Vikt öra - utställning
Har två kineser här hemma, en naken och en hårig. Har tänkt att prova ställa ut den nakna. Men, ena örat står upp, och det andra är "nervikt". Står upp ibland när han tx lyssnar mycket eller är nyfiken.
Går det att ställa honom ändå?
Visst går det ju att ställa honom, men tyvärr kommer det ju dra ner allt då de nakna ska ha uppställda öron, däremot får puffarna ha hängande öron… Så frågan är om det är någon idé? Hur gammal är han?
Du kan testa tejpa upp örat så får man hoppas att han får upp stabilitet i det oxå
Nakna får väl ha både stående och ställda öron? Eller är det puffarna?
Hm 1,5-2 år tror jag.
I rasstandarden står det att bara puffarna får ha det.
Testa tejpa dom som sagt, det kan ju funka trotts att han inte är så ung. (är lättare att få dom att ställa sig då).
Har du bra kontakt med uppfödaren eller någon annan som är duktig på rasen så du kan få hjälp med tejpning?
Glömde svara på det. Vi har tejpat örat några gånger.
Som #1 säger, såklart du kan ställa! Det handlar väl mest om varför du vill ställa. Vill du bara prova på lite och inte bryr om resultatet så är det ju bara att köra, vill du däremot försöka gå långt så är det nog inte rätt hund att ställa.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Givetvis vill jag ställa honom för att få bra resultat? Varför annars göra det liksom?
Många hundmänniskor säger att han är fin så skulle vara kul o se hur långt han går.
Blir väl en plastikoperation då ;)
jag skulle provat ställa honom en gång, se vad kritien blev. Sen ta ett beslut om det behövs tejpas eller om det går ändå :)
Öronen ska stå upp som du har fått svar på. Sen kan även Puffar ha uppåt öron, men de ska inte ha ett upp o ett ner. Har du ingen bild på din hund? så får vi se 
Om du ställer kan du ju se vad du får för poäng i övrigt och veta om och alltså skita i betygen för just öronen!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus