenskt.

Carnia ska ju "räknas" som svenskt men tillverkas i England och då anser inte jag att det är svenskt.