Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3567 ggr
Thyra4
0

Om hunden har ont??

Vi har en Golden Retriver snart 11 år som genomgick en kastrering för snart 6 månader sedan. Operationen gick bra och hon har fått ett annat foder för att inte gå upp i vikt. Hon väger ca 30 kg. Efter operationen kan hon inte hoppa upp i bagageutrymmet i vår V70. Hon har också svårt att resa sig, när hon har legat. Hur vet jag om hon har ont?

Vi är ofta ute och går i skogen och hon springer gladeligen i början, men blir fort trött. När vi var ute och plockade svamp så blev hon trött och lade sig att sova bredvid husse i svampskogen. När skall vi ta beslutet att ge henne en evig sömn??

[Hilo]
0

Personligen anser jag att det är dags (om hunden är övrigt frisk) när hunden inte kan vara hund längre.

11 år är ju ändå en gammal hund.
Men kan fortfarande vara aktiv..

Ta henne till en veterinär och kolla igenom henne…
Får jag fråga varför ni kastrerade henne så sent?

Denna kommentar har tagits bort.
Vattnadal
0

#1 Jag känner inte TS, men hos goldentikar tror jag att det är mer än 30% som får livmoderinflammation, och då kastrerar man oftast.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Hilo]
0

#3 Ja, jo.. men jag tänker väl mer på mig själv.. Ska man inte avla, kastrerar man för att slippa sånt.

Tänkte om det var just den anledningen, eller om de bara kastrerade för att. För står du? Glad

Thyra4
0

Ang den sena kastreringen, så var det pga livmoderiflammation.

Värktabletter - finns de att köpa på Apoteket eller hos Veterinären? Jag kan ju göra ett försök, för i övrigt så är hon väldigt glad och sällskaplig.

Denna kommentar har tagits bort.
majsan46
0

Hej,

Din berättelse kunde jag själv ha skrivit. Min hanhund (10,5år) kastrerades i maj och har precis som din hund fått svårt att ta sig in i bilen (passat kombi), svårt att resa sig, trött och loj, haltar ibland. Jag känner mig förtvivlad. Idag när vi var ute och gick släppte jag honom på en åker. Han gick lite efter mig och när jag vände mig om stod han och tittade på en hare som sprang. Precis samma situtaion hände för ett halvår sen(innan operationen) men med en stor skillnad, han satte av efter haren i 110km… Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det är inte samma hund längre.

[chouwa]
0

En gammal hund är en gammal hund och man kan inte förvänta sig att den skall vara som den var när den var yngre.
Men att hunden förändras när den blir äldre betyder inte att den mår dåligt eller är "för gammal". En gammal hund bör man sänka kraven på, man skall inte ha förväntningar på att hunden skall vara jätte aktiv och busig.
Men om hunden verkar olycklig och att den har väldigt ont är det ju naturligtvis inte rätt att hålla den kvar. Jag tycker själv att det är fruktansvärt när man ser folk hålla kvar i sina hundar in i det sista och hundarna får spendera sina sista månader i extrem smärta.
Tröttare blir dom, gamla hundar. En gammal hund kanske man skall hjälpa upp på höga saker t.ex. upp i bilen? De är inte lika smidiga och lätta i kroppen som de är när de är unga. Med andra ord påminner de väldigt mycket om oss människor. Att vi blir äldre behöver ju inte betyda att vi lider.

Zebben
0

Jag skulle åka till veterinären och ta en hälsokontroll på henne. Kolla lungor osv.

En gammal hund anser jag att man gott kan kosta på att göra hälsokoll på 1-2 ggr per år. Så ser man hur lungor och hjärta mår.