Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4496 ggr
[Wolverina]
0

Byta foder men till vad?

Ja denna foder djungel, får ont i huvudet bara jag tänker på de :p
Ska byta foder till båda mina hundar snart tänkte jag men har ingen aning om till vad? Den gamla får i dagsläget Doggy och den lilla Hills. Hade jag bara en stor frys så skulle jag bytt till färsk för längesen men nu har jag icke det så det får bli torr. Och nu skulle jag vilja ha lite tips på bra foder med inte allt för mycket skit i!!! :)

[Wolverina]
0

Bytta precis till Brit Care till gammeltiken, någon som har nån erfarenhet av de fodret?

[chouwa]
0

Standart säger jag bara! Tack gode gud för Standart!

Katti
0

Se till att det är mycket protein och fett i fodret, så blir det inte så mycket plats över för "skräp", d v s kolhydrater!

Vilket märke du väljer beror på tycke och smak och vad som fungerar att få tag på.

[Hilo]
0

Orijen eller Standart..

LinaK
0

Orijen rekommenderar jag skarpt.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Wolverina]
0

Ja det är just det där med Fett och protein jag inte riktigt fattat, men det ska va så högt som möjligt eller?

Glamgirl
0

Standart rekommenderar jag VERKLIGEN!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

[Wolverina]
0

Men Standard har inget valpfoder väl?

[Wolverina]
0

Vad är det som är så bra med Standard då? Glad

[chouwa]
0

http://standardprodukter.se/information-om-sp-standardt-produkter-ab.html
Läs gärna lite där :-)

När Salsa kom till mig började vi med Royal, vi gick från royal till hills, från hills till orijen och från orijen till doggy. Ingenting ville fungera och magen blev aldrig bättre trots lång väntan och långa övergångar. Tillslut frågade en väninna varför jag inte provade Standardt, vilket jag gjorde. Salsa blev bra i magen på en vecka + att hennes fuktexem är ett mycket mindre problem sedan dess.

Jag vet Många som använder Standardt till sina hundar och som aldrig skulle ge något annat. Flera av mina kunder har lyckats bli av med allergireaktioner, exem, dålig andedräkt aso.

Naiz
0

Jag har eukanuba till min Greyhound. Funkar perfekt efter dom ändrat sin sammansättning förra året.

Jannicen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan oxå varmt rekomendera standart. :) Fantastiskt foder! Man kan inte bara kolla protein och fett i ett foder, fettet måste ju variera massor beroende på sort, har du en vuxen grand danois kan ju inte den ha lika mycket fett som en ung chihuvahuva.

Men däremot finns det sätt att räkna ut mängden animaliskt resp vegetabiliskt protein.

Du kan ju köpa ett foder som det är massa protein i men inte en gnutta kött i fodret då många tar proteinet från vete m.m.

99% av foderna i livsmedelsbutikerna är spanmålsbaserade alltså bara skit.. Magarna hos hundarna får jobba stenhårt för att utvinna den lilla näringen som finns, de behöver äta  mycket mer än ett högkvallitets foder och bajsar mycket mycket mer av dem. I längden är det inte bra för hundarna. De kan utveckla allregier m.m.  

Standart och bentocronen är spanmålsfria foder som enda kolhydratkälla är ris. Kolhydrater måste de få i sig men det ska vara bra.. Tex ris

Min boxer åt Standardt hjort och vart för först gången bra i magen. Bajset är det lättaste att titta på för att se hur din hund mår. Fasta bruna korvar, inga blaffor eller ljusa korvar är bra.

Min Dv pinscher äter bentocronen Lax och är hel fantasiskt fin i pälsen avföringen och äter superbra numer. :)

Katti
0

Jannicen, mycket av det du skriver stämmer, men inte allt. Hundar behöver inte kolhydrater! I alla fall inte mer än de få procent som finns i helt spannmålsfria foder (färskfoder eller burkmat). Och definitivt inte i form av ris!

Och att det är mycket kött i fodret är ju lätt att kolla i innehållsförteckningen. Fettet ska även vara animaliskt och inte vegetabiliskt. Det går inte att göra ett foder med mycket protein utan en gnutta kött (eller fisk) som du skriver. Och definitivt inte med lite kolhydrater som jag förespråkar. Det får man bara om det är mycket protein och fett då de tre makronutrienterna hänger ihop!

Jannicen
0

Det är inge fel på kolhydrater om det är i LITEN mängd men som de flesta foder innehåller det inte lite utan aldeles för mycket. Klart att det är en viss procent kött i fodret men vilken kvallitet och hur mycket??

Många Svensson kollar inte på innehållet för den delen så givetvis är det bättre med så lite spannmål/kolhydrater som möjligt. men håller inte med om att det är bättre med vissa färskfoder  som folk ska försöka blanda med vitaminer ecc när man inte har kunskapen.. Väldigt vanligt att hundarna blir hårda i magen oxå om fodret inte har nån form av kolhydrat.

Vet folk som enast har gett enbart kött för "hunden är köttätare" men vargen äter alltid upp maginnehållet hos bytet för att det är bra energ, de äter även bär mm i skogen. Det kräver mycket kundkap om man ska blanda egen mat och det finns många som är duktiga och gör det men när den som inte har kunskapen eller tiden finns det bra torrfoder och färskfoder för den delen som har låg andel kolhydrater. 

Men det är en jungel med foder och det är med diskutioner man lär ifrån och folk, öppnar ögonen så det är bara bra!

Jespersen
0

Jag har gett både Doggy och Standart. Ger Standart nu och man ser skillnad på päls efter ett tag tycker jag. Dessutom så äter dom inte i närheten lika mycket när dom äter Standart.

Min Jack Russell tik fungerar dock lite bättre på Doggy när det gäller magen. När jag började med Standart så var hon dålig i magen länge, vilket faktiskt blev lite bättre när jag bytte från Normal till Mild. Nu funkar hon helt okej på Normal. Det är nog väldigt individuellt hur dom funkar på olika foder, men jag är överlag väldigt nöjd med Standart och har använt det länge till mina hundar.

Katti
0

Jag pratar om fullfoder. Där finns det Vomoghundemat som inte innehåller några tillsatta kolhydrater. Det finns också en sort som heter Oscar Power Plus som oöppnad kan förvaras i rumstemperatur. På burkmatssidan har vi t ex Doggy. Alla dessa är fullfoder.

[Forest]
0

Säger som 4 o 5 Orijen är bra foder.