tecken på dräktighet ?
Jag börjar misstänka att en av mina hanar har hoppat på min ena tik och är orolig för att hon har blivit dräcktig.. Vi har varit väldigt noggranna med att hålla tikar och hanar särade medans hon löpte, men en dag hade någon av misstag råkat släppa ut hanarna tillsammans med min löpande tik. Hon är nu ca 3 veckor senare mycket annorlunda i humöret, lite mer aggresiv och mer trött av sig m.m. Hon har ändrat sig helt. Jag är själv inte så erfaren av avel.
Så hade varit väldigt tacksam för svar på olika tecken man kan se vid dräcktighet runt 3-4 veckor gången, så man kan kolla och få lite tankar ifall det kanske skulle kunna vara valpar i magen..
Tacksam för svar :)
Skulle även kunna vara lite humör efter löpet eller skendräktighet. Det enda sättet jag vet om dräktighet är om tiken blir tjock + kolla hos veterinär ;)
jag har också tänkt på att det kan vara att det är det, men känns ändå lite osäkert ^^ vill ha lite mer koll från början så att det inte blir som en chock ifall det skulle bli valpar och om hon är långt gången när man kommer på det :)
Hunden kan bli lite illamående vid ca 3 veckors ålder, hennes spenar blir mer rosa och hanarna kan tycka att hon fortfarande luktar gott.
Det allra bästa är att ultraljuda henne, det brukar inte vara så farligt dyrt och då vet ni i såfall 
Mitt tips är att ni kastrerar henne på en gång. Då slipper ni en oönskad valpkull med allt vad det innebär och dessutom risken för framtida livmoderinflammation. Och passningen vid löp och risken för tjuvparning, när det gäller henne, är för alltid borta!
Mitt råd är oxå att kastrera henne och inte vänta och se. :)
Lycka till i vilket fall!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Det är det att min syster ska ta valpar på henne om ca ett år när hon har kommit hem från studier i utlandet, så kastrering är tyvärr inget vi kommer göra "/ Från början hade vi tänkt att vi skulle kastrera henne men så kommer det inte bli.. "/
Men Finns det kanske abort piller till hundar ? Om det skulle visa sig vara valpar på ultraljudet.
#6 Ja, veterinären kan ge abortspruta.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#6 ja, abortsprutor som nr #7 skriver om finns det och de fungerar bra. De ska tas två gånger med 24 timmer mellan om jag inte minns helt fel.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Man får inte glömma bort att det kan ge ganska jobbiga biverkningar med en spruta. Tiken kan bli rätt dålig.
Men gör ett ultraljud först så du är säker på att det finns några foster. Runt 30 dygn ska det synas på tiken om hon är dräktig. Då börjar hon fylla ut runt magen. Men innan dess kan man som en del sagt, se att spenorna blir lite rosa och styvare.