Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 801 ggr
kerstinjoh
0

Hur ofta badar du din hund?

Hur ofta får din hund bada? Badning med rengöring som mål.

Vår Alfons har varit hos oss i 10 månader och har hitills inte badat. Han har en kort päls och skulle aldrig t.ex rulla i en lerhög.

Bosse vår gamle labbe däremot fick vi ofta bada. Han hade en förmåga att hitta alla dyiga, lortiga små pölar som fanns. Och älskade att rulla runt i allsköns hemskheter.

Karmatarerskanise
0

De gånger han är smutsig. Inte ofta. Använder gulsåpa

Bunny_Tina
0

1grr i veckan, kinsesik-nakenhund x)

Vattnadal
0

Lite olika. Vintertid blir det inte SÅ ofta, speciellt inte huskyna som är ute dagtid. Till jul badas de som ska med till mian föräldrar. Under sommarhalövåret badas Raksha rätt ofta, då hon ändå badar ute. Tar med lite grönsåpa och tvålar in henne mellan simturerna, så sköljer hon av sig själv.

Raksha kanske badar 6-10 gånger på ett år, Vidar 4 gånger och de andra 1-3 gånger. Såvida de inte geggat ner sige xtra, eller vi får äckliga löss på dem!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kerstinjoh
0

Såpa? Har jag aldrig hört förut.

Men vad smart att kombinera utebad med en såpa-tvätt!

Nu fick jag ännu ett bra tips! tack!

Pomperipossa
0

På vintern blir det inte så ofta. (Att rulla sig i nysnö är en väldigt bra rengörings metod.) Annat på sommaren. Hon är en förvuxen vattenråtta…

Vattnadal
0

Vi använder "riktiga" hundschampon oxå, men just såpa (och den gröna sak det vara, för så är jag uppväxt) är jättebra. Dels luktar hundarna nyskurade golv eller mattor av det, sedan är det bra oxå.

De blir rena, det är en naturprodukt och det kan hjälpa mot exem och vissa jägare hävdar bestämt att det förebygger ohyra. En jägare påstod att hans hundar kunde jaga skabbrävar tom ner i gryten, utan att få skabb på han barade dem i spåa regelbundet. Vet inte om det stämmer, men de luktar gott och det är billigt!

MVH Elin

lena1
0

Riktiga shamponeringar vår och höst, men spolas av med lite potatismjöl och vatten om det kladdas mycket desemellan, bruakr bli en extra gång på sommaren eftersom han är badar hund ;-)..

Pomperipossa
0

Såpa (som förövrigt funkar bra på skinnkläder) återfuktar ju också, så dom blir mjuka och lena utan att torka ut..:)

Karmatarerskanise
0

Och ph värdet är väldigt likt de i hundarnas päls och hud. Billigt om inte annat :)

kerstinjoh
0

#8 Fungerar det på skinnmöbler också?

Alex
0

Har duschat Mexx en gång i duschen, med grönsåpa. Sen har det väl vart ett par gånger med torrschampoo efter det (så rolig var duschen..) när han har kommit hem från uppfödaren och luktat fåååår. ^^ Annars så är han rätt renlig av sig faktiskt. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Karmatarerskanise
0

Vad är skillnaden på grönsåpa och gulsåpa?

Vattnadal
0

#12 från början var det var i landet den kokats, nu är det samma sak, fast med färg tillsatt i den gröna, om jag förstått rätt… Det där med gul eller grön är så tradtitionsbundet att folk vill ha "sin" färg!

MVH Elin

Alex
0

Ingen aning..:P

Den ena är grön och den andra är gul kanske..? ^^ Eller också så har det med miljö att göra.. grönsåpa är mer naturlig eller nåt..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Men se där, kom ett riktigt svar istället. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Karmatarerskanise
0

Aha, där ser man :)

Malin-A
0

Lusse duschar väl kanske 1 gång om året o d e innan jul, hade nog badat han 2-3 ggr om vi hade haft badkar men vi har bara en liten duschkabin o den e jätte trång..

kerstinjoh
0

Som vattnadal skriver - grönsåpa o gulsåpa är samma sak. Det enda som skiljer är färgen.

Lotta
0

Skorpan åker i duschen varannan månad, hon blir så lortig och kissig i baken, och jag vill inte ligga och känna den doften hela natten *urk*

Malin-A
0

men det är väl mysigt med lite hundkissdoft innan man somnar =P

Lotta
0

*blä* Finns nästan inget som luktar så fruktansvärt illa…kan ju bero på att hon trilskas med att ligga mellan våra huvudkuddar ;)

Malin-A
0

haha ja förstår att du badar din lilla prinsessa ganska ofta… =)

Kristina-
0

Badar mina hundar när dom är smutsiga. Hur ofta beror ju på vädret. Vinter och snö, mindre ofta. Dom har såna pälsar som behöver badas oftare än många andra. Jag tvättar dom med hundschampo, men däremot använder vi såpa till våra hästar. Framförallt till hästarnas känsliga karleder.

RubHel
0

Just nu badas Ante var 3 dag pga sin hudsjukdom. Annars badas han när han är skitig eller stinker.

Real
0

ecko har ju med vääldigt kort päls.. men som idag när han trilskas att gräva i leran och kuttar runt sammtidigt så de far överallt.. jaa då kan man bli rätt smutsig.. iof fick han inte duscha idag.. men ja tar nångång ibland när de blir för mycket.. för ecko håller sig INTE undan skiten:)

(ser ni bilden framför er? ecko gräver alltså ett stort hål i marken men kutar runt med bakbenen i en cirkel runt hålet?:P jag garva som en idiot, tur ja hade en vän med.. annars hade ja känt mig rätt dum)

Cerrolyn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då Ceasar är en golden (med allt vad det innebär, se bild) så kan det bli ca var 4e månad och där i mellan bara vaska av med vatten.

**MVH Cerrolyn